hansker?

Re: hansker?

Postby Live » 08 Jan 2010, 08:36

Palm Mitts vottene med hull behøver du aldri ta av deg hvis du har behov for å bruke fingrene. Jeg stikker bare hele hånden ut gjennom hullet i håndflaten og trekker vottene bakover over håndleddet. Da har jeg varme fingre og lanker til glidelåser, stroppen på spruttrekket eller hva det nå skal være, samtidig som jeg fortsatt beholder isolasjonen over håndleddet. I tillegg er det umulig å miste vottene!
palm mitts.jpg
palm mitts.jpg (20.53 KiB) Viewed 4253 times
Utvandret ... :)
Live

Postby ViTo » 08 Jan 2010, 08:49

Marki wrote::D ....hmm...! Tørrvotter?

:D

He he....Jeg mente Tørrhansker... ;)

Kvase fant linken.. :) her er hanskene..
http://www.fue.no/fue_mambo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=66&cPath=53_95&products_id=294&osCsid=cbbc474057f0b8cebc5bbf018ab55b65

Klumpete til å padle med....Ja ;)
Men når temperaturen er 10, 20 , 30 kalde grader, da kan ikke jeg bli våt på fingrene.
Bruker å begynne padlingen med tynne hansker, bytter til tykkere hansker ettersom hendene blir våt og kald.
Har alltid ca 6 par med meg i dagluken, tørrhanskene er de eneste hanskene som klarer å få varmen tilbake når fingrene er hvite av kulde. De er en god sikkerhet.. :)
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby ugla » 08 Jan 2010, 09:50

thostr:

På svært mange kajakker så vil du få store problemer med å åpne dagluka og få på deg hansker når du ligger i vannet...

Jeg har selv vært så kald på henda at jeg sleit med å få opp lukene og da stod jeg på land!!!
Det hadde aldri gått å gjøre det samme fra vannet og å få på seg hansker når du er våt på hendene OG kald er ikke lett på land og vanskeligere i vannet...

Min soleklare mening er at de tynne hanskene/open palm mitts bør være PÅ under muffene...
Velger du open palm mitts som de Live snakker om så kan du stikke hele handa ut gjennom hullet så ligger de "brettet" opp som en slags pulsvarmer rundt handleddet når du sitter i båten.
Så kan du vippe dem ned om det trengs...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Marki » 08 Jan 2010, 10:16

~ poenget til han som holdt hypotermiforedraget på ASKR, var at nettopp åpne neoprenvotter, eller tynne neoprenhansker ikke holder mål i en nødsituasjon i iskaldt vann... ;)
Så det var derfor han anbefalte å ha "dykkervotter m en finger" , eller helt tilgjengelig under strikken på dekk, da :D
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby thostr » 08 Jan 2010, 17:05

ugla wrote:thostr:

På svært mange kajakker så vil du få store problemer med å åpne dagluka og få på deg hansker når du ligger i vannet...

Jeg har selv vært så kald på henda at jeg sleit med å få opp lukene og da stod jeg på land!!!
Det hadde aldri gått å gjøre det samme fra vannet og å få på seg hansker når du er våt på hendene OG kald er ikke lett på land og vanskeligere i vannet...

Min soleklare mening er at de tynne hanskene/open palm mitts bør være PÅ under muffene...
Velger du open palm mitts som de Live snakker om så kan du stikke hele handa ut gjennom hullet så ligger de "brettet" opp som en slags pulsvarmer rundt handleddet når du sitter i båten.
Så kan du vippe dem ned om det trengs...

Helt enig! Jeg har også slitt med dagluken på land, så det er ikke vanskelig å se for seg de vanskelighetene man kan pådra seg i vannet med iskalde fingre. Neste eksperiment blir nok tynne(re enn 5 mm) neoprenmuffer med mine Crewsaver Open Palm Mitts under.

Har også en pen haug med tykke dykkevotter, er jo ingen grunn til at jeg ikke skal stasjonere ett par bakom setet i kajakken.

Are we safe yet?
thostr

Postby Seacowboy » 08 Jan 2010, 18:55

Helt enig med Marki :!:
På gamle forumet var det en som hadde gått runt i kallt vann, uten neoprenhansker. Denne hadde mobilen klar i vanntett pose på framdekket. Det var bare ett problem: Det var umulig å trykke nymmeret til SOS :cry: med de kalde fingrene.
Han lå og ventet på å dø :evil: og hadde også gjort det, om det ikke hadde vært for en fra kjosken som kom opp på brua og pratet med kapteinen på en hurtigbåt; Du kapteinen, hva er det som ligger og flyter i vannet der borte? En rask U sving og paddleren fikk leve videre :D

Konklusjon: Bare neoprenhansker som du kan bade med en stund bevarer den livsnødvendige motorikken i fingrene.
Hver og en som er over 18, får naturligvis gjøre sine egne valg :?
Familierederiet har P&H Quest, Prijon Seayak og en Tiderace Xplore S.
184 cm/ 76 kg. Julen er den beste tiden på året; da får også en padler tilbake kroppsvekten
Seacowboy

Postby Jølle » 08 Jan 2010, 19:28

Trodde det gjaldt det samme for hender som med resten av kroppen?
Kle seg etter temperatur i vannet?

Jeg kan bare ikke fatte at noen tror det er forsvarlig å padle med votter med hull i !!!

Kanskje man kan lage ett hull i ryggen på tørrdrakta, så slipper man å bli klam hvis man tar i litt?

Når det gjelder hender virker det som om mange liksom ikke har tenkt på hva som skjer ved velt.

Hjelper lite med tørrdrakt til 10 000kr når man ikke kommer opp / inn igjen i kajakken grunnet hender uten følelse :?
Jølle

Postby ViTo » 08 Jan 2010, 20:26

Jølle wrote:Trodde det gjaldt det samme for hender som med resten av kroppen?
Kle seg etter temperatur i vannet?

Jeg kan bare ikke fatte at noen tror det er forsvarlig å padle med votter med hull i !!!

Kanskje man kan lage ett hull i ryggen på tørrdrakta, så slipper man å bli klam hvis man tar i litt?

Når det gjelder hender virker det som om mange liksom ikke har tenkt på hva som skjer ved velt.

Hjelper lite med tørrdrakt til 10 000kr når man ikke kommer opp / inn igjen i kajakken grunnet hender uten følelse :?

Sammenligne hendene med resten av kroppen er ikke alltid riktig, har du padlet hendene varm. Ja, da kan du stikke dem ned i sjøen lenge før du blir nedkjølt.
Noen er varmere på hendene enn andre, dette er veldig individuelt.
Padleturene kan være veldig individuelle også. Noen ganger fryser jeg som pokkeren, andre ganger er jeg varm på hendene.
Men å ta forhåndsregler og ha med varmere utstyr om hendene skulle bli kalde, det burde være en selvfølge.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby knutz » 08 Jan 2010, 21:06

ViTo wrote:
Jølle wrote:Sammenligne hendene med resten av kroppen er ikke alltid riktig, har du padlet hendene varm. Ja, da kan du stikke dem ned i sjøen lenge før du blir nedkjølt.
Noen er varmere på hendene enn andre, dette er veldig individuelt.
Padleturene kan være veldig individuelle også. Noen ganger fryser jeg som pokkeren, andre ganger er jeg varm på hendene.
Men å ta forhåndsregler og ha med varmere utstyr om hendene skulle bli kalde, det burde være en selvfølge.

Husk: Sjøen kan jo faktisk være underkjølt. Altså kuldegrader, uten at isen legger seg. Da hjelper det ikke mye å stikke hendene i sjøen ;)
knutz

Postby ugla » 09 Jan 2010, 14:54

Jølle wrote:Jeg kan bare ikke fatte at noen tror det er forsvarlig å padle med votter med hull i !!!

Selv om det kommer kaldt vann inn i f.eks. open palm mitts så varmer neoprene tilstrekkelig til at fingra fungerer....
Da jeg har prøvd dette i noen vintre på rad nå i ulike temperaturer og det har også vært prøvd i forhold der jeg har rulla og fått mye vann over meg så påstår jeg at det kan være forsvarlig...
Ullvottene som TeleTo selger har også hull i og erfaringene til blant annet flere her inne tilsier at det absolutt er forsvarlig å padle med...

I minus 20 grader så ville jeg helder holdt meg i områder med rolige forhold da enhver form for svømming utgjør en stor risiko..

Dan
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

PreviousNext

Return to Bekledning