ABS (thermoplast)

ABS (thermoplast)

Postby Iris » 14 Apr 2020, 17:03

Hei,

Er det noen som har erfaring med kajakker i ABS? Hvordan er de på vannet i forhold til kajakker i vanlig plast og glassfiber? Kan det anbefales? Håper noen kan hjelpe med :)
Iris

Re: ABS (thermoplast)

Postby veltern » 15 Apr 2020, 06:13

.......
Last edited by veltern on 25 Apr 2020, 08:38, edited 1 time in total.
veltern

Postby Iris » 15 Apr 2020, 10:36

Takk for tilbakemelding!
Iris

Postby hotshot » 16 Apr 2020, 08:15

Billige ABS kajakker har vært solgt bla. hos XXL; tror de het Pelican. Typisk korte/brede leke/hyttekajakker. Har bare sett dem i butikken, aldri testet.
Mange vil huske BIC seilbrett fra ca1980 og deromkring ("Dufour Wing"), som nå ligger parkert bak mange hytter langs sørlandskysten. Har en slik selv fra den tiden, den har ligget ligget utendørs i vær og vind i ca 40 år, har ingen UV beskyttende finish, og henger fortsatt sammen selv om alderen syns. Så mht. holdbarhet syns jeg ikke det er så ille. Har også et BIC mini Malibu surfebrett som har vært oppbevart innendørs ca 30 år og er i fin stand, samme materiale. Andre gamlinger vil huske et trau som skulle forestille en robåt: "Padillac" som også var et termoform produkt. BIC lager tydeligvis slike ting fortsatt:

https://world.bicsport.com/

Det stemmer at materialet er hardere/stivere enn PE og mykere/"seigere" enn glassfiber. Dvs. at man kan lage lettere farkoster i ABS enn i PE. Felles for de produktene vi kjenner til, er at de har "hule"/doble skrog for å oppnå nødvendig formstabiltet. En kajakk går greit fordi det bare er sittebrønnen som skaper svakheter, mens en åpen kano må stives av for ikke å bli en "lefse". Selv en stiv glassfiberkano trenger jo avstivet reling for å bli formstabil.

Jeg kjøpte i sin tid en plate av ABS materiale som jeg eksperimenterte litt med. Har fortsatt en bit liggende. Det kan sveises/repareres som PE, men temperaturen er kritisk; det blir veldig lett svidd hvis det blir for varmt.
ABS brukes også i avløpsrør og lignende; du finner kanskje en vannlås og rør av ABS under oppvaskbenken hjemme? Det gir i tilfelle et inntrykk av materialets beskaffenhet.

I annonser osv. fra det amerikanske markedet har vi sett forholdsvis dyre kajakker av ABS. For meg blir dette spekulasjon og helt feil: alt jeg har sett, sier at det er billig å produsere i dette materialet, og i likhet med PE, bør ABS kajakker være billige. I tillegg egner det seg for rask masseproduksjon i store serier. De fleste av oss kjenner jo BIC best som produsent av KULEPENNER!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker