Oppblåsbar padlevest? Hva tenker dere?

Oppblåsbar padlevest? Hva tenker dere?

Postby Mareng » 19 Sep 2018, 12:29

Hva tenker folk om bruk av oppblåsbar padlevest ved padling i forhold man mestrer godt og iført en tørrdrakt, i tillegg til at man har opparbeidet seg en god rulle? Jeg tenker ikke på en vest som blåses opp automatisk, men en slik hvor man fysisk trekker i tråden og/eller kan blåse opp oralt.

Ved bruk av tørrdrakt flyter man ganske bra i vannet, helt til glidelåsen eller halstettingen ryker. Da blåser man opp vesten og padler hjem igjen. Du skal være maks uheldig om drakten og vesten ryker samtidig, det er ganske usannsynlig. Vesten er på som backup, i tilfelle drakten svikter. Om man har en rulle som "aldri" svikter, skal det normalt ikke være behov for å gå utav kajakken for klatre oppi. Den oppblåsbare vesten er trolig litt mer i veien ved egenredning der man må ut av kajakken. På overnattingsturer må man ha med vanlig vest såklart.

De fleste kjøper pustende tørrdrakter i dag, og det er jo nesten bortkastet om man har en vanlig padlevest over. Da puster drakten dårlig der man blir mest svett og klam, og en vanlig vest er ganske varm.

Hvorfor bruke oppblåsbar vest? For å få bedre bevegelighet, for at drakten skal puste bedre, for at man skal bli mindre klam, for å ikke bli så varm.

Skal man på turer hvor man skal utfordre seg selv, eller i krevende forhold hvor man med større sannsynlighet kan risikere å måtte gå ut av kajakken, vil sikker de fleste foretrekke vanlig vest. Men til de 95% vanlige turene, og med tørrdrakt som i seg selv gir mer enn nok oppdrift så lenge man ikke får en massiv lekkasje, så må det vel være greit med en oppblåsbar vest?

Eller hva tenker folket? Oppblåsbar vest er ikke uvanlig å se på youtube, når det padles havkajakk.

(Padleveste har oppdrift på 50-60N. Oppblåsbare ligger på 150N, og vil holde hodet over vann om man skulle svime av etter at vesten er utløst).
Padler fra Askøy :)
Mareng

Re: Oppblåsbar padlevest? Hva tenker dere?

Postby Ringperm » 19 Sep 2018, 14:06

Ikke noe gjennomtenkt :) Men det er jo en interessant tanke. Eneste ankepunktet jeg kommer på i farten er hvis man skulle svime av før vesten blir utløst.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Mareng » 19 Sep 2018, 15:24

Ringperm wrote:Ikke noe gjennomtenkt :) Men det er jo en interessant tanke. Eneste ankepunktet jeg kommer på i farten er hvis man skulle svime av før vesten blir utløst.

Hvis du svimer av før vesten er utløst, og bruker en vanlig padlevest, blir du fort liggende med ansiktet ned i vannet. Da er det en skikkelig redningsvest med krave, eller en oppblåst oppblåsbar redningsvest som holder deg flytende med ansiktet over vannet.

Du vil flyte litt bedre, om det har noe særlig å si.

Så egentlig, er vel heller ikke det ett god argument som taler for vanlig padlevest pluss tørrdrakt, kontra oppblåsbar pluss tørrdrakt?
Mareng

Postby hotshot » 19 Sep 2018, 15:40

Har tenkt tanken; strider mot magefølelsen. De som finnes på markedet, er ikke optimalt utstyrt for padling, ikke feste for taueline, dårlig med lommer, noen har skrittstropp som blir helt feil med spruttrekk. Harde gjenstander CO2 flaske osv. i nærheten av kroppen. Men jeg tenker selvsagt actionpadling og ikke rolig tur.

Da jeg begynte å padle i England, brukte vi store klumpete "coast guard" vester som var delvis oppblåsbare, også til surfing under ganske tøffe forhold.

Gode padlevester har ergonomi som gjør at du nesten ikke merker dem. Hadde med "feil" vest på Kvitsøy i høst, spenna til magebeltet kom i kontakt med høyre arm, og det skal ikke mye til før det irriterer. Hvis du ser på lenken, merker du at padlevester bevisst unngår volum som hindrer armbevegelser under padling..........

http://www.striestrommer.no/elveredning ... ester.html

Vanlige båtvester tar ikke slike hensyn

https://www.hellyhansen.com/no_no/sails ... gKDLPD_BwE
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 19 Sep 2018, 16:20

Alt til sitt bruk såklart, skal man på tur som krever lommer og tauelinefeste, så må man bruke en vest som har det. Men på de fleste turer med havkajakk har man ikke behov for tauelinefeste (men det kan nok lages enkelt på alle vester), og lommer klarer man seg fint uten. Man velger såklart en av de mange modellene uten skrittstropp ;)
Mareng

Postby Kinnguffix » 19 Sep 2018, 18:43

Noen andre har også tenkt tanken...

SEAO2 PFD
The first UL approved, hybrid inflatable PFD designed for paddlesports.

https://kokatat.com/product/seao2-pfd-lvusea
Kinnguffix

Postby hotshot » 19 Sep 2018, 19:36

Mht ergonomi: illustrasjon

viewtopic.php?f=10&t=6459&p=53324&hilit=Palm+pfd#p53324
Den gule vesten er god å padle med. Den blå er den jeg mislikte i høst pga. Plassering av spenna for tauebeltet. Den røde rescue vesten er mindre egnet til padling blå pga lengde.

Kokatat vesten i lenken er hybrid. Antagelig smart å unngå avhengighet av oppblåsbar oppdrift. Syns den ser klumpete ut. Neste modell blir kanskje spenstigere?
hotshot

Postby hotshot » 19 Sep 2018, 20:07

hotshot

Postby TurboJens » 20 Sep 2018, 13:43

I relativt rolig farvann og ikke så langt unna land vil jeg se på det som relativt sikkert med en manuell vest. Hvis det er liten sannsynlighet for at du kan slås bevisstløs (det hjelper en padlevest ikke så mye mot uansett) og du har nok energi igjen til å blåse denne opp.
Jeg kjøpte selv to belte-løsninger til SUP for 99kr stk i sommer

Det er i hvert fall sikrere enn uten vest, 90% av padlere jeg møter her padler uten vest, og hvor mange på SUP ser man med vest?

Men en god padlevest hindrer ikke mye bevegelse i mitt tilfelle, har ikke merket noe på de jeg har prøvd (bruker en Palm Kaikoura nå, men har testet en del rimeligere også)

Den hotshot og Kinnguffix linker til er kanskje grei, liten oppdrift i seg selv (ca 30N) men med mulighet for 100N.
Det som hadde vært en god løsning i ekstreme forhold ville vært å ha samme mulighet på en 70/90N vest, som kunne blitt blåst opp til en 150N+ redningsvest med krage)

De største oppblåsbare er vel nærmere 300N for øvrig.
TurboJens

Postby Mareng » 20 Sep 2018, 17:22

TurboJens wrote:
Men en god padlevest hindrer ikke mye bevegelse i mitt tilfelle, har ikke merket noe på de jeg har prøvd (bruker en Palm Kaikoura nå, men har testet en del rimeligere også)

Enig med det. Men man blir veldig klam og svett på rygg/mage, i forhold til en slik oppblåsbar «pølsevest» :)

Finnes det manuelt oppblåsbare (uten co2patron), som er av typen som går opp på brystet og bak nakken? Jeg har bare sett de magebeltene med en luftblære på ryggen.

Forøvrig, så har vel de fleste padlevester fra 50-75N oppdrift. Til kajakkpadning, og særlig sammen med tørrdrakt, synes jeg det holder. Selv om det blir tungt etterhvert å svømme langt og lenge med en 50N vest uten tørrdrakt.
Mareng

Next

Return to Bekledning