by hotshot » 01 Jan 2019, 17:02
Jeg har sagt det før: tykkelsen på våtdrakten er en faktor. Snakker av gammel erfaring.
Jeg har bla. overlevd vinterdykk med 5mm drakt og div. vinterpadling i ditto uten padlejakke, men det er ikke behagelig.
Tradisjonellt har padlere brukt "long John" våtdrakt uten ermer (koster drøyt 1000 kroner), og "cag"/vanntett jakke med ull eller annet isolerende undertøy på overkroppen.
Hel våtdrakt:
3mm våtdrakt er til sommerbruk og gir ikke mye isolasjon.
5mm begynner å hjelpe, men til vinterdykk trenger du 1/4" eller 7mm.
Hvis du gidder, kan du bruke for eksempel 2x 3mm våtdrakt for å få mer varme.
Tradisjonell 2-delt dykkerdrakt gir ofte løsninger med 2 lag på overkroppen.
Ruglete overflate eller (våt) tekstil på utsiden gir varmetap ift. glatt overflate.
Fastmontert hette er i mine øyne lite fleksibelt selv om det kan gi mulighet for god tetning i halsen.
Hel Våtdrakt som egner seg til dykking blir trang å padle med.
Semidry har ekstra tetninger i håndledd og ankler for å unngå vannsirkulasjon. Evt. glidelåser må ha god tetning. Lekkasje i halsen er fælt!
Jeg har skaffet meg romslige våtdrakter til padlebruk. For øyeblikket har jeg ingen long John; har slitt ut noen slike opp gjennom åra.
Pleier å ha en tett padlejakke utenpå våtdrakten, og evt. ull eller lign. i mellom hvis det er veldig kaldt. Brukbare padlejakker kan du få for drøyt 1000 kroner. Hvis jakken er tett i halsen, gir den et brukbart varmebidrag, også til dykking. Skal dere svømme mye, kan en padlebukse utenpå våtdrakten (under jakka og spruttrekket) være lurt; de koster ca 1000 kroner. En vanlig regnbukse kan også være til nytte som ytterplagg hvis du vil spare penger.
Tørrdrakt er selvsagt koselig, varmt og tørt. Begrensninger er pris, av/på-kledning og behov for skreddersøm ved varierende kroppsbygning (forhold mellom rygg/ben-lengde). Jeg vil anbefale å unngå latex-føtter på tørrdrakt.
Hvis du blir varm før du har lært å rulle, kan du støtte deg på et fast punkt, årepose, strandkanten eller naboens kajakk, mens du stikker hodet ned i vannet. Bruker du hjelm, kan du alltids pøse vann over hodet med denne......
Prisen for en tørrdrakt er vanligvis noe høyere enn summen av våt/tørr jakke/bukse (evt. hel våtdrakt).
Godt nyttår forresten!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.