Lekkasje - reklamasjon?

Lekkasje - reklamasjon?

Postby Georg » 25 Dec 2009, 13:01

Hei igjen

Aquasure og Cotol 240 kom med posten her om dagen, og jeg har leita etter hull i latekssokkene på den 4 mnd gamle Artistic drakta i dag.
Når jeg tettet alle åpninger og sprayet på zalovann, viste det seg at sokkene forsåvidt var tett og fine, men overgangen sokk/drakt lakk "som ei sil".

Er dette en reklamsjonssak, eller er kan det være egenpåførte skader som må lappes/limes? jeg mener selv jeg har vært forsiktig med drakta, og gitt den jevnlig zalovask og talkumbehandling. Den har vel vært brukt 2-4 ganger i uka siden september.

Det er jo noen dager til forhandleren åpner igjen, så da tenkte jeg det kanskje vanket noen innspill her :)
Attachments
lekkasje.jpg
lekkasje.jpg (32.35 KiB) Viewed 8004 times
lekka.jpg
lekka.jpg (36.32 KiB) Viewed 8004 times
lekk.jpg
lekk.jpg (35.31 KiB) Viewed 8004 times
Georg

Re: Lekkasje - reklamasjon?

Postby Ringperm » 25 Dec 2009, 13:10

Jeg ville sagt reklamasjon. Slike drakter er jo ikke laget av porselen og skal tåle litt røff behandling. Det er jo et brukstøy tross alt, og skal kunne brukes til alt fra lett rekreasjon til potensielle nødssituasjoner. Tørrdrakten skal være et plag du skal kunne stole på, og dermed kunne tåle en hel del mer enn det du beskriver.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby ugla » 25 Dec 2009, 15:05

Hadde det vært min drakt så ville jeg kallt det en SOLEKLAR reklamasjon.. :)
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Per » 25 Dec 2009, 16:33

Hadde returnet den uten tvil :!:

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
Per

Postby Troms » 26 Dec 2009, 12:51

Det er forbrukerkjøpsloven som regulerer dine rettigheter. (Antar at du har kjøpt tørrdrakten som privatperson) Her blir spørsmålet om det foreligger en mangel i kjøpslovens forstand. Med mindre det oppstår en diskusjon mellom deg og selger, ser jeg ikke noen grunn til å gå dypere inn i paragrafene her. Og jeg vil sterkt anta at selger aksepterer en reklamasjon i denne saken. Utgangspunktet for mangelsvurderingen er i utgangspunktet kjøpsavtalen. I denne type salg er det sjelden eller aldri inngått noen utførlig avtale. I slike tilfeller blir vurderingstemaet hvilke egenskaper kjøper må ha rett til å forvente av kjøpsgjenstanden. Noe forenklet kan vi si at varen skal være egnet til det bruk slike varer vanligvis benyttes til, og at den skal holde rimelig kvalitet, altså være normalt god vare. Både markedsføring og pris spiller en rolle med hensyn til hva kjøper kan forvente. Av en tørrdrakt må man vel med rimelighet kunne forvente at den nettopp holder personen inni drakten tørr. En lekk tørrdrakt må i utgangspunktet lide av en mangel. Det neste spørsmålet blir så om mangelen var til stede da kjøper overtok varen, eller i det minste lå latent som følge av en eller annen kvalitetsbrist. I kjøpsretten er det tidspunktet for "risikoens overgang" som legges til grunn for denne vurderingen. Med andre ord: Dersom du selv har påført drakten lekkasjen ved en annen eller hardere bruk enn varen er beregnet til å tåle, er lekkasjene ikke en mangel. Dersom du bare har brukt drakten "normalt", svarer selger for lekkasjen. Ut fra bildene synes det vel lite sannsynlig at det er bruken som har forårsaket lekkasjene. Sannsynlighetsvurderingen peker dermed klart i retning av at du har et krav overfor selger.
Troms

Postby Seacowboy » 31 Dec 2009, 11:55

Helt klart en reklamasjon!
Om ikke selger i Norge fixer det uten problem, skall du maile bilder til

nico.loheide@artistic-sportswear.de

Han er meget hyggelig å ha å gjöre med og hjelpsom. Artistic vil ha nöjde kunder!
Familierederiet har P&H Quest, Prijon Seayak og en Tiderace Xplore S.
184 cm/ 76 kg. Julen er den beste tiden på året; da får også en padler tilbake kroppsvekten
Seacowboy

Postby Mille » 31 Dec 2009, 13:23

Testa mi drakt for lekkasje på same måten, men luft inni og mildt såpevatn utanpå for å lokalisere bobler. Då eg tok kontakt med butikk for å reklamere fekk eg vite at denne måten å teste på ikkje blir godkjent for å teste om ei pustande drakt er tett. Pustande drakter skal sleppe ut luft, men ikkje sleppe vatn inn. Derfor må drakta testast på følgande måte:

Vreng drakta, og fyll den med vatn. Viss det kjem vatn ut er drakta utett. Mi drakt viste seg å ha ein liten lekkasje under tapen på ein saum.
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Postby smaavoll » 31 Dec 2009, 13:38

Som konstatert er en slik lekasje en klar reklamasjonsgrunn. Synd at det er kunden som skal finne ut at tørrdrakten lekker, da en slik oppgave helt klart burde være en kvalitetssikringsoppgave for produsenten.

I Stavanger KK bruker vi mye 5116 og 5113.
http://www.ursuk.com/activewatersportsuit
http://www.ursuk.com/multipurposesuit

100% av draktene til Ursuk blir testet før utsendelse til kunder.

Alle draktene blir fylt med trykkluft og påført såpevann slik at lekasjer detekteres - ca 10-15% av draktene lekker, og blir da sendt tilbake til produksjonen.

De drakter som sendes til kundene er nesten garantert å være tette, men en bør alltid teste drakten selv når den er ny, ved å ta seg en svømmetur.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Seacowboy » 31 Dec 2009, 14:56

Enig i at Ursuk er bra.
Ut fra min erfaring med slitestyrke, pusteegenskaper og garanti, er förstevalget Kokatat Exp og andrevalget Ursuk.

Å teste et pustende plagg er vanskelig; er det fyllt med vann vill hele overflaten efterhvert bli fuktig pga diffusjon, så man må lete og se om det ganske fort kommer våte flekker eller dråper.

Les gjerne min test av törrdrakter i svenska Paddling nr 5
Familierederiet har P&H Quest, Prijon Seayak og en Tiderace Xplore S.
184 cm/ 76 kg. Julen er den beste tiden på året; da får også en padler tilbake kroppsvekten
Seacowboy

Postby Joker » 31 Dec 2009, 15:08

Ville helt klart reklamert på den drakta. For meg ser det ut som om det kun er sømmene som er lekk, og ikke noe som kan relateres til stoffets eventuelle pusteegenskaper.

En tørrdrakt skal vel være helt vanntett, men skal den også være helt lufttett?
Joker

Next

Return to Bekledning