Skim Beufort LV til meg?

Skim Beufort LV til meg?

Postby Marius Engelsen » 27 May 2020, 21:33

Hei.

Jeg har lyst å bytte ut min Norse Freyja, bare for å ikke bli lei av for mange mil i samme kajakken. Jeg padlet den fra Askøy til Askvoll i helgen, 125km, og er fornøyd med den. Men det er på tide med noe nytt.

Jeg vil ha noe mer surfevennlig og manøvrerbart, UTEN at jeg taper den gode turfarten og de gode egenskapene til å holde en stabil kurs i bølger og vind.

Jeg er 170, høy og veier 71 kilo, størrelse small (small/medium).

Er Skim Beufort LV ett godt valg for meg? Eller andre kajakker som jeg burde se på? (Jeg har mulighet til å prøve Beufort i stor størrelse om ett par uker, selv om den er for stor til meg).

Tanker om den kajakken? Andre tips?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Skim Beufort LV til meg?

Postby hotshot » 02 Jun 2020, 08:46

Har ikke prøvd selv. Men den er jo veldig kul. Tror du trenger to kajakker, minst *hello2* Fikk lyst selv. Jeg er heldigvis for tung!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 02 Jun 2020, 09:16

Padlet Skim Differ LV noen ganger nå. Det var det nærmeste en Skim Beufort LV jeg fikk lånt.

Sammenlignet med Norse Freyja er den:
- Lettere å snu helt rundt, når man står i ro.
- Mye rakere kjøllinje, Freyja har ganske mye spring.
- Differ har lavere toppfart, treningsfart og turfart.
- Differ påvirkes mer av vind og bølger
- Freyja går mykere i bølger, men dykker litt mer når bølgene blir store (ikke hatt mye bølger).
- Freyja ligger dypere i vannet, og har en mye jevnere stabilitet. Man «sitter mer i myra», veldig trygt og mykt.
- Differ har ganske lang cocpitåpning.
- Lårstøttene på differ er store og gode når de trengs, men litt for store til at man kan begge knærne opp og «sykle» mens man padler effektivt.
- Differ hadde veldig god ryggstøtte.
- Rulle egenskapene er ganske like.
- Turfarten er ganske lik når man padler med lav innsats, men freyja går mye strakere og krever mindre arbeid til kurskorrigering. I ruskevær har man også mylighet for å vippe ned roret, som gjør at Freyja går akkurat der du vil..
- Freyja er lettere i vekt, og lettere å bære på skulderen. Lårstøttene i Differ gjør at den er vansklig å børe på skulder
- De reagerer omtrent likt på kanting, men med litt vind og bølger styrer ikke Differ nok til at det hjelper å kante..

Differ var heller ikke en utpreget lekekajakk, så det klarer den heller ikke så bra.

Kanskje det beste er å beholde Freyja, og kjøpe en Norse Idun til surf og lek? :D
Marius Engelsen

Postby Marius Engelsen » 03 Jun 2020, 21:43

Låner en Rockpool Taran 18 for tiden. Og både meg og større padler i EU-standard er ganske enige om at Norse Freyja er mye bedre å padle.

Vi padler også Freyja raskere i vanlige småbølger og litt vind, den skjærer mer gjennom og har mye mindre båt over vannet. Under lengre distanser er Freyja veldig lettdreven, men i krapp motsjø taper den trolig litt mer fart pga. den går under bølgetoppene.

Taran 18 har mye båt i områder foran cockpit der man skal padle og ha effektive framdriftstak, og lav åreføring blir vanskeligere enn med Freyja. Taran går bedre i vannet enn Skim Differ, men ikke like smørmykt og presist som Freyja.

Blir mer og mer fornøyd med Freyja jo flere kajakker jeg prøver
Marius Engelsen

Postby hotshot » 04 Jun 2020, 11:40

Husk at det kan være stor forskjell på modeller fra samme produsent. Hvor mye har Differ og Beaufort egentlig til felles?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 04 Jun 2020, 12:24

hotshot wrote:Husk at det kan være stor forskjell på modeller fra samme produsent. Hvor mye har Differ og Beaufort egentlig til felles?

Det kan du gjerne spørre om.

Befort skal har litt lavere turfart, men forskjellen skal være minimal. Den skal være mer mavøvrerbar, og ta surf bedre, sier skim kayaks på messenger.

Jeg skal prøve en Skim Beufort om en uke eller to, men ikke LV modellen dessverre.

Jeg hadde sett veldig fram til Taran 18, men den skuffet stort. Uansett, veldig gøy og lærerikt å teste masse kajakker :)
Marius Engelsen

Return to Kajakker