Noen som har erfaring med Prijon Aruna

Noen som har erfaring med Prijon Aruna

Postby KjetilBN » 21 Aug 2020, 15:52

Er det noen som har erfaringer med Prijon Aruna.
På bakgrunn av god omtale i svenske utgaven av Utemagasinet virker den interessant for en nybegynner,
men synes bakdekket ser veldig høyt ut. Dette synes jeg forøvrig ser ut til å være generelt for Prijon, men der
kan jeg ta feil. Hvordan fungerer dette ved egenredning?
Hvordan er prilite materialet i praksis?
Andre synspunkter på denne kajakken og Prijon generelt.
KjetilBN

Re: Noen som har erfaring med Prijon Aruna

Postby hotshot » 22 Aug 2020, 08:28

Har ikke erfaring med Aruna, men div. generelt mht. Prijon.

Tradisjonelt har Prijon brukt HTP blowmolded polyetylen plast. Denne er meget sterk og holdbar, min erfaring sier at du kan forvente en levetid på 30-40 år eller mer uten svekkelser. Har erfart dette med div. elvekajakker.

Prilite plasten er ABS, som bla. ble brukt av BIC i seilbrett og surfebrett. Mitt gamle Dufour Wing brett av årgang før 1980, dvs. over 40 år gammelt, tok kvelden i vinter pga. en slagskade. Det viste seg at plasten var blitt ganske sprø. Jeg har et BIC Mini Malibu brett fra ca 1995 som fortsatt virker OK; det har vært lagret innendørs. Generelt virker det som ABS er ganske slagfast, det kan få lokale "bulker", men er stivere og mer formstabilt enn polyetylen. Det virker utsatt for elding ved utendørslagring. Det gjenstår å se hvilken beskyttelse som oppnås med Prijons "Plexiglass" belegg.

Familien har også et par TERHI motorbåter i ABS plast. De har et par sprekker rundt åregaffel beslagene, men har ellers holdt OK i et par ti-år.

Sitat fra engelsk nettside:
For PriLite boats, the ABS-combination plates, sealed with UV-resistant perspex, are pulled into the hot moulds, which have a temperature of approximately 80 degrees, in a computerized process, using heat and vacuum. The upper and lower parts of the boat are inseparably joined together by a double-sided U-profile. This profile additionally strengthens the sides of the kayak against impact. The mounting of deck mountings and interior fittings are thoroughly done by hand, as on all Prijon boats. Advantages: PriLite boats are approx. 20% lighter than comparable kayaks made of HTP. At the same time there is a clear advantage regarding stability compared to GFK or Carbon/Aramide.

De oppgir at reparasjoner gjøres med epoxy. Det gir IKKE fullgod reparasjon (basert på TERHI båtene) Min erfaring er at det er svært vanskelig å sveise ABS med varme uten at den blir svidd. Produksjonen skjer ved vakuumforming, og det betyr at skroget settes sammen av 2 halvdeler.

Tradisjonelt har jeg opplevd at Prijon har vært konservative med design, og høy bakre karm er et eksempel. Dette er et dilemma, fordi lav karm gir redusert stivhet i skroget, særlig på lange båter. Men lavt bakdekk er attraktivt ved bakover-lent rulle og cowboyredning. Det virker som Prijom har havnet litt i bakleksa ift. "Brit-style" og "Swede form".

Personlig har jeg bare hatt et par elvekajakker fra Prijon, selv om HTP plasten frister til kjøp av havkajakk pga. styrke. Jeg syns Prilite og tilsvarende er svært høyt priset: ABS er ikke dyrt å produsere, og jeg tror det fortsatt spekuleres i at det er nytt og "revolusjonerende", hvilket ikke er sant.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker