Ull under våtdrakt.

Ull under våtdrakt.

Postby Monsenrulle » 28 Dec 2018, 19:33

Hei. Her er et nybegynnerspørsmål jeg håper noen har tid til å svare på. Har lest flere plasser at det blir anbefalt å ha et lag ull under våtdrakt, noe som er stikk i strid med det jeg trodde fra før. Hadde oppfatningen at en våtdrakt skulle sitte like tett på huden som et ekstra lag hud. Ser for meg at det etterhvert vil bli mye vann i drakta som vil gjøre det svintungt å komme opp i kajakken igjen. Sålenge du er i vannet gjør jo ikke dette noe...
Monsenrulle

Re: Ull under våtdrakt.

Postby Marius Engelsen » 28 Dec 2018, 21:10

Jeg har ikke prøvd våtdrakt i kajakk. Men de som dykker med våtdrakt påstår at man får mer varme dersom man har ull under. Drakten må uansett være ganske tight for å hindre vannsirkulasjon, så jeg kan aldri tenke meg at det blir tungt å komme opp i kajakken med ull under våtdrakten.

Den eneste måten du finner ut av hva du liker best, er å prøve selv. ;)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Monsenrulle » 28 Dec 2018, 22:19

Jeg kan forstå det når det gjelder dykkere, de har uansett masse utstyr som veier et tonn når de kommer over vannet. Våtdrakta jeg har, er så trang at den nesten må vrenges på, hvis jeg skal få plass till ullundertøy i tillegg, må jeg opp mange størrelser, noe som vil gi plass till mye vann. Våtdrakter er jo ganske billige, så det er vel bare å troppe opp i butikken med ullundertøyet på, og prøve til man finner noe som passer.
Monsenrulle

Postby Marius Engelsen » 28 Dec 2018, 22:50

Men hvis du allerede har en vårdrakt som passer, så er det vel ikke noe mer å tenke på? :) Bare bruk den uten ull under?
Marius Engelsen

Postby Monsenrulle » 28 Dec 2018, 23:04

Blir for kaldt når jeg må være i vannet i flere timer, har planer om et kurs i april. Tørrdrakta blir fort for varm hvis det blir sol, ikke så enkelt dette...
Monsenrulle

Postby Marius Engelsen » 28 Dec 2018, 23:31

Jeg skjønner problemstillingen. Jeg synes ikke tørrdrakt med ullnetting under er så varmt egentlig.

Kan du rulle? I så fall er det bare å padle med tørrdrakten, og ta en rulle i ny og ne for å kjøle seg ned. Evt. gå utav og bade litt når det blir for varmt?

Evt. ha en flaske på dekk med stor åpning, og helle litt sjøvann over toppen om det blir varmt?
Marius Engelsen

Postby Monsenrulle » 29 Dec 2018, 09:00

Lærer forhåpentligvis å rulle på det kurset :) Det står at man må påregne 1 til 2 timer i vannet, og Trondheimsfjorden er ikke så veldig varm så tidlig på året. Samtidig vil det bli kokvarmt i tørrdrakt m/masse klær, hvis det skulle bli sol den dagen. At hver deltager må være så lenge i vannet, synes jeg høres mye ut, men så har jeg aldri vært på et sånt kurs før.
Monsenrulle

Postby Miamaria » 01 Jan 2019, 10:01

Nå bor jo jeg langt nord så her er det vel uansett kjølig, men tror det må være begrenset hvor varmt havet har begynt å bli sørpå også i april. Det er tidlig. Ikke tenk på våtdrakt. Blir du for varm er det som det sies bare å bikke deg i havet - men blir du kald så blir det utrivelig og ødelegger mye av moroa.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 01 Jan 2019, 17:02

Jeg har sagt det før: tykkelsen på våtdrakten er en faktor. Snakker av gammel erfaring.
Jeg har bla. overlevd vinterdykk med 5mm drakt og div. vinterpadling i ditto uten padlejakke, men det er ikke behagelig.
Tradisjonellt har padlere brukt "long John" våtdrakt uten ermer (koster drøyt 1000 kroner), og "cag"/vanntett jakke med ull eller annet isolerende undertøy på overkroppen.

Hel våtdrakt:
3mm våtdrakt er til sommerbruk og gir ikke mye isolasjon.
5mm begynner å hjelpe, men til vinterdykk trenger du 1/4" eller 7mm.
Hvis du gidder, kan du bruke for eksempel 2x 3mm våtdrakt for å få mer varme.
Tradisjonell 2-delt dykkerdrakt gir ofte løsninger med 2 lag på overkroppen.
Ruglete overflate eller (våt) tekstil på utsiden gir varmetap ift. glatt overflate.
Fastmontert hette er i mine øyne lite fleksibelt selv om det kan gi mulighet for god tetning i halsen.

Hel Våtdrakt som egner seg til dykking blir trang å padle med.
Semidry har ekstra tetninger i håndledd og ankler for å unngå vannsirkulasjon. Evt. glidelåser må ha god tetning. Lekkasje i halsen er fælt!
Jeg har skaffet meg romslige våtdrakter til padlebruk. For øyeblikket har jeg ingen long John; har slitt ut noen slike opp gjennom åra.
Pleier å ha en tett padlejakke utenpå våtdrakten, og evt. ull eller lign. i mellom hvis det er veldig kaldt. Brukbare padlejakker kan du få for drøyt 1000 kroner. Hvis jakken er tett i halsen, gir den et brukbart varmebidrag, også til dykking. Skal dere svømme mye, kan en padlebukse utenpå våtdrakten (under jakka og spruttrekket) være lurt; de koster ca 1000 kroner. En vanlig regnbukse kan også være til nytte som ytterplagg hvis du vil spare penger.

Tørrdrakt er selvsagt koselig, varmt og tørt. Begrensninger er pris, av/på-kledning og behov for skreddersøm ved varierende kroppsbygning (forhold mellom rygg/ben-lengde). Jeg vil anbefale å unngå latex-føtter på tørrdrakt.
Hvis du blir varm før du har lært å rulle, kan du støtte deg på et fast punkt, årepose, strandkanten eller naboens kajakk, mens du stikker hodet ned i vannet. Bruker du hjelm, kan du alltids pøse vann over hodet med denne......

Prisen for en tørrdrakt er vanligvis noe høyere enn summen av våt/tørr jakke/bukse (evt. hel våtdrakt).

Godt nyttår forresten!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 03 Jan 2019, 11:12

Misforsto jeg da jeg gikk ut fra at du allerede har en tørrdrakt, siden du uttalte deg som at du har erfaring med det?
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Next

Return to Bekledning