Hjelp når roret har løsnet

Hjelp når roret har løsnet

Postby Asterix » 24 Apr 2020, 16:09

Jeg har en Tahe Marine Wind Solo 4-5 år gammel. Den har har Smart Track ror, som var festet ovenfra og ned med en skrue som stod fast ned i en "plasthylse" av samme materilae som kajakken. Men nå har denne lille plastbiten brukket tvert av, og roret mitt er helt løst! Jeg har snakket med leverandøren (Kajakk og Fritid). De sier at de muligens kan hjelpe meg med å få tak i innvendig festemekanisme, men kan ikke gjøre jobben. Problemet er jo at det er helt umulig å nå inn ditt via den fremre lasteluka. Jeg ser en del andre kajakker har en gjennomgående skrue i stedet, slik at den er festet på undersiden. Nå lurer jeg på om de tkan la seg gjøre å skaffe en lenger skrue, borre et lite hull i plasten på indersiden, og feste fra utsiden der. Men nå vet jeg jo ikke om de kajakkene som har gjennomgående feste også har en "hylse" de er festet gjennom i tillegg, eller om det kun er luft rundt bolten inni kajakken. Jeg må jo være sikker på at det blir stabilt nok.

Så så jeg at en annen med samme problem på en Tahe kajakk hadde fått tips om å fylle aller ytterst med en masse som blir hard, slik at man får festet skruen/bolte nedi på nytt. Men jeg vet ikke om hun forsøkte.Men hvilket materiale skal dette være? Jeg ser at dette kan være mulig, vet å fylle det nedi og ka kajakken stående på høykant. Men litt kinkig må det jo være?

Jeg er veldig glad i å ha ror,og ser ikke for meg en fremtid uten. Kan visst få motert på nytt via en annen leverandør for 3000kr ++, men det syns jeg er mye penger...

Forstår ikke om det er mulig å legge ved bilde her?

Veldig takknemlig for hjelp og råd.
ror.png
ror.png (760.08 KiB) Viewed 1663 times
rorfeste.png
rorfeste.png (616.1 KiB) Viewed 1663 times
Asterix

Re: Hjelp når roret har løsnet

Postby Mats.walstedt » 25 Apr 2020, 05:22

Hej

Jag utförde en enkel reparation av en närmast identiskt skada för bara några veckor sedan och det verkar har lyckats bra. Skicka mig gärna ett mail på mats(at)utinaturen.no så skall jag förklara hur jag gjorde.

God helg
Mats.walstedt

Postby hotshot » 25 Apr 2020, 20:03

Se her for mulig inspirasjon:

viewtopic.php?f=8&t=5713&p=51409&hilit=smart+track#p51409

Det ser ut som du trenger å sette inn et gjennomgående metallrør slik at det blir tett både oppe og nede. Jeg ville varm-sveiset fast røret. Bruk en varmluftpistol med spisst munnstykke eller en gassbrenner med spiss flamme (feks. skismørebrenner eller creme-brülee brenner)
https://www.biltema.no/verktoy/sveising ... 2000041523

Legg til mer plast av skrapmateriale om nødvendig (fra plastbøtter eller lignende, gjør en test for å se hvordan det funker, ikke all plast fester like godt når den smelter). Sveising av mykplastkajakker er en fin DIY hobby! Hvis det er en eller annen form for festemekanisme inni det gamle røret. så kan man muligens lage en skjøt for å feste dette både i bunnen og dekket for å få det sterkere? Feks. et rør som passer utenpå det originale?

Hvor holder du til? Fordel å vite i tilfelle det bor noen som kan bistå i nærheten :-)

endret et par ganger for å legge til nye tanker.............
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Asterix » 27 Apr 2020, 07:00

Takk for at dere svarer meg, det er jeg takknemlig for. Men dette virker komplisert - jeg er ikke noen "handywoman"... Forstår at padleturene i nær fremtid må bli uten ror.
Jeg får vurdere litt grundigere når (om?) jeg får noe svar fra Kajakk og Fritid om hva de mener er løsningen. Jeg bor på Lørenskog -- det ble etterspurt -- så det er ganske sentralt da :-) Og til Mats, jeg her sendt deg en e-post. spent på å se hva du gjorde!
Asterix

Postby veltern » 27 Apr 2020, 08:01

Avbrukne rorfester er slett ikke uvanlig. Dette var tidligere en "sykdom" ved SeaBird-kajakker. Vanlig årsak er bakking av kajakk, med landkjenning, som brekker roret bakover til bladet støter mot skroget, derved får rorfestet stor belastning. Denne skavanken er utbedret på nyere SeaBird-kajakker ved at plast-godset rundt festet nå er tykkere.
En annen årsak til brukket (utrøsket) rorfeste er at noen løfter kajakken etter roret.

Løsningen kan være, men kajakken på høykant, å helle inn ca 0,5 l epoxy, sette rorhylsen nedi, og la det stivne. Viktig her at rorhylsen settes i helt riktig posisjon, også med tanke på dreievinkel. Vanskelig å reparere hvis det viser seg i ettertid at hylsen er satt i feil.

Denne måten å feste rorhylser på kan virke "reodor"-aktig, men det er faktisk en ofte anvendt metode for etter-montering av hekk-ror på kajakker. Kan nevne at Nordic Kayaks i Sverige selv, og også norsk forhandler (Olympia Sport, i Sem), utfører slik ettermontering, mest på surfski, med metoden jeg skisserte ovenfor. (Borres hull i øvre del av skroget, i riktig diameter først).
veltern

Postby Asterix » 27 Apr 2020, 10:13

Takk for svar Veltern. Det er muligens dette vi bør gå for! Det virker litt nervepirrende, både å få hellet massen nedi, og sikre at festet er plassert og fester seg 100% riktig. Altså alt mens kajakken står på høykant. Umulig kan det jo ikke være, med det virker kinkig å få bolten til å stå riktig mens detstivner. Kan jo ikke stå og holde det selv i flere timer. Så er jeg litt redd for at man har kommet til "point of no return" dersom det blir skjevt... Kan man evt greie å bore opp nytt hull gjennom epoxyen, dersom det allerede står en skjev feste-bolt der ? Må nok tenke/grue meg litt for dette.
Asterix

Postby veltern » 27 Apr 2020, 10:28

Ikke bli skremt før du starter: På ditt siste bilde ser du at det sitter en ujevn kant med grønn plastmasse rundt ror-hylsen. Vises også at kanten på hullet i skroget har tilsvarende ujevnhet. Dette hjelper deg å orientere rorhylsen riktig.
Foreslår at du setter en passende stang i hylsen, og en støtteanordning for denne, mens epoxyen herder. Kajakken må også støttes/tjores forsvarlig mens det herder. Foreslår en lettflytende epoxy med noe lang herdingstid. Kanskje Olympia Sport kan fortelle deg hvilken epoxy de bruker til formålet?
Du kan også sende en henvendelse til produsenten, Nordic Kayaks i Sverige, de har erfaring med ettermontering av rorhylser for hekk-ror. Min erfaring er at de svarer raskt.

Det du i din første post beskriver som: "var festet ovenfra og ned med en skrue som stod fast ned i en "plasthylse" av samme materiale som kajakken" er rorhylsen i metall. Det grønne rundt metallhylsen er plastmateriale som er brukt til å feste denne metallhylsen til skroget. Denne innfestingen er svak. Du kunne valgt å frese vekk det grønne plastmaterialet rundt metallhylsen for innstøpning i epoxy, men da mister du referansepunkt for orientering av hylsen.
veltern

Postby hotshot » 28 Apr 2020, 10:46

Hvis du vil følge Velterns oppskrift, så kan du sveise fast den gamle hylsa i dekket.
Sett alt sammen med roret og det hele, fest roret til dekket i opprettet stilling med tape eller lignende og varm opp med gassbrenner eller varmluft til plasten smelter rundt bruddflaten.
Det vil bli en "reparasjon", men ikke sterk nok til annet enn å holde det på plass mens du fikser. Så kan du helle epoxy oppi, evt. tilsatt fyllmasse som glassballonger eller tilsvarende (epoxybutikkene selger det, snakk med West System).
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker