Veiledning på kajakkvalg

Veiledning på kajakkvalg

Postby trønder » 15 May 2020, 08:42

Trenger hjelp til å forstå hvilken type kajakk jeg trenger!

Høyde: 180
vekt: 85-90kg
Daglig bruk: dagsturer innerst i trondheimsfjorden for rekreasjon, fisking og tidvis kunne padle så fort og hardt at det gir litt treningseffekt
Unntaksvis: overnattingsturer til Fosen, Nærøy og Helgeland
Styrer unna kajakkturer med fare for sterk vind og mye sjø

Trenger jeg havkajakk over 5 meter?
Trenger jeg LV eller HV?
Trenger jeg ror/senkekjøl?
Fins det kajakkklubber/forretninger som lar deg prøve ulike kajakker?

På forhånd takk
trønder

Re: Veiledning på kajakkvalg

Postby Miamaria » 16 May 2020, 15:37

Det er vel kajakklubb i det området, der burde du kunne få god hjelp. Første bud er som du er inne på å få prøvd, sånn at du vet hva som passer deg. Ved fisking er det vel en fordel at kajakken er kort og bred for god stabilitet mens man gjerne går på langt og smalt hvis man skal ha fart – men det er jo god trening i å prøve å padle fort med noe som jobber imot… Bare ikke helt på det viset du kanskje ser for deg… Så det kan være du må prioritere hva som er aller viktigst her.

Seriøse kajakkbutikker vil også kunne hjelpe deg. (Men da er det som regel ett eller annet de har i butikken som passer aller best, tilfeldigvis.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Veiledning på kajakkvalg

Postby hotshot » 19 May 2020, 00:41

Du har antagelig lest litt rundt i forumet (siden du har gitt noe info om bosted og egne ønsker og forutsetninger).
Det er bare lokalbefolkningen som kan gi deg eksakte svar på hva du finner i hjembygda av klubber og butikker.

Og kanskje Google? Men som vanlig, finner man ikke så mye når man søker på nett.
XXL har filialer i Trondheimsområdet og brukbart utvalg, men de er ikke en "ordentlig" kajakkbutikk. Hva er galt med det?
Regne med "tilfeldig" kunnskap hos ekspeditørene; de skal også selge ski, sykler, golf, fotball, joggesko og klær........
Regne med tilfeldig utvalg av tilleggsutstyr; for eksempel padlejakke eller spruttrekk som passer din livvidde og sittebrønnkarmen på din kajakk.

Prøvepadling? Neppe i butikk. Prøve-sitting er et minimum: en kajakk som føles ustø på gulvet, vil antagelig føles ustø på vannet.
Hvis den er smalere enn 60 cm, vil en nybegynner lett syns at fisking fra kajakk kan bli utfordrende. Trodde Trondheimsfjorden kunne bli ganske værhard?

Ror vs. senkekjøl? Det blir mer et spørsmål om du syns det er morsomt å trene teknikk eller ser kajakken som et rent fremkomstmiddel.
De færreste kajakker er så stø at velt er utenkelig.
Antar at du har avklart spørsmålet kajakk vs. robåt? Roing kan også være kult, en færing eller sculler med skarpe linjer går fort!

Prøv evt. å ta kontakt med https://www.tkk.no/ eller http://ntnuipadling.no/ ?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker