Anbefalinger av kajakk til junior?

Anbefalinger av kajakk til junior?

Postby Terje_K » 21 Jun 2020, 13:10

Først... jeg er ny på forumet og dette er mitt første innlegg, så om jeg poster i feil underforum, det er like tråder (jeg har søkt), osv. så beklager jeg det. :)

Junior har padlet i en Seabird Expedition Odin siste 3 år, denne er nå solgt da den er blitt liten. (Kunne antagelig brukt den i sommer). Han er nå 12 år 165 cm/52 kg, og har vokst over tyve centimeter siste året og jeg forventer at både høyde og vekt øker de neste årene.

Kajakken skal brukes til "leking" (bli videre kjent/trygg med kajakk), dagsturer og noen helgeturer med overnatting. Jr er trygg på vannet og liker å padle i litt bølger, så det trenger ikke være en "flattvanskajakk".
Det beste er selvsagt en kajakk som passer størrelse og vekt perfekt, men gitt at han nok kommer til å vokse ytterliggere ila det neste/de neste årene så hadde det vært kjekt om kajakken passer hans størrelse og litt oppover.

Hva slags kajakk bør jeg se etter til han?
Terje_K

Re: Anbefalinger av kajakk til junior?

Postby Miamaria » 24 Jun 2020, 07:40

Med den størrelsen kan han vel bruke alle voksenkajakker beregnet for ikke så store padlere, han er jo høyere enn meg. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Terje_K » 25 Jun 2020, 08:04

Takk @Miamaria, jeg tenker også voksenkajakk ja. Har googlet en stund, og det finnes jo mange alternativer (og kajakker jeg ikke vet om) samt kajakker og garantert noen som er bedre en andre.
Annet vurderinger er om det er dumt å gå for en "Medium" kajakk med 60kg -> mtp padlervekt nå selv om den blir litt stor det første året, eller om jeg skal gå for en "Small" str med 40/50kg som nedre vekt og som han kanskje vokser ut av ila noen år mtp vekt/størrelse. Litt større kajakk gir også fleksibilitet mtp å låne ut/ha med venner på tur som ikke har egen kajakk. (Men som med sykkel så er det bedre med kajakk i riktig størrelse til brukeren den er tiltenkt.)

Har kikket litt på Reval Mini/Midi som du er kjent med, mulig det blir en slik.
Terje_K

Postby hotshot » 25 Jun 2020, 23:57

Hei, og velkommen, noen referanser, kajakker jeg kjenner: og som du kan ha Googlet
jeg = pensjonist, gammel elvepadler, liker korte båter og å surfe

Jeg har en Reval Midi, den er stor nok som dagsturbåt for meg 175 med lang overkropp, 93 kg.
Wilderness Zephyr 160 passer meg fint som dagstur/lekebåt, junior bør nok ha den minste utgaven, ikke i vanlig salg lenger.
Wilderness Tsunami 165, stor, trygg og stabil turbåt for meg
Wilderness Tsunami 120, stabil (bred) og lettpadlet damebåt, Vellykket skrogdesign. Kona padler denne . OK liten lekebåt for mrg.
North Shore Aspect, kort og leken mini havkajakk, OK for meg, (modell Atlantic er lengre og raskere, turbåt).
Seabird Åfjord, funker forbausende bra og går fort til å være så kort. Trenger ror for å gå nøytralt i vind/strøm!
valley Aquanaut Club. Grei dagsturbåt for meg,
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Terje_K » 26 Jun 2020, 12:53

Takk for forslag @hotshot! Jeg hadde ikke alle de på lista nei, skal sjekke ut. :)

Jeg har en Reval Midi som han har lyst å prøve seg på (selv om jeg synes den alt for stor for han). Hakket mindre kajakk hadde nok vært mye bedre ut fra hans vekt per nå, og at han ønker å være med på å øve/prøve seg på rulle og annen padleteknikk i sommer. Men om han likevel bruker den i år så kan den godt passe mye bedre neste år om han fortsetter å vokse like mye som siste år..(Han hadde nok hatt god fordel av mindre kajakk noen år fremmover, og lillesøsteren kan overta den etterhvert).

Kjenner kjøpelysten er stor om jr blir mer gira på padlaing av å få en kajakk som passer bedre, men det er ikke helgærnt å spare de kronene heller om han får en god opplevelse med Midi'en i år.

Jeg er forresten selv "pensjonert" elvepadler, og starta med havkajakk først når jeg la elvepadling på hylla for 15ish år siden. (Mulig jeg tar det opp igjen gitt "dårlige" kamerater som maser jevnlig og prøver å få meg med igjen. :roll: )
Terje_K

Postby hotshot » 29 Jun 2020, 23:14

Terje;
Det siste innlegget ditt bringer inn en ny faktor, lillesøster! Dvs. dere har en arverekke som forsvarer å kjøpe en mellomstor kajakk som hun kan bruke når hun en dag vokser ut av Odin og junior avanserer til Midi. Jeg opplever forresten ikke Midi som veldig stor (56cm bred), men forholdsvis lang. En kajakk med lett padler vil flyte høyere og ha smalere vannlinje, men økt vindfang. Og dere er jo i enn situasjon hvor han kan prøve den før der tar noen beslutning. En faktor til; bopel ift. aktuelle leverandører.............. .
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Terje_K » 30 Jun 2020, 13:22

Bor i Drammen, dvs har en del forhandlere i regionen.

Mandag var vi ute og testa litt på elva her, og JR likte Midi'en veldig godt, mye bedre en Seabird Odin. Måtte holde han igjen litt ift å test ut for mye da vi skulle rett videre i middag og ikke hadde med skiftetøy til å komme "presentabel" dit om vi skulle bade skikkelig :D

Reval Midi JR.jpg
Reval Midi JR.jpg (244.94 KiB) Viewed 1692 times

Vi er også en del på vestlandet, i Sunnordaland (om regionen fortsatt kalles det gitt nye fylker..), og har med kajakker på turer dit fra påske til høstferie. Det brukes da en del tid til "lek" med kajakkene samt dagsturer og turer med overnatting.

Lillesøsteren er såpass mindre i størrelse og vekt at hun fortsetter i Odin'en muligens også til neste år (dvs jr kunne brukt en mindre kajakk i år og neste år). Mulig han skal få prøve seg på Midi'en i sommer og så ser jeg i løpet av ferien om den blir alt for stor og han skal ned i størrelse.
Terje_K

Postby Marius Engelsen » 06 Jul 2020, 19:13

Norse Idun om det er lek og manøvrerbarhet? Norse Freyja om det er retningsstabilitet, fart og ror (men kanskje litt tung for junior å snu). Laget for små padlere, sikkert greit å benytte muligheten om han får kjangs til å prøvesitte.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Terje_K » 09 Jul 2020, 09:16

Tja, Norse kajakker er vel utsolgt de fleste steder, er det utfordringer med produksjon i år?

Foreløpig er JR ute i Midi'en 75% av dagene her vestpå om vi tar med dagene vi har øvd på støttetak, egenredning osv. Og han mestrer den kajakken overraskende bra! (Det gir jo rom for en Arrow Play eller lignende til meg selv. :P) Men når/dersom lillesøsteren skal opp en størrelse så er en litt mindre kajakk likevel aktuelt. Foreløpig så er hun langt fra like ivrig.

Konklusjonen er vel at vi bruker de jeg har nå og tar en y vurdering over ferien.
Terje_K

Postby Terje_K » 15 Jul 2020, 19:59

Da har både jr og lillesøsteren fått prøve Midi'en og begge liker den veldig godt >> En Tahe Reval Mini LC er på vei. (Vurderte også Mini "Ikke LC" men da blir det ventelek på finn.no for å få en med ror (som avkommet foreløpig krysser 100% av på)

Takk for innspill og kommentarer! Nå spørs det om det blir leken båt på opphavet også eller om det kommer på neste års budsjett *tongue*
Terje_K

Next

Return to Kajakker