Beste ullundertøy

Re: Beste ullundertøy

Postby tronivar » 04 Feb 2010, 22:50

Har både Gull Ull og Helly hansen workwear(jobbar som forskalingsnikkar)og synst begge er veldig gode.Men eg held ein knapp på H/H.pga gull ull blir fortare slapp i fisken (sit ikkje so godt på kroppen) og kvaliten virkar sånn passe.Litt morsomt, eg diskuterte med Jeff Allen når han var innom askvoll i fjor vår angåande ullbekledning... han anbefalte H/H lifa. ;)
tronivar

Postby ugla » 05 Feb 2010, 14:22

Hvem selger Helly HAnse workwear?

tronivar:
Var inne på sidene til HH og dem har jo mange ulike trøyer og stilongser...
Hvilke modeller anbefaler du?
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby tronivar » 05 Feb 2010, 15:03

http://www.hhworkwear.com/ww/products/v ... ppoloshirt kan eg anbefale,for den er tynn men utruleg god og varm.Ellers har eg H/H warm som eg synst er god.Men det er mange meiningar om det ;)
Kor ein får kjøpt det? Her i Førde er det BBpartner som sel, eg har ikkje leita etter andre pga dei har det største utvalet av H/H mellom Bergen og ålesund.
tronivar

Postby Maxima » 07 Feb 2010, 15:15

..Jeg har helly hansen "warm" og den synes jeg er superduper..bruker som regel bare 1 lag under tørrdrakten..(( suplerer med et lag sommerull (1 lag) fra devold om det er flere minusgrader...)) Har endel devold og Janus som også er gode, men sverger til HH:litt pga polohalsen med glidelås som er god å rulle opp om en fryser..holder fasonget veldig bra også..

Sikkert lurt som noen nevner å kikke nærmere på arbeidsklærvariantene; særlig til vinterbruk.. :D

Jølle; merinoull er mye mykere og god til de som klør av annen ull..Ull med litt silke i kan også være bra..
- Baffingirl -

Boreal Design Baffin
Valley Nordkapp PE
Werner Shuna BS 215 cm
BD Delphin 220 cm

Medlem av Njørd Kajakklubb
Maxima

Postby Hallvard » 09 Feb 2010, 22:21

Jeg hadde janus før, ble slitt og var dessuten litt tykt. Bruker det utenpå tynnere på kalde dager.

Bruker nå bare Smartwool og Icebreaker. Icebreakertrøyen min har vært brukt 100-vis av dager - sykler til jobben med den hver dag halve året (med ryggsekk) og padler med den hele året - bruker den som basisplagg på alle turer. LITT slitt i halsen (men det er nok mest pga skjeggstubbene som i mitt tilfelle gnager på alt jeg har av krager) men ellers utrolig fin. Jeg anslår kanskje 400 turer. Litt dyr men UTROLIG god kvalitet. Har faktisk rukket å vaske den to-tre ganger også *laughing4.*
Last edited by Hallvard on 10 Feb 2010, 21:07, edited 1 time in total.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby Joker » 09 Feb 2010, 22:55

Det beste ullundertøyet er det som holder meg varm. Har en liten bunke med litt ymse merker. Er tilhenger av flere tynne lag, og med brynje eller lignende underst er jeg optimalt kledd for å bevege meg om vinteren.
Joker

Postby knutz » 13 Feb 2010, 23:41

Hallvard wrote:
sykler til jobben med den hver dag halve året (med ryggsekk) og padler med den hele året - bruker den som basisplagg på alle turer. LITT slitt i halsen (men det er nok mest pga skjeggstubbene som i mitt tilfelle gnager på alt jeg har av krager) *

Jøss, harru skjegg :?: :o
knutz

Postby Torleif » 15 Feb 2010, 18:39

Bruker Aclima og er fornøyd med det. Ullnett-produktene er bra. Kari Traa tar avstand fra mulesing og bruker derfor Janus. Jeg synes mulesing virker rått og vil gjerne bruke merino fra NZ av den grunn, men det er vanskelig å finne ut hvor ulla til de forskjellige produsentene kommer fra. Noen som vet noe om dette?
Torleif

Postby 29er » 15 Feb 2010, 19:02

Jeg mener å huske å ha lest at Smartwool garanterer at de ikke bruker mulesing, men fant ikke noe om det i farta:
https://www.smartwool.com/woolology/#/did-you-know/ourSheep/

Harald
29er

Postby thostr » 15 Feb 2010, 19:02

Dette var nytt for meg, har aldri hørt om "mulesing" (http://no.wikipedia.org/wiki/Mulesing).

Fant følgende oversikt fra dyrevernalliansen over produsenter og deres forhold til mulesing:

http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter ... r_mulesing

Skal være nøye med opprinnelsen til mine ullklær etter dette, takk for tipset!
thostr

PreviousNext

Return to Bekledning