Min første havkajakk

Min første havkajakk

Postby Bullern » 16 Apr 2020, 17:36

Hei alle,

Jeg er helt nybegynner når det kommer til kajakk.
Så trenger litt hjelp med valg av kajakk.
Har fått tilbud på Prijon Kodiak og Aquarius Sea Cruiser 530.
Har testet hvordan det er å sitte i dem og begge virket veldig behagelige.

Kodiak har jeg lest en del på her og ellers på nette, virker som en veldig bra kajakk.

Aquarius derimot finner jeg ikke så mye på. Forhandler sier så klart det er en veldig bra kajakk??
Er det noen her som har noen erfaringer med denne?

Aquarius er ca 4K billigere og når jeg trenger å handle ALT utstyr også blir fort mye penger for meg.
Så mitt andre Spm er. Er kodiak "verdt" de ekstra kronene? Som jeg egentlig ikke har:)

Tusen takk for all input.

Mvh
Fredrik
Bullern

Re: Min første havkajakk

Postby veltern » 16 Apr 2020, 18:26

.......
Last edited by veltern on 25 Apr 2020, 09:06, edited 1 time in total.
veltern

Postby hotshot » 17 Apr 2020, 08:26

Hei, og velkommen!

Du skriver lite om deg selv, fysikk, bosted osv. så jeg spekulerer:
Antar (kan ta feil) en mulig kobling mellom Aquarius og Sandefjord?
Ser det ligger en slik på Finn.no for tiden.
Ser ut som den er i glassfiber; som vanligvis er dyrere enn polyetylen (mykplast).
Prijon er vanligvis mykplastkajakker, og blant de litt dyrere av disse, de har god plastkvalitet (stiv og slitesterk).
Prijon kajakkene finnes også i glassfiber.........

Andre nærliggende locations: du finner padlebutikker i Mjøndalen og Drammen.

Glassfiber er lett og stivt. Det gir gode padleegenskaper, men kan være sårbart for slag mot sten osv.
Mykplast er tyngre og tåler røff behandling, for eksempel ved utsetting og ilandstigning.
Du kan finne OK billigere kajakker enn de nevnte. Valget handler vel om ambisjoner, men du nevner jo at pris er en faktor.

Det selges en del dårlige ting brukt. Det gjelder særlig eldre kajakker med dårlig (myk) plast, manglende vanntette skott osv.