hansker?

Re: hansker?

Postby Kompis » 07 Jan 2010, 22:13

Det hjelper ikke å tenke på at hendene er varme, når opp er ned, tiden går fort og alt du ser er vann, og du ikke får av spruttrekket. Vi må pass på, og ikke kle oss vekk fra sikkerheten.
Autodidakt padler
Kompis

Postby kardam » 07 Jan 2010, 22:29

Kompis wrote:Det hjelper ikke å tenke på at hendene er varme, når opp er ned, tiden går fort og alt du ser er vann, og du ikke får av spruttrekket. Vi må pass på, og ikke kle oss vekk fra sikkerheten.

Godt sagt!
Snakker av egen erfaring!
Fest noe stort i løkka til spruttrekket så det er lett å få av med tykke hansker.
Enten en klatrekarabin eller f.eks en golfball som det er boret hull i og festet med dertil egnet snor!
Goltziana Marlin, Seabird XP 507, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby Live » 07 Jan 2010, 22:49

Kompis wrote: ... Vi må pass på, og ikke kle oss vekk fra sikkerheten.

Er det noen motsetning i å kle seg riktig?
For meg er riktig bekledning tilpasset vær og vanntemperatur like mye sikkerhet som alt annet.
Utvandret ... :)
Live

Postby Per » 07 Jan 2010, 22:52

kardam wrote:
Kompis wrote:Det hjelper ikke å tenke på at hendene er varme, når opp er ned, tiden går fort og alt du ser er vann, og du ikke får av spruttrekket. Vi må pass på, og ikke kle oss vekk fra sikkerheten.

Godt sagt!
Snakker av egen erfaring!
Fest noe stort i løkka til spruttrekket så det er lett å få av med tykke hansker.
Enten en klatrekarabin eller f.eks en golfball som det er boret hull i og festet med dertil egnet snor!

+ litt stress :3some:

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
Per

Postby kajakkmann » 07 Jan 2010, 23:00

Sikkerhet er å kle på seg om vinteren
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Postby kardam » 07 Jan 2010, 23:23

Live wrote:Er det noen motsetning i å kle seg riktig?
For meg er riktig bekledning tilpasset vær og vanntemperatur like mye sikkerhet som alt annet.

Helt enig, men med tykke hansker fikk jeg ikke tak i hempa på spruttrekket da jeg tippet rundt på en tur i mars for 3 år siden. Det bli litt stress som "Per" skriver. Heldigvis fikk jeg tak i trekket på siden og dratt det av. Etter det har jeg alltid satt på en karbin på hempa om vinteren.
Goltziana Marlin, Seabird XP 507, Werner Shuna BS 210, Werner Camano 220, (182/85)
"Motorcycle racing, kayaking and mountain climbing are the only real sports ... all others are games"
kardam

Postby Joker » 07 Jan 2010, 23:55

Høres ut som en litt kjip opplevelese kardam, men jeg ville ikke gitt hanskene skylda. Det er den håpløse løkka på spruttrekket. Mitt gamle spruttrekk hadde et bånd på skrå over trekket, så det kunne man fått av selv med bokserhansker. Nå har jeg et med ei lita lefse av ei løkke, og har derfor festet en liten kule i den. Jeg innbiller meg at man blir helt invalid i kajakken dersom fingrene blir blåfrosne, så da er det bedre å mekke litt på spruttrekket enn å gå for tynnere hansker.
Joker

Postby havhest » 08 Jan 2010, 00:01

kajakkmann wrote:Nrs reactor har bøyde fingre og trenger ikke presses mot åra, sånt sett fungerer de greit. Har kappet av borrelåsbåndene som bare var i veien og de er små i størrelsen og kan bli trange hvis de kjøpes for små

Har slike reactorhanskar, men likar ikkje å bruke dei. Dei blir for vanskelege å jobbe med (ta av trekket/ fotografere/ opne glidelåsar)

Det beste er desse på vinterstid, syns eg:
Image

Alltid varmt inne, sjølv om dei er våte. Brukar ingenting inni dei. Burde sikkert hatt noko viss eg må liggje lengje i vatnet. Men reknar med at eg held varmen så pass lengje..
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Marki » 08 Jan 2010, 00:22

~ det var et kjempebra hypotermi-foredrag på ASKR 2008...! :D
Husker ikke nøyaktig hvor fort det er snakk om at hendene blir nedkjølt ved ulike temperaturer og i kontakt med vann.
Men man blir farlig helt stivfrossen og fullstendig handlinglammet veldig fort!
(selv om man er varm på kroppen)
Det ble sterkt anbefalt å ha varme votter slik at det er mulig å bruke fingrene likevel ~ type "dykkervotter med en finger" ca som dette:
Image
:D m
Last edited by Marki on 08 Jan 2010, 10:44, edited 1 time in total.
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby ViTo » 08 Jan 2010, 00:32

Foret tørrvotter er tingen til å få varmen tilbake, nødvendig med slik kulde vi har nå.
Jeg har neoprem hansker opp til 6 mm, men de slår ikke tørrvottene.
Tørrvotten er ikke særlig egnet til å padle med, men i nøden går alt.. :)
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

PreviousNext

Return to Bekledning