Muffar/ Pogies

Muffar/ Pogies

Postby havhest » 29 Dec 2009, 12:00

Vil berre slå eit slag for desse no i den kalde vintertida. Har padla nokre turar i det siste med kun desse på åra. Fantastisk. Ikkje kald i det heile tatt. Ein annan fordel er at hendene alltid er klare til fotoapparatet og andre ting (trekk td.) Etter at eg fekk desse har eg meir eller mindre slutta med hanskar til turpadling.

Image
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Re: Muffar/ Pogies

Postby EnTil » 29 Dec 2009, 12:05

Det ser på bildet ut som om muffene er av neopren. Jeg bruker nylonvarianten. Prøvde neopren en gang, og da de ble våte, ble det kaldt innvendig. Med mine, som er av nylon, opplever jeg at vann som kommer inn renner ut, lagres ikke der, og er like varm. Men jeg har ikke prøvd i temperatur under 5 grader, så jeg er vel lite meningsberettiget.

Jeg har imidlertid tenkt at jeg bør begynne å ha med meg andre hansker også, i kaldt vann. For i februar/mars skal det nok ikke lange tiden til, i vannet, før hendene blir ganske så ubrukelige uten neoprenhansker.
EnTil

Postby Joker » 29 Dec 2009, 12:21

Jeg har også positiv erfaring med neoprenmuffer. Mine holdt fingrene varme ned mot 8 blå, og jeg hadde heller ingenting under. Det var veldig kaldt å ta i åreskaftet (glassfiber) i begynnelsen, men det varte ikke lenge. Det var heller ikke problem at de ble våte. Hadde likevel et par solide ullvotta i en vanntett pose på dekk som backup, men de fikk jeg ikke bruk for.

Tror nok jeg må ha med ullvotta/neoprenvotta i tillegg. Skulle man havne i vannet så for man jo ikke gjort noe med muffene på. Barfingra, vinter og sjø er ingen god kombinasjon, iallefall ikke her oppe.
Joker

Postby havhest » 29 Dec 2009, 12:22

Det er klart, viss ein fell i kaldt vatn vil ein nok få problemar. Men viss det er ei kort stund det er snakk om, går det bra.

Har prøvd å rulle litt med desse på. Det er kaldt akkurat når ein held på, men du får fort varmen igjen når du startar å padle igjen.

Desse som eg har (Brooks Pogies) er av neopren. Har ikkje opplevd at dei vert kalde. Litt fuktig blir det jo inni, men god temperatur likevel. Men dette med kor raskt ein frys på hendene, er veldig ulikt frå person til person.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby thostr » 29 Dec 2009, 13:15

Jeg har NSR Mambas-muffer og de er også svært varme. Imidlertid er de i 5mm neopren, hvilket gjør at de veier mye. Den ekstra vekten gjør at padlekomforten blir vesentlig dårligere, og disse ligger derfor i dagluken som reserve dvs. at jeg ikke bruker dem. Ser at Brooks-varianten er 3mm, de er nok derfor bedre.
thostr

Postby Ringperm » 29 Dec 2009, 18:13

Er det bare meg som opplever disse som tvangstrøyer?

Nei, takke meg til fiskehanskene mine :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Joker » 29 Dec 2009, 18:32

Synes muffene fungerer mye bedre enn fiskehanskene. Hadde fiskehansker før, men følte jeg hadde dårlig kontakt med åra. Dessuten ble det altfor mye plunder å ta de av og på.
Joker

Postby Ringperm » 29 Dec 2009, 18:45

Joker wrote:Synes muffene fungerer mye bedre enn fiskehanskene. Hadde fiskehansker før, men følte jeg hadde dårlig kontakt med åra. Dessuten ble det altfor mye plunder å ta de av og på.

Det må være brukerfeil :)
Jeg tar av og på mine uten problemer, og kontakten med åra er bedre enn de fleste hansker jeg har prøvd. Men jeg skal nok innrømme at de på disse områdene ikke er like gode som et par pogies. Jeg liker bare ikke tanken på hansker som sitter fast i åra. Og havner man i sjøen, så er jo faren for nedkjøling av fingrene en faktor man må ta hensyn til. Spesielt om rulla ikke funker.

Men alt er nok bare en vanesak
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Return to Bekledning