Tørt og vått, varmt og kaldt?

Re: Tørt og vått, varmt og kaldt?

Postby hotshot » 08 Mar 2015, 10:57

Lenke til en ganske omfattende gjennomgang av padleklær, tekstiler/materialer og tilhørende utstyr.
Det starter her, med lenker nederst på siden for den som vil hoppe rundt i teksten:

http://www.kayarchy.co.uk/html/01equipm ... #spraydeck

Dette ligger på Kayarchy siden hvor du finner info om de fleste andre padle-ting også.
Forbausende grundig og detaljert: en god repetisjon/oppdatering av mange ting du trenger å vite.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 16 Mar 2015, 10:02

Har "forsket" videre, standardtesten har blitt overnatting med testobjekt, dvs. å ligge med det en natt under dyna!
Jeg tenker at dette gir en tilnærmet "baselayer" opplevelse.

T-skjorter i bomull er ganske svette når du våkner, men litt varmere enn ingenting.
"Brynje" likeså, men mindre svett. Skulle bare mangle: de må jo puste siden de er lagd av nesten bare luft. Men det kjennes likevel litt klamt.

Syntetiske trøyer blir også klamme, mer testing gjenstår her.

Har ikke testet en hel natt, men "Gul" neopren trøya gir inntrykk av å puste: er den så tynn at porene i gummien blir gjennomgående?
Hadde trodd den skulle være klammere, men den er ikke særlig varm. Tror verdien er mest som vindtettplagg.

En mer vellykket test var tynn ullgenser; den føltes litt klam på kroppen etter en hel natt, men genseren virket tørr da jeg hadde tatt den av.
Dyna var like tørr og det hadde vært lunt og varmt. Foreløpig er denne en vinner......

Var hos Bull og prøvde å få på meg NRS Hydroskin jakke. Var vrien å få av også, selv om den ikke kom helt på.
https://bull-ski-kajakk.no/Kajakk/Bekle ... -1.5-jakke
I størrelse XL var den altfor trang på armene: typisk neopren-klaustrofobi.
Den finnes vel et nummer større hvis de kan skaffe, men dette ble som en altfor trang våtdrakt, så det trengs nok mer en XXL.....
Padlere skal jo ha litt kraftige armer og god bevegelighet. Jakka virket solid og "skikkelig" med fleeceaktig for på begge sider.
Ikke første gang størrelsen er et problem; ellers kunne dette være en OK sommerjakke.

Har en teori om at neoprenplagg med elastisk for krymper under lagring. Neopren lar seg deformere, og må ikke ligge brettet eller belastet for lenge.
Da blir deformasjonen permanent. Med for som er "et nummer mindre"" enn plagget tenker jeg meg at neoprenen blir krympet og forblir liten.

Buksa til Bomber-gir pakka som jeg nylig kjøpte hos Aktiv Fritid, virker robust: kanskje OK som eneste benklær når det blir varmere?

Tror neste test blir FUE sin jakke, men den er utenfor min daglige kjørerute. Krever en ekspedisjon.....

De padlebutikkene som lever av ski og sykler om vinteren, har ikke pakket ut årets padlekolleksjon ennå.
Bull gutta sa de begynte å innse at våren kommer tidligere med global oppvarming; de hadde tanker om å hive se litt rundt.
Blir kanskje mer shoppingmuligheter når det nærmer seg påske.

I fjor kjøpte jeg en hette av "gummibelagt fleece", dette dukker kanskje opp i jakkeform i en butikk nær meg snart også?
hotshot

Postby hotshot » 17 Mar 2015, 09:52

Som nevnt, en overnatting i Bomber Gear sin trøye gjenstår ppå programmet:

http://aktivfritid.no/kajakk-og-kano-ne ... ng-padleklær/annen-padle-bekledning/item/290-bomber-gear-halo-5-0-langermet-fleece

Det er nå gjort, og den funka ikke så verst. Trøya var litt klam å ta på etter en natt under dyna.
Jeg følte meg ikke særlig svett, men ikke så fryktelig varm heller; ull vinner fortsatt.

Men "base layer" forutsetter vel egentlig mer klær utenpå før man tar på seg tørrdrakta.....
Har en ganske tykk "arbeidsfleece" liggende; en slik som brukes av veiarbeidere og andre som er mye ute om vinteren.
hotshot

Postby hotshot » 01 Apr 2015, 15:15

Nå er også fourth element "Thermocline" langermet trøye testet:

http://fourthelement.com/technical/thermocline/

De er litt små i størrelsen, de hadde ikke størrelse XXL, XL ble trangt, så da ble det XXXL som nok er riktig for mine tykke armer......

Thermocline beskrives som en "våtdrakt uten oppdrift", og den føles litt sånn, men virker mer robust enn neoprene, er ikke helt vanntett og jeg er litt spent på hvordan dette funker i vannet uten noe utenpå. Under kalde forhold blir den å se på som undertøy.

Den virket ikke veldig varm alene, men med en ullgenser utenpå bygde det seg fort opp og ble etter hvert varmt og litt klamt.
Overnatting under dyna ga samme konklusjon: den er tett nok til å være litt klam, men transporterer nok fukt hvis man bruker den under en tørrdrakt. Sommeren vil vise hva den egentlig egner seg til. Thermocline vinner sammenligninger på nett, så da bør vi være i mål.
Som undertøy til en tørrdrakt, er det lite som tyder på stor gevinst ved å velge noe annet enn vanlig fleece eller en passe tykk ullgenser.
Våtdrakt alene har liten hensikt hvis den ikke er minst 4-5 mm.

Jeg kan puste gjennom Thermocline så det vil lekke vann: dette er også min test av jakkefor: hvis det er potte tett i pustetesten, blir du garantert svett. Thermocline jakka har også ganske åpen hals, så det trengs i hvert fall en hette med dobbel krage for å hindre kalddusj i nakken hvis man ikke har tørrdrakt utenpå.

Jeg kommer til å tenke på et tysk ord som dukket opp i min padlekarriere i 80 åra: "Hitzestau".
altså noe i retning av overoppheting, heteslag....
Jeg lærte hva det betyr under kaldtvannstrening med 6-7 mm våtdrakt under padletørrtopp, med hette.
Vanskelig å kle av seg når det ble for varmt, og det skapte tendenser til panikk, men lot seg delvis "løse" ved å ta av hetta og stikke hodet under vann. Utviklingen har gått videre, og i dag er dette mindre påtrengende. Men her jeg sitter og småsvetter foran PCen med slimete hals og tette bihuler og venter på våren, krever det ikke så mye fantasi for å vekke gamle minner.
hotshot

Postby hotshot » 30 May 2015, 22:48

Var innom Bull i Sandvika i dag og så på årets nyheter:

De har NRS Hydroskin i størrelse 2XL, men også den var for liten :oops:
De sa den kanskje skulle komme i enda større utgave.......
Enn så lenge er det penger spart, men det virker som det kunne vært et hyggelig padleplagg når det blir litt varmere.
Neopren med ganske pusete og lunt for :D

Jeg Legger inn et addendum her fremfor å produsere nye overskrifter:

Er fortsatt småsyk og snørrete, på bedringens vei med et knallrødt irritert øye osv. men har egentlig lyst til å padle :x

Så da blir det noen oppsummeringer av forrige helg og oppfølging av diskusjon i en annen tråd.

Thermocline og 3 millimeter neopren ble for lite undertøy med sterk vind og tørrtopp med våt overflate. Tror kombinasjonen våt overfalte og vind er undervurdert som kjølefaktor. Vanlig simpel litt tykk arbeidsfleece eller en tykk ullgenser kan fortsatt hevde seg bra mot disse dyre superundertøy produktene. Jeg lar meg fortsatt friste av reklamen :oops:

Så var det dette med hva man anbefaler til nybegynnere. Et premiss er at de skal uti og trene redningsmanøvre i kaldt vann.....
Først og fremst: denne tråden har blitt mer våtdrakt orientert enn planlagt; så vi får bare konstatere at det ikke er noe galt med tørrdrakt og ikke ment som et angrep mot dette. Særlig "undertøy" delen av diskusjonen er like gyldig for alle drakttyper.

En tørrdrakt er ganske dyr, så våtdrakt + tørrtopp blir et fristende alternativ for den som har tenkt å begynne med padling.
Motargumentet er at det funker best hvis man ikke går ut av båten, og østlandspadlere som begynner sommerstid lurer jo på om de trenger noen drakt i det hele tatt. Mange padlejakker er jo heller ikke tette i halsen, så de har begrenset verdi hvis man ramler uti.

Mange selger padlevåtdrakter i longjohn design uten armer ("snekkerbukse") i altfor tynt materiale.
Neopren har ingen særlig isolasjonsverdi før vi kommer oppi minst 4-5 millimeter, og i kaldt vann enda mer.

Et alternativ som selges av mange, men sjelden nevnes, er padlebukse, altså tørrbukse med mansjetter i liv og ankler.
Ikke uvanlig å få en slik for rundt tusenlappen. Sammen med neoprenspruttrekk og en tørrtopp, gjerne med dobbelt skjørt, kan man lage en "labyrint" som gjør "pakka" nesten helt vanntett. Dette er nærmest å betrakte som en "todelt tørrdrakt", og jeg har egentlig bare gode erfaringer med dette som alternativ til vinterbruk.

En faktor som jeg og kanskje andre sliter med, er forholdet mellom bein og overkropp: Hvis jeg skal ha en tørrdrakt som blir lang nok i ryggen, blir den altfor lang i beina. Og skostørrelsen følger også med på kjøpet! Jeg krøller sammen beina og er ikke så nøye, men vi har hatt diskusjoner hvor jenter som vil ta seg ut på stranda, anser snittet i tørrdrakta som en viktig faktor. Med en drakt som er satt sammen av flere deler, kan man "komponere" sitt eget antrekk. I tillegg slipper man å styre med disse klumpete glidelåsene....

Nå trengs det mer input for å samle erfaringer, mer padling før det blir for varmt i vannet.
Aldri for sent å lære noe nytt.
hotshot

Postby hotshot » 06 Jul 2015, 11:41

En video om bekledning :P

https://www.youtube.com/watch?t=160&v=8OmXS8qxHCc

Sommervær og badevann på helgens korte padletur, men bar overkropp ble litt frøsent utpå kvelden.
Hadde med og tok på trøya fra Bomber Gir. Den ble litt klam; en ullgenser hadde vært mer komfortabelt.
Og trøya var ikke mer vanntett enn ull heller: lett vannsprut kjentes kaldt mot huden tvers i gjennom.
Så noen av disse padleplaggene koster mer enn ytelsen skulle tilsi. (hvor er tommel ned symbolet?).
hotshot

Postby hotshot » 29 Jul 2016, 10:35

Noen erfaringer fra hittil i sommer for å supplere en gammel tråd:

Padling i pent varmt sommervær, tørrtopp jakke uten noe under var ikke stort varmere enn bar overkropp.
Neste tur med Thermocline fleece under jakka på en litt kaldere dag; så lenge man padler rolig var ikke dette så veldig varmt.
Neste sjekk var rulletrening med den nye Hiko 3mm Bolero neoprene våtdraktsjakke.
Ganske aktiv eksponering under vann, men holdt likevel varmen brukbart, men ville supplert med fleece eller ullgenser i kaldere vær..
Begynner å skjønne hvorfor tørrtoppen selges som "semidry": må nok stramme mer i halsen for å holde den tørr inni.......

Dagens test: sykle til jobben.
Erstattet langermet bomullstrøye med ditto "brynje" nettingplagg i kunstfiber som undertøy til uforet overtrekksjakke.
Det funka fint, ikke svett eller klamt, men hjalp brukbart med å holde varmen. Mest flatt/nedover og el-sykkel......
Dette har egenskaper som gjør det til brukbart padleundertøy, vanskelig å tenke seg noe som ventilerer bedre.
Men som annet tilsvarende er det ganske høye priser på slikt, særlig sammenlignet med å bruke en sliten ullgenser som gjør samme nytten.
Ser dog noen tilbudspriser på dette for tiden, kanskje hamstre før det blir kaldere i været..........
hotshot

Previous

Return to Bekledning