Prøvetur: hvilke klær (som vi allerede har)?

Prøvetur: hvilke klær (som vi allerede har)?

Postby christme » 06 Sep 2015, 11:37

Hei. Jeg er ny på forumet. Mann 45, nysgjerrig på kajakk. Har hytte i kajakkparadis (Kvenvær, Hitra). Kjæresten min og jeg har tatt et minikurs (3-4 timer, lærte å komme oss ut av kajakken etter velt samt forskjellige teknikker for å komme oss opp i kajakken etterpå)

Arbeidsplassen min har to kajakker til utlån, med åre, spruttrekk og vester. Tenkte det var lurt å prøve litt før vi kjøper egne. Nå trenger jeg råd til hva vi bør ta med på første tur. Den tenkte vi legge til øvre del av Nidelva (start over Øvre Leirfoss) i Trondheim.
Skal uansett ha med vanntett pose m tørre klær. Hva bør vi ha på kroppen? Vi har normale turklær i huset. Antar vi ikke blir våte i baken med mindre vi velter(?)
Annet som er lurt å tenke på for at opplevelsen første gang skal bli best mulig?

Kjæresten skal på kurs om ei uke, og lurer på om det er noen steder i byen hun kan kjøpe en tørrdrakt (gjerne brukt) for under 3500. Det er viktig for henne at hun holder seg tørr og varm.

Mvh Christian

Sent from my iPhone using Tapatalk
christme

Re: Prøvetur: hvilke klær (som vi allerede har)?

Postby hotshot » 06 Sep 2015, 16:20

Litt ubekvemt å foreslå padletøy uten å kjøpe.....

Noen dere kan låne av? Siden dere kan låne kajakk må det vel finnes noen padlere i nærheten?

Men: som dere har lært på kurs, padler man med baktanke om at man kan velte.
Og tar hensyn til vanntemperatur.

En padlejakke er i prinsippet en regnjakke uten glidelås/knepping og med tette håndledd.
Tørrtopper er "helt" tette i halsen; vanlig padlejakke vil slippe inn vann i halsen når du går rundt...
I "steinalderen" fantes det seileranorakker. Håndledd kan jo tettes noenlunde med strikk.
Har kajakkene spruttrekk av neopren? I tilfelle hjelper det en god del på tettingen i livet.
Men man kan ofte få tak i en "ordentlig" padlejakke for under tusenlappen.
Har dere våtdrakt? Europris, XXL osv. har en del rimelige modeller.
Long John type uten ermer fås også for rundt 1000 lappen.

Tørrdrakt til ca 3000? Ja det finnes, kanskje noen av padlerne på jobben er kjent i Trondhjemsbutikkene?

Men ser at Bernt her i forumet angir Trondheim som bosted? Han kan sikkert hjelpe.

Og finner også Trondhjems Kajakklubb på nett.....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby christme » 06 Sep 2015, 18:15

Takk for svar. Jeg burde kanskje forklart litt bedre: forstår at det ikke blir fullgodt uten skikkelig utstyr, men er ute etter 'hva av 'vanlig' fritudsutstyr bør man ta for å få en fint tur GITT at vi ikke velter. Er innforstått med at velt=dra hjem. Vil vi holde oss tørre inni kajakken om vi ikke velter, feks? Tror spruttrekket er i nylon eller lignende materiale, ikke neopren.
Vi har våtdrakter i massevis på hytta, både tynne og tykke, men tenkte padle før jeg får hentet dem

Mvh Chr

Sent from my iPhone using Tapatalk
christme

Postby Pål » 05 Oct 2015, 21:20

Utvalget av padleutstyr i Trondheim kunne nok vært bedre. De som selger tørrdrakter i byen er
- Skandinavisk høyfjellsutstyr (stort sett Kokatat som er et ganske dyrt merke, men også noe billigere)
- Sportsbua (usikker på utvalg)
- Seabird (http://www.kajakk.net/)

Personlig endte jeg opp med å kjøpe tørrdrakt fra en nettbutikk. Da er det flere alternativer og velge i, også rundt 3000kr (om tørrdrakter til 3000kr er av bra kvalitet vet jeg ikke). Hvis dere er usikkre på størrelsen kan dere jo kjøpe flere størrelser og returnere de som ikke passer. De 100-200 kronene i returfrakt har jo ikke så mye og si når produktet i utgangspunktet koster flere tusen. Husk og kjøp neoprensko også da sokkene i tørrdrakter er laget for bruk med sko utenpå.

Forøvrig er Trondhjems kajakklubb (http://www.tkk.no) et svært aktivt padlemiljø hvor man kan møte andre padlere og bli med på tur i trygge omgivelser. Skulle du få lyst til å lære mer og ta grunnkurs er nok TKK sine kurs dessverre over for denne sesongen, men jeg mener Padlenorge (http://www.padlenorge.no/) holder grunnkurs utover høsten.
Pål

Postby BerntS » 05 Oct 2015, 21:47

Vanlig friluftsutstyr
som vanlig ull er gull
Og så en bukse og jakke som er vindtett.
Våt i baken blir man nesten uansett:-)
Ta med ekstra ullklær og håndduk i vanntett sekk og hold dere nærmt land
God tur :-)
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Return to Bekledning