Ny tørrdrakt - hvilken?

Ny tørrdrakt - hvilken?

Postby GIC » 16 Oct 2017, 21:09

Jeg har hatt en Helly Hansen tørrdrakt, egentlig seilerdrakt, tror jeg, men den har vært lett og god til padling også. Latex både på hender, føtter og i halsen har gjort at den har vært potte tett i de årene jeg har brukt den. Den ene latexfoten røk i sommer og på grunn av generell slitasje ellers på drakta - og antageligvis flere ødelagte latexmansjetter i sikte - gidder jeg ikke å få reparert den. Da blir spørsmålet: hva skal den erstattes med?

Bruksområde: mest turpadling i nokså rolig farvann, med ønske om å også kunne bade litt. Ingen elvepadling, rockhopping el.l. Ønsker å kunne padle i alle fall fra tidlig vår til sen høst, og da er det ganske beskjedne temperaturer både over og under vann.

Drakt-ønsker: helst sokker i samme stoff som drakten og glideskin-mansjetter (under forutsetning av at det blir tørt - tror jeg har litt tynn hals). Trenger ikke dobbelt skjørt eller mange lommer. Jeg har vært fornøyd med den enkle, lette drakten jeg har brukt før. Håper på å finne en drakt som er nokså solid, men samtidig ikke så veldig klam. Padler stort sett med tørrdrakt også på sommeren, ettersom temperaturene (i hvert fall badetemperaturene) sjelden er noe å skryte av og fordi det ofte kan regne og/eller blåse litt når jeg er ute og padler.

Jeg har nok ikke vært den ivrigste når det gjelder vedlikehold av tørrdrakten jeg har hatt, bl.a. har latexen aldri blitt innsmurt med noe som helst og jeg har ikke hatt mulighet til å skylle drakta etter hver gang den har blitt brukt i saltvann. På grunn av dette tenker jeg at en drakt kanskje ikke holder så lenge uansett, og at det derfor er greit å gå for en rimeligere drakt?

Har sett litt på disse:
NRS Explorer paddling suit: denne har jeg faktisk prøvd, og synes den ga et godt inntrykk med sokker i samme stoff som drakta, latex- OG glideskin-mansjett på håndleddet, og behagelig glideskin-neopren-hals som virker tett også med min hals. Ser for meg at jeg slipper latexmansjetter som revner her! Minus: passformen var ikke helt min k(r)opp te... synes den kjennes akkurat passe ut i lår/legger/livet, men selve føttene var veldig store og jeg synes også overkroppen var noe stor. Går jeg ned en størrelse, blir den for liten i de tre nevnte L'ene. Denne har ikke innvendige seler, som jeg er vant med, men jeg synes løsningen med strammebånd rundt livet umiddelbart (kun ved prøving på land) virket vel så god. Aner ikke noe om kvaliteten på stoffet; blir det fort gjennomslag av vann? Pris ca 4500,-

Typhoon Equator: Har et godt inntrykk av Typhoon, og jeg synes plasseringen av glidelåsen er stilig, og drakten ser enkel og grei ut. OK farger. Med latexmansjetter all over er den sikkert helt tett. Men disse ubeskyttede latexmansjettene/-føttene er også det store minuset, både fordi det er begrenset varighet i forhold til neoprene/glideskin-mansjetter og fordi jeg ofte synes det blir veldig kaldt akkurat i halsen når jeg bader med den gamle drakta. Neoprene/glideskin vil vel også isolere og gi bedre varme der. Til tross for dette, så liker jeg egentlig denne ganske godt, kanskje fordi den minner litt om den gamle drakta som jeg tross alt har vært fornøyd med. Pris ca 4500,-

Typhoon Hypercurve: Lett, enkel og grei drakt, fine farger, Typhoon-kvalitet. Dessverre er jeg ganske tynn i halsen i forhold til resten av kroppen og er redd for at den ikke vil være tett nok - og er den ikke det, så er det jo meningsløst. Det er glideskin-neopren i halsen her også, i likhet med NRS-drakten øverst, men tror sistnevnte er mykere og lengre/tettere og derfor funker bedre for min hals. I tillegg har Hypercurve latex-sokker og det er jo et minus. Pluss for prisen; 4000,- (og kanskje enda billigere hvis jeg venter litt utover høsten - West system har solgt den for helt ned i 2600,- for et lite år siden(!)).

Finnes det andre drakter i samme prisklasse jeg burde ta en titt på?

Eller skal jeg rett og slett bare klinke til med en Kotakat Expedition GTX fjorårsmodell til dobbel pris av de overnevnte? :lol:
GIC

Re: Ny tørrdrakt - hvilken?

Postby Joker » 16 Oct 2017, 22:43

Jeg har en Typhoon Ezeedon og godt fornøyd så langt. Den ligger i 4-5000 kronersklassen. Har hatt den i ganske nøyaktig ett år nå. Neopren i både hals og håndledd. Føtter i samme materiale som drakta. Brukt den en del på tur og ganske mye bading. Det hender jeg er litt fuktig rundt halsen, men det er ikke noe jeg merker mens jeg er ute i vannet. Tror ikke man får 100% tette neoprenhalser. Liker også at det er en plastglidelås.

Har tidligere hatt to NRS extreme og det var ei greie nok, men metallglidelåsen knakk på begge draktene etter bare 1,5 år ca. Er heller ikke så veldig pliktoppfyllende når det gjelder vedlikehold, så jeg tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til lateksmansjetter igjen.

Kjenner noen få som har tørrdrakter med glidelåsen bak, og synes det ser litt krøkkete ut når de skal ta den på. Mye enklere når glidelåsen er fremme i synsfeltet.
Joker

Postby hotshot » 17 Oct 2017, 01:25

Jeg har også vært innom eld-gammel Helly Hansen og Typhoon Hypercurve før jeg fant et råbillig tilbud på Palm Sidewinder.
Typhoon har OK materiale, men har latex føtter, mangler tisseluke og har metallglidelås bak skuldrene. Men jeg fikk den jo billig.
Har ikke fått brukt den mye, men alt virker veldig skikkelig og den har plastglidelås. Metallglidelås er treigere. Palm har vært lenge i bransjen og jeg har rukket å slite ut 3 tørrtopper fra dem tidligere. Eian Fritid har alltid hatt produkter fra Palm og har gode beskrivelser på hjemmesiden. Bull Ski & Kajakk har brukbare prisavslag på et par Palm modeller nå for tiden, mest i store størrelser virker det som.

Jeg foretrekker neopren mansjetter, bla. fordi de er lette å justere/lime. Du kan redusere neopren halser ved å klippe/lime/sy. Enkelte latex mansjetter blir stive kulda, de som ikke blir det,blir morkne og får sprekker når de blir gamle, men de fleste latex halser er svært trange som nye, og må klippes til riktig størrelse. Noen har dobbelt hals med latex pluss neopren beskyttelse. Har planer om å skifte hals på en Prijon tørrtopp; da kommer jeg ganske sikkert til å bytte til neopren.

En metode som jeg har prøvd, er å lage en halskrage av neoprenrester (evt. kappe en bit av beinet fra en gammel våtdrakt) og ha denne innenfor latex halsmansjetten. Ganske behagelig.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Slappfisk » 09 Nov 2017, 23:02

Kjøpte en Typhoon equator til kona. Virker som en bra drakt, puster greit. Hun likte åpningen rundt livet som gjør det lettere å gjøre nødvendige ærend.Den er en del stivere i stoffet enn Kokatat'en min, men til prisen er dette akseptabelt.
Men et spørsmål om noen vet; Hvordan behandler man plast glidelåser ? Kan jeg bruke samme voks som til metall-låsen?
Slappfisk

Postby hotshot » 10 Nov 2017, 08:44

Råd fra Palm: http://palmequipmenteurope.com/content/ ... rproofzips
Det fulgte med TIZIP til min Sidewinder. Rådet om å lagre med glidelåsen lukket, virker fornuftig.
Slike produkter er vanligvis basert på silikonfett eller bivoks.
https://dykkebutikken.no/shop/sportsdykking/voks/
Parafinvoks selges også som skismøring, er glatt, men kleber ikke så godt til underlaget. Annen skivoks blir lett noe griseri som trekker til seg skitt og sand. Det siste er selvsagt ikke bra. Søkemotoren her på forumet foreslo stearinlys i en tråd da jeg søkte på glidelås. De inneholder ofte parafinvoks.
Det viktigste er nok å unngå ting som skader stoffet i drakten.
Dykkerforretninger kan hjelpe, FUE selger bivoks, men anbefaler denne:
http://www.fue.no/index.php/shop/draktt ... -tech.html
Her er også annet nyttig:
http://www.fue.no/index.php/shop/draktt ... behor.html
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Slappfisk » 10 Nov 2017, 23:07

Takk for tips. Det blir å prøve voksen først. Blir artig å få tatt flere turer med kona i den kalde årstiden. Jeløya i morgen :D
Slappfisk

Return to Bekledning