Valg av ny padlevest. Råd.

Valg av ny padlevest. Råd.

Postby Marius Engelsen » 21 Jul 2019, 20:23

Hei.

Jeg vurderer ny padlevest til havpadling, langt fra land. Padlevesten må:
- Ha plass til drikkepose på ryggen
- Ha lommer foran med plass til solbriller, en liten hodelykt, mobiltelefon og gjerne en liten VHF Radio (kanskje, den kan jo klipses utenpå de få gangene den kanskje muligens er med).
- Må ikke være til hinder for rulling.
- Taueline monterer jeg på kajakken, så den vil jeg ikke ha på vesten.

Palm Kaikoura virker veldig bra: https://palmequipmenteurope.com/product/kaikoura-0

MEN, jeg synes det blir fort varmt og klamt under vesten, så en vest som kan sitte litt løst og dekker minst mulig er også en fordel. Jeg bruker kajakken en del til mosjon også. Jeg ser utinaturen har en vest som virker veldig aktuell, veier lite, og har åpne sider, Vaikobi Ocean Racing Vest V3, https://www.utinaturen.no/utstyr/padlev ... ng-vest-v3 .

Vil Vaikobi vesten føles med lett, bevegelig og luftig enn Palm vesten? Hvis ikke kan jeg like gjerne gå for Palm vesten som har bedre plass i lommene.
Hvilke bør jeg velge, hvis det er havpadling jeg driver med, men også mosjonerer litt med kajakken?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Valg av ny padlevest. Råd.

Postby qussuk » 21 Jul 2019, 23:08

Har Vaikobi V2. 2 nettinglommer m. glidelås. Lavt volum. Ikke plass til IPhone 8+ m vanntett deksel. Løser dette med å ha telefonen liggende på tvers i begge lommene. Meget behagelig på. Fungerer ypperlig til padling direkte på bar overkropp/sommerpadling. Passer kanskje ikke helt dine spesifikasjoner.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Marius Engelsen » 22 Jul 2019, 09:11

qussuk wrote:Har Vaikobi V2. 2 nettinglommer m. glidelås. Lavt volum. Ikke plass til IPhone 8+ m vanntett deksel. Løser dette med å ha telefonen liggende på tvers i begge lommene. Meget behagelig på. Fungerer ypperlig til padling direkte på bar overkropp/sommerpadling. Passer kanskje ikke helt dine spesifikasjoner.

Ok, takk for det :)
Utifra det du sier tenker jeg Vaikobi vesten er en ren treningsvest, og da er kanskje Palm Kaikoura ett bedre allround valg for meg.?

Jeg har ikke prøvd en vest som ligner på Palm Kaikoura før. Kan lommene være i veien for god padleteknikk?

Og ang. størrelse. Jeg er 170 og bruker vanligvis S i klær, noen ganger M. Jeg har forstått det slik at vesten kan justeres mye ut, så jeg passer trolig i både XS/S og M/L størrelsen. Hvilke størrelse bør jeg gå for?

Vil M/L kunne komme plagsomt langt ned, og hindre bevegelsesfriheten? Tenker i utgangspunktet at det er bedre med mindre og smidigere vest enn større og mer klumpete vest (selv om ikke M/L nødvendigvis blir «klumpete»). Eller tenker jeg feil?
Marius Engelsen

Postby Marius Engelsen » 22 Jul 2019, 17:54

Hva med Mocke Racing PFD fra utinaturen?
Lett, myk, luftig (laget av mesh med mindre skumblokker). Stor meshlomme bak til drikkepose, og stor meshlomme foran til småsaker: https://www.utinaturen.no/utstyr/padlev ... -pfd-black

Det var utinaturen som anbefalte denne.

Hvordan blir padlekomforten med en slik vest, sammenlignet med Kaikuroa? Kaikuroa har bedre mulighet til å organisere utstyret. Mocke har også god plass men alt utstyret blir dumpet i en stor lomme på magen.

Noen tanker?
Marius Engelsen

Postby kardam » 22 Jul 2019, 18:32

Løsningen er 2 vester.
En til trening og en til tur.
Goltziana Marlin, Seabird XP 507, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby hotshot » 22 Jul 2019, 20:28

Du har antagelig en vest fra før?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 22 Jul 2019, 20:40

hotshot wrote:Du har antagelig en vest fra før?

Hehe, ja, såklart ;)

Jeg har en Marine Pool padlevest. 250kr på jula: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat- ... st-002768/

Til den prisen er jeg faktisk fornøyd! Den er liten og lett, med lomme til drikkepose på ryggen. Men lommene er små, flyteelementene er litt stive. Ellers ikke noe å utsette på den.
Marius Engelsen

Postby hotshot » 24 Jul 2019, 07:54

Kan jo se ut som gamlevesten er grei nok til trening selv om den var billig?

Selv oppbevarer jeg småbagasje som mobil, GPS, kamera osv. i en vanntett-pose lett tilgjengelig på fordekket under dekksriggen. Hindrer ikke rulling og fyller ikke lommene.

Jeg opplever 2 hovedtyper av vest: med/uten glidelås i front.

Uten glidelås er ofte "elvepadle" modeller med en "pute" foran. De gir plass til armene uten å ofre oppdrift.
Jeg syns fronten kan bli litt klumpete og evt. begrense foroverbøyd rulle osv. og hindre armbevegelser foran brystet til "motsatt side". Enkelte modeller har hatt mulighet til å fjerne flytemiddel fra en lomme foran for å gi mer "lagerplass".

Vester med glidelås har ofte mindre volum og begrenset plass til lommer. Valg kan avhenge av om du vil ofre volum. Jeg syns man bør ha 7 kg oppdrift under røffe forhold; mange vester har bare 5. Noen glidelåsvester fikser volumet med overlapp i front eller glidelås på siden. Lommene blir likevel ofte begrenset.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 24 Jul 2019, 08:30

Jeg fant en annen vest som også virker veldig bra. Hiko Stamina: https://www.hikosport.com/buoyancy-aids ... -2802.html .

Lommene virker mer praktisk enn den store lommen på Mocke, og ser man vesten i bruk på youtube dekker den lite av overkroppen. God bevegelighet, drikkepose, og samtidig det jeg anser som nok lommer til mitt bruk. Kanskje en vest som kan brukes til alt, uten særlig kompromisser?

Jeg liker å ha ett rent dekk, og småting som solbriller, mobil og hodelykt tilgjengelig i vestlommen. Og har jeg med kamera i vanntett kasse kan det ikke være særlig annet der.

Den har nok oppdrift i følge ISO kravene, og det synes jeg er godt nok. Jeg bruker utelukkende rulle og reentry som egentedning, og vesten jeg har i dag har ikke noe mer oppdrift. Synes jeg flyter mer enn godt nok, også uten tørrdrakt.
Marius Engelsen

Postby hotshot » 26 Jul 2019, 18:02

Det nærmer seg tid for kjøp?

Fikk bare lyst til å si at du definerer noe vesentlig og viktig om farvann og forhold vs. Oppdrift. Nok oppďrift er no problem og redning er lik reentry & roll?
Så god er ikke jeg etter 50 år i kajakk, så jeg styrer også unna de værste brottene. Men de unge lærer fort i dag.
Hvor er tauelina når det er du som skal reddes?
Søk inspirasjon ved å søke her i Forumet på: redning Saltstein
hotshot

Next

Return to Bekledning