Kokatat GTX størrelse?

Kokatat GTX størrelse?

Postby sh844 » 24 Sep 2011, 14:54

Fikk tilsendt en Kokatat GTX exp. fra en butikk. Denne var uten merkelapp og jeg har derfor ingen formening om hvilken størrelse sen er. Bestillte XL, men tipper denne er bare er medium. uansett var den for liten. Sender den i retur, men for å treffe bedre på størrelsen neste gang ber jeg om tips fra kokatat brukere.

Jeg er 185cm høy og veier 85 kg. i størrelses tabellen til kokatat er jeg plassert mellom L og XL.

Tenker å gå for XL, men vil gjerne ha svar fra noen med erfaringer på denne drakta.
sh844

Re: Kokatat GTX størrelse?

Postby hejduk » 24 Sep 2011, 15:17

Hei.

Jeg kjøpte en brukt Kokatat Expedition Large i sommer. Er 183 cm høy og veier 80 kg, og drakta sitter som ett skudd. Bestillte først Ursuit XL, men den følte jeg ble veldig stor for meg. 2 cm i høyden og 5 kilo ekstra burde vel ikke gjøre så veldig stor forskjell?

Terje
hejduk

Postby ugla » 24 Sep 2011, 18:56

JEg er 183cm høy og veier rundt 90kg...

L går, men blir litt vel tight...
XL er helt perfekt....

Dette gjelder både Kokatat og Palm tørrdrakt for meg.
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Kvase » 24 Sep 2011, 19:00

Samme erfaring jeg også som Ugla xl er ok husk vinterstid kaldt og hjevligt litt ekstra plass er kjekt. er selv ca 182cm ca +-90kg
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby sh844 » 24 Sep 2011, 22:36

foreløpig 2 mot 1.. satser på XL. heller litt romslig en tight.
takker for svar!
sh844

Postby widowmaker » 28 Sep 2011, 20:58

Jeg er 186 cm, og 110 kg, og jeg kjøpte XXL. Den sitter meget bra, med plass til en god fleece dress under.
widowmaker

Postby Kaptein Krok » 22 Feb 2012, 16:56

174 høy, normalt feit og har str. medium. Passer perfekt
Kaptein Krok

Postby BlackMarch » 25 Feb 2016, 11:06

ugla wrote:JEg er 183cm høy og veier rundt 90kg...

L går, men blir litt vel tight...
XL er helt perfekt....

Dette gjelder både Kokatat og Palm tørrdrakt for meg.

Kvase wrote:Samme erfaring jeg også som Ugla xl er ok husk vinterstid kaldt og hjevligt litt ekstra plass er kjekt. er selv ca 182cm ca +-90kg

Er 182 cm selv og 86-88 kg. Valgte på bakgrunn av de to meldingene her en Kokatat Expedition i XL men den ble helt hinsides stor. Når man går fra L til XL går man fra en tørrdrakt beregnet på folk fra 178 til 186 cm til en tørrdrakt beregnet på folk som er i fra 183 til 198 cm lengde, det er denne forskjellen heller enn breddeforskjellen som gjør at man helst burde holde seg på str. L i stedet.

Jeg ble nødt til å returnere min, passet rett og slett ekstremt dårlig. Jeg er derimot vant til å gå i arbeidsklær (kjeledress) i str XL og XXL men forskjellen på en kjeledress og en tørrdrakt er klar, kjeledressen hviler på skoene dine når du går rundt, mens på en tørrdrakt har man tørrsokker på seg som er festet til tørrdrakten. Lengdeforskjellen blir derfor mye mer markert.
BlackMarch

Postby hotshot » 26 Feb 2016, 20:38

Man må nok teste dette selv eller i det minste vurdere utfra personlig erfaring :
Jeg opplever overkroppen som det viktigste når man skal velge hel drakt, enten det er padledrakt eller kjeledress.
Selv er jeg 175 cm høy, men med lang overkropp og korte ben. Derfor også 95 kg, og totalt sett betyr dette str. XL eller XXL. Husk også at du skal sitte i kajakken, og da virker overkroppen på drakten kortere enn når man står. Bevegelighet i skulderpartiet er også viktig. Det er ikke så farlig om bena er litt lange når man skal sitte det meste av tiden, og jeg vil heller ha en drakt som er litt stor enn en som er liten eller trang.

Jeg har ikke erfaring med Kokatat, men det er viktig å "kjenne seg selv" mht. hvilken størrelse man er generelt like mye som å bare se på total kroppshøyde i cm.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Underveis » 26 Feb 2016, 20:54

Kokatat har veiledning om dette, ift måling mm... Skal du kjøpe en drakt som passer må du vurdere om noen av kroppsmålene dine er såpass lange at det gjør at du må opp en størrelse ift det som ellers ville passe. Om du har spesielle mål kan du få spesiallaget drakt, men vet ikke hva det koster. Selv fikk jeg kjøpe en XL med føtter str L ( er bare M som std for XL-drakta) uten tillegg i pris.
Underveis

Return to Bekledning