Beste ullundertøy

Re: Beste ullundertøy

Postby Ringperm » 02 Feb 2010, 10:58

Jeg har også noe Ull fra Janus, og dette er heller ikke optimalt. Det revner i sømmene bare jeg tenker skarpt. Heldigvis så skjer ikke det spesielt ofte :)

Riktiignok ikke ull, men jeg har slik nettingstrømpe-tøy fra Brynje. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes, men tror iallefall at det er fine greier. Det lukter riktignok "Døden på Oslo S" etter bruk, men det får nå så være. Har vurdert ullutgaven fra Aclima, men lest rapporter om at det er lite slitesterkt.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby kardam » 02 Feb 2010, 11:54

De siste årene har jeg vært meget godt fonøyd med:
http://www.woolpower.se/en/asp/produkter_1_7222.asp
Innerst er det spunnet i "løkker". Mye luft og liten kontaktflate mot huden. Plaggene innholder ikke mere enn 60% med ull. Men i og med at det er liten kontaktflate mot huden blir nedkjølingen ikke noe problem når aktiviteten går ned. Tørker raskere enn ren ull. Fortsatt grei lukt etter noen dagers bruk.

Prisen er noe høy. 650 for en overdel med kort glidelås. Kan være vanskelig å få tak i. Men Priva villmarksliv (Oslo/Asker) har vanligvis dette på lager.
Goltziana Marlin, Seabird XP 507, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby Mille » 02 Feb 2010, 12:09

Kokk wrote:Om en vil ha gullull er jo det vel bare å kontakte dei direkte. http://www.gullull.no/shop.asp?st=1

På nettsiden som blei oppdatert sist 30. jan skriver dei:
Endelig er det "liv" i oss igjen!

Hurra! No blei eg gla´! :D
Men ser ut som det berre er barnekle der foreløpig. Får kontakte dei for å ytre eit sterkt ønske om at dei tek opp igjen produksjonen av ullundertøy til vaksne også. Polotrøya deira er berre fantastisk!
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Postby kajakkmann » 02 Feb 2010, 12:19

Bruker både Janus og Ullfrotte og er storfornøyd med begge. Ullfrotte er ca 65 % ull men holder veldig godt varmt, puster bra og er et supert plagg. Dette er "forsvarsmodellen" og absolutt et yndlingsplagg som kan anbefales
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Postby TeleTo » 02 Feb 2010, 23:13

Jeg har hatt GullUll i nettbutikken min og er er gått ganske tom, fordi det ikke har vært mulig å få inn varer fra produsenten.
Foreløpig selger de visst bare ut restlagre på tilbud, virker det som.
Det er å håpe at de starter opp produksjonen igjen, ja :)

Vi er også selv svært fornøyde med GullUll til padling/turbruk og jeg tok produktene inn i butikken fordi vi selv hadde testet dem først.

Bente
TeleTo

Postby K1-K2 » 03 Feb 2010, 07:13

Bruker Aclima WoolNet (netting trøye-bukse) ned til 3 til 4 varme grader, når det blir kaldere bruker jeg Devold aktiv utenpå. Når det er kaldere enn -5 grader har jeg en fleece genser på. Dette fungere veldig bra, på grunn av netting'en transporteres fuktigheten ut i neste plagg og velværen blir bra, samt at tøyet tørker fort etter endt padling. Anbefales :P

Brede
K1: Dagger exodus
K2: Point 65 DoubleShot
K1-K2

Postby Jølle » 03 Feb 2010, 18:44

Har store problemer med ull. Jeg klør og får utslett. Har derfor frem til nå kun benyttet vanlig superundertøy. Her om dagen kom kona hjem med noe i Merinoull. 50/50 ull og polyester. Merket er Arett.
Fungerer fint.
Jølle

Postby domino » 04 Feb 2010, 17:32

Bruker,og har mye forskjellig ullundertøy i forskjellige tykkelser.Bruker ofte 2-3 lag og polarfleece ytterst på vinterpadling.Det norske merket Janus,er absolutt det jeg er mest fornøyd med,selv om det som andre her også bemerker har litt for dårlig slitestyrke.Dette merkes spesielt ved aktivt bruk på lange jaktturer o.l.benklærne slites da fort i skrittet.
Tiderace Xplore M
Valley Aquanaut LV PE
Wilderness Zephyr 155 Pro
Werner Shuna 215
Kokatat Expedition
domino

Postby havhest » 04 Feb 2010, 21:27

Brukar Janus eg og. Veldig fornøgd. Ganske utrulrg at eit SÅ tynt plagg kan varme så godt. Etter padletur når eg har komen i huset att, må eg alltid hive av meg så eg ikkje kokar bort.

Har ikkje merka noko til dårleg slitestyrke endå. Men så vaskar eg heller ikkje ulltøyet særleg ofte. Ofte er det nok med at det får hengje å lufte seg litt. Noko luktproblem har eg :) aldri merka.. Nok ein fordel med ull.

Trur mange vaskar ullkleda i hjel..
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Ringperm » 04 Feb 2010, 21:39

Jeg leste et sted (tror det var på fjellforumet) at Janus pleide å ha god kvalitet på produktene sine, men etter at de flyttet produksjonen utenlands, så har det vært en drastisk forringelse av denne kvaliteten.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

PreviousNext

Return to Bekledning