Bekeldning til vår-/sommer?

Bekeldning til vår-/sommer?

Postby Marius Engelsen » 22 May 2019, 08:39

Jeg har for lengst pakket vekk tørrdrakten, den er kun med på rene rulleøkter og til styggepadling i bølger. Jeg bruker nå en tett og "pustende" padlebukse med sokker, og en padlejakke med mulighet for å åpne/lukke i halsen, det holder faktisk greit tett i tilfelle en wet-exit også.

Under intensive økter, og "varme dager" på vestlandet (ca 12 grader og varmere) blir dette for varmt. Jeg hadde meg en treningsøkt på en times tid i går, og jeg kunne tømme en kopp svette fra hver fot i padlebuksen. Men det er for kaldt å padle i vanlig t-skjorte og badeshorts.

Hva er passende bekledning? Jeg ser egentlig for meg noe lett neopren som holder litt varme selv om man blir våt og det kommer litt vind. (Padlejakken og en pose med tørt gammelt ulltøy ligger som backup i dagluken).

Jeg vurderer en neoprengenser og en neoprenshorts, jeg har neoprensko fra før. Er det behagelig å padle i? Hvilke tykkelse bør jeg velge, jeg ser man får neopren til padling fra 3mm til 0,5 mm, men jeg tror at 3mm kan bli for varmt. Jeg har jo tross alt vest på i tillegg.

Andre forslag? Takk for alle innspill :)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Bekeldning til vår-/sommer?

Postby hotshot » 23 May 2019, 08:01

Du antyder jo noen svar selv, men kan jo supplere med noen erfaringer fra en som har prøvd det meste.
Det er vedtatt at man alltid kler seg etter vanntemperaturen.

I gamle dager var det vanlig å padle med våtdrakt, og vi ser fortsatt surfere og fridykkere som bruker dette.
En utfordring blir da "wind-chill", varmetap pga. fordampning fra våt overflate. Verst med drakt som er tekstilbelagt på utsiden når den blir våt. Dette kan jo for så vidt være OK fordi det kombinerer dette med å kle seg etter vanntemperatur uten å bli for varm når du ikke velter. Mange syns våtdrakt blir for trangt å padle med hvis den skal være trang nok til å hindre vannsirkulasjon. Semi-dry med tette mansjetter i hals og håndledd er et forsøk på å omgå dette.

Personlig opplever jeg at det går en grense ved ca 3mm mht. isolasjon i våtdrakt: mindre enn dette gir lite varmegevinst = sommerdrakt / varmt vann. Til fridykking og kaldtvannsurfing bør du ha 5mm. Til dykking 7mm eller tørrdrakt. Sikkert litt personlig dette. Padlejakke utenpå hel våtdrakt funker fint og gir god varmegevinst.

Elvepadlere har pleid å bruke "Long-John" våtdrakt uten armer for å gi bevegelsesfrihet, og ha en ullgenser eller fleece under padlejakka. Fortsatt mye brukt på elv av de som ikke sverger til hel tørrdrakt.

Tørrdrakt, bukse eller jakke i Goretex osv. har nesten null isolasjon i seg selv. Bør alltid suppleres med undertøy hvis det er kaldt i vannet.
Personlig velger jeg ofte å bruke våtdrakt som undertøy, da tåler jeg litt lekkasje i jakka. De fleste andre prioriterer komfort og "tåler" strammere halsmansjett for å holde fleecen tørr!

Varme føtter er viktig! Dykkersokker er vanligvis tykkere enn padlesokker. Gode såler er en trygghetsfaktor for å komme i land på svaberg etc. uten å skli.

Hvis du ruller mye, er hette nyttig hvis det ikke er veldig varmt vann. Tenk på om du kan ha nytte av hjelm, evt. lue i varselfarge.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 23 May 2019, 21:21

Ok. Da har jeg klær hjemme til prøving i stuen:

- 3 mm neoprenshorts fra palm: Elendig, uegnet til padling, alt for lav bak. Litt kort også, bare egnet for ren sommerpadling i så fall.

- 2 mm neoprenbukse fra palm: Veldig bra passform, kjentes god ut, men varm ut (kanskje for varm)? (Egnet for meget kaldt vann ifølge lappen). Men den har gummi på siden av hoftene, som kanskje kan hindre god rotasjon? Jeg skal prøve i kajakken i morgen, kanskje gummien ikke kommer i kontakt med setet.

- 0,5 mm neoprenbukse fra palm: God passform, kjentes også varm ut, men gir den god nok beskyttelse om man havner i vannet? (Egnet for kjølig til varmt vann i følge lappen).

- Artistic 1,5mm Neoprengenser. Denne var varm, veldig varm.

Neoprenklærne kjentes veldig varme ut, usikker på om det faktisk er like greit å bare bruke det jeg har: Vanntett padlebukse og padlejakke med halsåpning, og variere hva jeg har under, eller om neoprenklærne har noe for seg. Jeg har jo ikke prøvd de i kajakken enda, der de faktisk skal brukes, så jeg kan fortsatt sende de tilbake om jeg ønsker det.

Det blir vel som med mye annet: Man må kanskje prøve seg fram til man finner ut hva man liker best?...
Marius Engelsen

Postby hotshot » 24 May 2019, 01:28

Tror det er veldig individuelt hvor varm/kald man føles, i tillegg til aktivitetsnivå og dagsform. Noen løse tanker om klær:

Glemte å nevne en "privat teori" basert på egen erfaring: når du har på deg middels tykk våtdrakt ved "våte" aktiviteter som svømming, rulle osv., gir det ofte en varm og behagelig følelse av høy overflatetemperatur som er ganske besnærende. Når man da til slutt føler seg kald, vil man ofte være "gjennomkald". Dvs. at man har lite varmereserver igjen i kroppen, mulig at kjernetemperaturen har begynt å synke. Jeg tror det skyldes at den behagelige tilstanden på hudoverflaten lurer kroppen til å "slå av" forsvarsmekanismene mot kulde og øke blodtilførselen til overflaten. Dette tapper kroppen for varmeressurser uten at man merker det. Kan være skummelt med tynne våtdrakter i vått/kaldt miljø.

Tynn neopren 0,5 - 2mm: denne er lite slitesterk, og jeg som er gammel og frøsen og ikke gidder å padle hardt over lange strekninger, syns ikke den har så stor hensikt. Tørrbukse er bedre, hvis du ikke bruker long-John. Long-John + genser i fleece/ull under padlejakke har fordelen med mange lag rundt kroppskjernen.
Ull er vel så bra som fleece, og de fleste har en gammel genser liggende "gratis".

Blir man for varm, er det bare å stikke hodet under vann eller splæsje vann i fjeset, evt. nedi halsåpningen. Vått hår kjøler bra. Men ser jo "racere" som padler halvnakne på fjorden i når vannet er kaldt og jeg rusler på stranda i vinterklær! De velter altfor sjelden til å vite hva de risikerer å oppleve......

Husk for øvrig at jakke som sitter tett over spruttrekket har som oppgave å holde vann ute av båten! Kaldt vann som merkes langs midjen ved rulle, er tegn på lekkasje.

Ta en romslig glatt bermudashorts utenpå neoprenbukse for å gi mindre friksjon mot setet og beskytte dyre drakter.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 24 May 2019, 07:52

hotshot wrote:
Ta en romslig glatt bermudashorts utenpå neoprenbukse for å gi mindre friksjon mot setet og beskytte dyre drakter.

Godt tips!

Har faktisk vurdert en plastpose i setet på treningsturer, for å få så glatt sete og ryggstøtte som mulig, slik at hoften roterer bedre. Jeg får meg ikke helt til å ta vekk polstringen slik at jeg får glatt sete, for jeg padler jo noen ganger rolig og langt også - og da er polstringen god å ha.
Marius Engelsen

Postby Marius Engelsen » 24 May 2019, 11:39

Har allerede vert ute og padlet med neoprenklærne. Det var en periode akkurat det været jeg hadde tenkt å bruke disse klærne i, så da benyttet jeg kjangsen. Padletempo var litt høyt, men jeg prøvde ikke å sette rekord på runden min.
Lufttemperatur: 11-12 grader.
Vær: Litt vind, perioder med sol og litt overskyet, ingen nedbør:
Vanntemperatur: Det henger ett termometer i vannet nede ved bryggen, ca 10 cm under vannoverflaten. Der var helt stille vann der, vindstille og solen stod på termometeret. Det viste 11 grader, så da gjetter jeg på en vanntemperatur på 8-9 grader kanskje.

- På bena: Palm Blaze 2mm bukse.
- På føttene: Ett par tynne ullsokker som jeg tok utenpå neoprenbuksen nede, og ett par lave neoprensko.
- På overkroppen: 1mm Artistic Aqua skin neoprengenser.
- På hendene, Palm hook neoprenhansker.
- På hodet, en caps for solen.

Plasket litt med føttene, slik man gjerne gjør når man må uti kajakken fra en strand. Ble bare litt våt på føttene, men mindre enn jeg skulle tro.
På føttene og bena nedi cockpiten var det som vanlig en bakerovn, det hadde sikkert vert like varmt med en tynnere neoprenbukse. Åpner av og til neoprenspruttrekket for å få ned litt frisk luft. Men det kjentes mindre klamt ut enn med en tett padlebukse.
Det var veldig fint og smidig å padle med kun en tynn tettsittende neoprengenser, den var mer enn varm nok - jeg ble som vanlig ganske kokt, men det var godt å ha halsen ute i frisk luft.

Tok meg noen ruller på slutten, og en reentry. Alt uten hette og uten neseklype, for jeg tar jo ikke det på hvis jeg velter. Ble ett ganske bra rush med kaldtvann nedover ryggen og brystet, litt antydning til "hjernefrys" etter noen ruller. Da jeg gikk ut av kajakken måtte jeg puste ett par ganger før jeg stupte under for å ta en reentry. Men jeg fikk veldig fort tilbake varmen når jeg var på plass i kajakken.

Så det var vel som vanlig, ganske varmt om man skal kle seg for en velt i kaldt vann. Men veldig fint med smidige klær til treningsturer - og ingen superundertøy/ulltøy å vaske ;)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 27 May 2019, 22:46

Ja, dette var vel som forventet, testen din avspeiler hvordan bekledningen funker over vann. Og det er jo det samme som andre klær; en joggetur hadde vel gitt de samme svarene?

Ser også ut til at du er sprek nok til å holde varmen; jeg var også i stand til å jogge en halvtimes tid i 20 kuldegrader kledd i skjorte og en tynn ullgenser, men det er 50 år siden. Jeg fridykket også et kvarters tid uten drakt i vann under 15 grader da jeg var ung og gæærn. Ikke aktuelt i dag! Så ja, vi er forskjellige, og klesvalg blir individuelt.

Jeg syns undervannsdelen av testen din er mer interessant: den varte kort og var tydeligvis sånn passe kald, med antydning til "iskremhodepine". Dvs. at du padlet under kontrollerte forhold hvor du kom deg opp i båten uten problemer? Har du tenkt på mer unormale forhold? Tap av åre osv. i litt stor avstand fra land? Slikt skjer, og man må kanskje ha noen aha opplevelser før man begynner å tenke mer defensivt. Jeg er gammel nok til å ha noen "referanser" som for eksempel. mastebrekk på seilbrett langt fra land i grov sjø med tiltagende vind utenfor båtsesongen. Da er man takknemlig for å være så godt kledd at det ikke gir bekymring........

Og forresten: våt neopren lukter ikke så veldig godt etter noen dagers padling!
hotshot

Postby Marius Engelsen » 28 May 2019, 06:23

hotshot wrote:
Jeg syns undervannsdelen av testen din er mer interessant: den varte kort og var tydeligvis sånn passe kald, med antydning til "iskremhodepine". Dvs. at du padlet under kontrollerte forhold hvor du kom deg opp i båten uten problemer? Har du tenkt på mer unormale forhold? Tap av åre osv. i litt stor avstand fra land? Slikt skjer, og man må kanskje ha noen aha opplevelser før man begynner å tenke mer defensivt. Jeg er gammel nok til å ha noen "referanser" som for eksempel. mastebrekk på seilbrett langt fra land i grov sjø med tiltagende vind utenfor båtsesongen. Da er man takknemlig for å være så godt kledd at det ikke gir bekymring........

Det er ikke klær jeg krysser hjeltefjorden med før det er blitt mye varmere i vannet for å si det sånn, det har du helt rett i. Da er det aktuelt med eks. padlejakken jeg kan dra igjen i halsen under kryssingen sammen med padlebuksen, eller tørrdrakten. Ved ruskete forhold under kryssinger tar jeg alltid på neoprenhette også, da føler jeg meg «hjemme» selv om jeg velter.

Men til «joggeturer» med kajakken fungerer de tynne neoprenklærne bra synes jeg foreløbig, og treningsrundene gjøres under forhold jeg ikke kommer til å velte i, men en «uoppmerksomhetsvelt» kan jo skje når som helst. Det er vel også grunnen til at jeg tenker det er greit å trene/forberede hjernen på rushet med kaldtvann som kommer ned på bryst og rygg ved velt. Hadde genseren vert trangere i halsen hadde det kanskje kommet mindre kaldtvann ned, eller jeg kan stramme til vesten mer, jeg padler med litt løs passform på vesten for å ikke bli kokt.

Jeg bruker alltid årestrikk, hele tiden. Og så har jeg alltid en reserveåre liggende på bakdekk (stormåre). Denne ligger til slik at jeg enkelt trekker den fram og ruller opp med den. Det trener jeg jevnlig på og det går like enkelt som en vanlig rulle, helt uten å tenke.

PS! I helgen stilte jeg opp i klassen «Havkajakk Herrer» i Eidsvåg - Eidsvågrunden. De fleste padlet såklart med wingårer i karbon, jeg stilte med hjemmelaget grønlandsåre. Denne er bred (83mm), kort (210), har litt flex og tynt blad med skarpe kanter så den tåler ingenting av slag mot kantene, men gir god treningsfart.
Løpet er ca 10 km, jeg tok 3. plass! DET hadde jeg ikke drømt om engang! :)
https://www.instagram.com/p/Bx66UsUI2Ln ... znuvdh2ids
Marius Engelsen

Postby Miamaria » 30 May 2019, 21:12

Glatt sete - teflonbakepapir. Fikk i bursdagsgave et tynt sitteunderlag, med teflonbakepapir tapet på med gorillatape. En av de beste gavene, definitivt. Plutselig gikk det an å bevege seg i havkajakken også, sånn som i Inuken. :lol:
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Marius Engelsen » 30 May 2019, 21:31

Miamaria wrote:Glatt sete - teflonbakepapir. Fikk i bursdagsgave et tynt sitteunderlag, med teflonbakepapir tapet på med gorillatape. En av de beste gavene, definitivt. Plutselig gikk det an å bevege seg i havkajakken også, sånn som i Inuken. :lol:

Tipset om teflonbakepapir fikk jeg også for ett par dager siden. De bruker det i Njørd Kajakk og roklubb. Det fungerer visstnok bedre enn roterende sete som gir for liten motstand.
Jeg tok nylig ut polstringen i setet ig ryggstøtten på kajakken min, det ble mye bedre. Men jeg skal på clasen og kjøpe meg ett teflonpapir også :)
Marius Engelsen

Return to Bekledning