Tørrdrakter i 2019

Tørrdrakter i 2019

Postby tunvin » 30 Jan 2019, 14:29

Hei folkens.

Hva er det beste kjøpet blant årets utvalg av tørrdrakter i prisleie 4000-6000? Vi er ikke erfarne padlere, men ønsker å heve sikkerheten samtidig som vi utvider sesongen litt. Trenger også å øve litt på velt etc. (altså må draktene tåle litt bading)

Hva skal man se etter, og har dere konkrete anbefalinger? Under er linker til 2 ytterpunkter i prisskalaen. Hvilke fordeler har den dyreste?

https://www.westsystem.no/p/12031/typho ... toerrdrakt

https://www.kajakk-fritid.no/torrdrakt/ ... erre-.aspx

Veldig takknemlig for gode tips.
tunvin

Re: Tørrdrakter i 2019

Postby hotshot » 31 Jan 2019, 15:00

Hei.
Lenkene dine inneholder jo mange detaljer som gir svar:

Plassering av glidelås nevnes i Padlings test. Bak på skuldrene er litt tungvint.
Materiale i glidelås er en faktor.
Tisseluke er kjekt å ha.
Latex sokker er sårbare, og litt vanskelige ved påkledning. Tips: ta en plastpose utenpå sokkene.
Materiale i halsåpning, kanskje en smaksak? Se div. innlegg i forumet om dette.
Skjørt er ikke absolutt nødvendig, men gir en ekstra forsegiing mot vann-inntrengning i båten.
De fleste ekstra detaljer som finnes på dyrere drakter er fornuftige.
Har selv en Typhoon Hypercurve; bortsett fra slike detaljer som nevnt over, var jeg fornøyd med den.
Den er ikke direkte dårlig, og materialet er greit.
Men etter at jeg fikk tak i en topp drakt fra Palm for en uvanlig fin pris, er det den jeg bruker..........

Jeg liker å ha en stor og romslig drakt, det gir bevegelsesfrihet. Når du sitter i kajakken og har spruttrekk på, gjør det ikke noe at drakten er romslig.
Vær spesielt obs på at den er lang nok i ryggen (dette avhenger av kroppsbygning).

Og husk:
2-delt løsning med jakke og bukse er ikke så ille som mange vil ha det til, billig og fleksibelt.
Spruttrekket gir jo en ekstra tetning i livet, særlig hvis jakken har dobbelt skjørt.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby tunvin » 01 Feb 2019, 08:14

Hei, og tusen takk for tilbakemelding.

Sånn som jeg forstår det så er kvalitet og komfort ok på den billigste, men at den manlger en del praktiske detaljer. Jeg skal kjøpe 2 drakter, så nå ender det nok med at vi prøver den Typhoon-drakta. Hvordan er det med padlesko og tørrdrakt? Bør man kjøpe padlesko en størrelse eller to større enn den vanlige skostørrelsen sin?
tunvin

Postby Miamaria » 01 Feb 2019, 14:09

Når man har så lite peiling, så er det jo greit å ikke legge så mye penger i den første drakten, så kan man heller gjøre det når den er slitt ut og man vet mer hva man vil ha. Enig med hotshot i det meste - jeg hadde latexføtter på min første og det skal jeg aldri ha igjen. Neopren er behagelig generelt sett, men jeg ble fort lei av å bli fuktig i de åpningene - de slapp inn mer fukt enn latexen gjør. Vet ikke hvorfor, men jeg har heller ikke kjøpt dette igjen. Dersom man er "vi" som alltid padler sammen er det ikke så nøye med glidelås bak, da har man jo hjelp. Ellers er det ikke sååå kronglete alene heller, med mindre det har luke med borrelås over. Det skal jeg ALDRI ha igjen. Aldri. (Men ser ut som Palm har gått bort fra det, takk og pris.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Rebus » 01 Feb 2019, 16:05

Hallo.
Jeg og min samboer kjøpte i januar 2016 2 stk.Typhoon Hypercurve tørrdrakter. Vi var da helt uerfarne med kajakkpadling men gikk da etter rimeligste alternativ i utstyr fordi vi skulle jo kjøpe komplett utstyr til to personer. Tørrdraktene har blitt brukt mye. Vi har vært meget fornøyd med draktene. Selv om glidelåsen er på ryggen så har det ikke vært noe problem for meg ,padler en del alene på vinteren. Lateks sokkene på drakten er vanskelige å tre ned i neoprenstøvlene. Men etter at vi klipte av føttene på et par damestrømpebukser ,så glir føttene greit ned i støvlene. Draktene begyner jo nå å bli slitte i neopren i håndleddene. Men kommer til å kjøpe samme drakten igjen, når det blir aktuelt.

Mvh Ivar
Rebus

Postby tunvin » 02 Feb 2019, 08:25

Hei Ivar,

Din situasjonen i 2016 minner om min nå. Man famler litt i blinde når man mangler brukserfaring og det er mye (og noen ganger dyrt) utstyr som skal bestilles. Jeg har nå gjort samme vurdering som deg og bestilt 2 Hypercurve. Gleder meg til å prøve vinterpadlingen. :-)
tunvin

Postby hotshot » 03 Feb 2019, 12:04

Bestilt på nett? Får håpe draktene passer; regner med at dere kjøper fra West System, og min erfaring med dem er grei, så dere får vel byttet hvis det trengs.

Mht mansjetter, så kan disse byttes når de evt. blir utslitt. Man trenger ikke bytte drakt før den også blir sliten eller man vil oppgradere.

Lykke til, og det går mot lysere tider, så vi er vel snart på vei ut av kald og mørk vinterpadling. Men det er fortsatt is mange steder........
Mange som fortsatt velger å gå på ski.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 14 Mar 2019, 08:12

Jeg har en NEMO Force tørrdrakt.

Fornøyd egentlig, og det at den ikke har skjørt synes jeg faktisk er en fordel. Det kommer veldig lite vann inn i kajakken ved rulling og neoprentrekk, og når man har en tørrdrakt har vel ikke litt vann i kajakken etter intensiv rulling noe å si? (Svampen fikser det).

Slitestyrken er dog for dårlig, jeg har padler intensivt, og jeg har lappet mange lekkasjer i drakten allerede. Kanskje jeg har vert uheldig, men det er sømteipen og sømforseglingen som har vert alt for dårlig. Jeg har brukt mye aquasure for å få den tett...

Neoprentettinger synes jeg er bra, det fungerer. Kan komme inn noen dråper ved intensiv rulling.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 14 Mar 2019, 22:03

Mest erfaring med tørrtopper (jakker), men det som har tatt knekken på draktene mine opp gjennom årene, er delaminering av selve stoffet. dårlige sømmer og huller/rifter lar seg reparere med lim og tape/patcher/lapper. Men når lagene i stoffet løsner fra hverandre og selve stoffet slutter å være vanntett, er det lite å gjøre. Vanskelig å vurdere hvordan slikt vil gå uten langtidstest. Og vi får håpe nyere drakter er bedre enn de var før.

Så kriteriet blir at så lenge stoffet er "hel ved", spanderer jeg gjerne reparasjpn av skader eller utskifting av mansjetter osv. Når stoffet begynner å gå i oppløsning, er tiden moden for nyinnkjøp.

Info om materialkvaliteten på Typhoon, Nemo og andre bestselgere er gull verdt.

Ingen av heldraktene mine har innebygget skjørt, og jeg lever også greit uten.

Jeg har flere jakker med dobbelt skjørt, og her er det en klar fordel.
hotshot

Return to Bekledning