hansker?

Re: hansker?

Postby ViTo » 31 Jan 2010, 19:36

Nå har vottene til Bente fått en test ute på Møvik Sotra, etter lokalbefolkningen var det 1 grad i sjøen.
Temperatur i luft ett par minus grader, og litt sol.

Det er første gang jeg har padlet uten å måtte skifte hansker, og jeg har alltid minst 6 par med meg. Alt fra tynne, til tykk neoprem. Selv de må jeg bytte, og da er det mindre kaldt i sjøen enn i dag.
Fra starten var vottene så varme at jeg måtte dyppe dem i sjøen, var veldig spent. Er alltid var for å bli våt, da må jeg bytte. Vottene holdt, de var overhode ikke kalde selv våte.

Meget godt grep på åren, uten antydning til å miste grepet.
I brottpadling som vi utførte, fungerte de utmerket også.

Her etter blir det bare slike votter på meg vinterstid, nå trenger jeg ikke engste meg for å bli våt. Skal nok bestille et par til ja, i tilfelle.
Jeg har skade på to fingrer som gjør at blodomløpet ikke er som friske fingrer, i dag var det første gang de har holdt seg varme..

Fantastisk Bente, du får applaus fra meg.. :)
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby EnTil » 31 Jan 2010, 21:50

Lovende, Kjell! Hvordan var grepet på åra? Har du votter av den utgaven hvor Bente smører "antigli"-blanding (en slags gumjiaktig stoff) i håndflatene på vottene, eller har du votter hvor det er klippet ut et stykke i håndflatene så du får grep på åra med bar hud?

Jeg har også Bente-votter, men uten hull og uten antigli. Jeg har ikke padlet med dem, men brukte dem ute i 13 minusgrader, og måtte da ta hendene ut for lufting fordi det "ble så varmt inni der." :lol:
EnTil

Postby ViTo » 31 Jan 2010, 21:57

Jeg har ikke klippet hull enda, derfor måtte jeg duppe dem i sjøen, for de var for varm i begynnelsen.. ;)
Meget godt grep på åren med det antiglistoffet, og jeg tenkte ikke noe over det, for det var som om jeg hadde neoprem hanskene på meg.
Tilbakemeldingen jeg har gitt til Bente går på Brottpadling, det gjorde vi i dag. Ute i sjø som kan ta pusten av de fleste.. ;)
Hyppige støttetak, styretak, osv Krever at vottene har antiglistoffet på tommelen og frem til fingertuppene. Da er disse vottene perfekt til alt innenfor padling.. ;)
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby arne_and » 01 Feb 2010, 15:15

Siden vottene er så varme, så tenker jeg at de også må være ganske tykke, og dermed slitsomme å holde i åra med over tid. Hvordan synes du de er mtp dette?
arne_and

Postby ViTo » 01 Feb 2010, 15:39

Ikke antydning til problem med grepet, og det fikk virkelig kjørt seg.. ;)
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Kaptein Krok » 23 Apr 2012, 16:38

Blåser liv i en gammel tråd. Er på utkikk etter nye hansker nå som vinteren er over. Er luta lei av alt som har med neopren å gjøre på hendene. Det stinker råtten ostepop (ja jeg skyller de hver gang) og puster heller ikke så jeg får "oppvaskhender" etter kort tid.

De optimale hanskene ser jeg for meg er av goretex med en slags "gummilær" på gripeflaten, og relativt kroppsnære for god fingerkontroll. Ser tidligere i tråden at det er dårlige erfaringer med Sealskin.

Har funnet disse hanskene fra Mountain Equipment, men til en pris av 1500 er de igrunn uaktuelle. Andre lignende produkter?
Kaptein Krok

Postby Kaptein Krok » 24 Apr 2012, 17:17

Prøver meg på disse hanskene fra Gore Bike Wear som er på tilbud til 420kr, ned fra 700:
Kan være greie vår- og høsthansker, gjerne også på sure nordnorske sommerdager med bare noen få grader og vind/regn.
Gir tilbakemelding når de er testet ut over en lengre periode og noen langturer.

http://www.oslosportslager.no/produkt/c ... 27555.aspx

Image
Kaptein Krok

Postby Mareng » 23 Aug 2018, 09:53

Leser denne gamle tråden med stor begeistring, da det nærmer seg vinter og bursdagsgaver :)

Jeg har noen par hansker og votter fra dykking å velge mellom før jeg prøver noe annet.

En ting som ikke er nevnt med ett ord i denne tråden, er ett triks jeg brukte som dykker. Ha med en thermos med lunkent vann. Hell oppi hanskene før dykk, og evt. etter dykk, for å få umiddelbart varme hender. Så i kuldeperioden, hvorfor ikke ha med seg litt lunkent vann på en thermos i dagluken til å fylle i hanskene om man mot formodning skulle bli for kald? Varmen i hanskene/hendene varer lenge, og er ofte nok til å få i gang sirkulasjonen og kroppens egen varmeproduksjon ut til hendene.

Ett par våte tørrhansker (ala. nordic blue) blir kalde, og er noe herk å ta på allerde våte hender (til dykking fungerer de bra sammen med latexmansjetter på drakten). Så jeg kommer til å satse på neopren på hendene for padling.

(Det nevnes underkjølt sjøvann i ett innlegg, altså vann som er kaldere enn frysepunktet og ikke er blitt til is - det er ikke mulig. Når vann er nedkjølt til under sitt frysepunkt i det aktuelle miljøet blir det omdannet til is.)
Last edited by Mareng on 23 Aug 2018, 13:40, edited 1 time in total.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby TurboJens » 23 Aug 2018, 12:44

Tror han bare mener at vannet er kaldere enn 0c, ikke underkjølt sjøvann.
Frysepunktet på sjøvann ligger rundt -2c. Ikke 0c.

Det kan altså være en viss temperaturforskjell på salt og ferskvann i ellers relativt like miljøer.

Underkjøling i seg selv er mulig, men tror det er vanskelig i så stor skala.
TurboJens

Previous

Return to Bekledning