Tørrdrakt og klorvann.

Tørrdrakt og klorvann.

Postby Jølle » 06 Apr 2010, 10:31

Hei.
Etter mitt første forsøk på å rulle med tørrdrakt skjønner jeg at jeg bør øve på dette.

Tar drakten skade av å bruke den i basseng (klorvann) ?
Har en NRS Extreme.
Jølle

Re: Tørrdrakt og klorvann.

Postby Kvase » 06 Apr 2010, 11:08

Burde vell tåle såppas
Skylles grundig mens du har på deg den i dusjen etterpå
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby simbad » 06 Apr 2010, 12:37

Ja, lurt å trene med tørrdrakt (full av luft) og vest. Jeg synes det kan være vanskelig å jobbe meg 360 grader rundt til god-sida mi når jeg tipper ukontrollert rundt med så mye oppdriftsmateriale på kroppen som bremser opp bevegelsen
simbad

Postby Jølle » 06 Apr 2010, 13:03

simbad wrote:Ja, lurt å trene med tørrdrakt (full av luft) og vest. Jeg synes det kan være vanskelig å jobbe meg 360 grader rundt til god-sida mi når jeg tipper ukontrollert rundt med så mye oppdriftsmateriale på kroppen som bremser opp bevegelsen

Det var dette jeg også merket. Fikk liksom ikke lent meg fremover slik jeg pleier.
Er bare redd klorvannet tar knekken på drakta. Ikke den dyreste i sitt slag, men for meg ett stort innhogg i økonomien.
Jølle

Postby Mille » 06 Apr 2010, 13:27

Eg hadde vore litt skeptisk til å bruke tørrdrakta i bassenget. Har ikkje prøvd sjøl, men har sett kva klorvatn kan gjere med vanlig badetøy.

Når vi trener rulle i basseng, og det er fare for at den som ruller ikkje klarer rulla, har vi alltid ein som står ved sidan av og kan assistere ved behov. Då blir det mindre stress og mindre bading. Kanskje hadde det vore ein ide å få med ein kompis på ein strand, og gjere det same der? Det er kaldt sjøen no, men med ei god hette er det ikkje så ille. Heldigvis blir det varmare for kvar veke framover!

Når det gjeld luft i drakta: Når drakta er på og glidelåsen lukka, stikk du ein finger inn under halsmanskjetten, og kryp saman som ein ball. Då får du klemt ut det meste.

Lykke til vidare med treninga! *thumright*
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Postby simbad » 06 Apr 2010, 13:46

Ja, bra tips for å få ut luft fra drakta det, men problemet er vel når du padler i vind og bølger og er konsentrert og varm og svett (og med overtrykk i drakta), og blir slengt rundt av en brytende bølge eller noe, da spørs det om en rekker å tømme drakta for luft etter et eventuelt allerede mislykka støttetak :lol:

Derfor er det lurt å øve seg på å posisjonere kropp og åre under vann med litt ugunstige arbeidsbetingelser. Ditto for åreposisjon, jeg for min del har sluttet å trene rulle med typisk oppsett: åra langs med kajakken. Man går jo ikke ufrivillig rundt i den posisjonen.

Men så klart, hvis målet er å trene/leke grønlandsruller for rullingen sin skyld, blir det jo kanskje anderledes.
simbad

Postby Mille » 06 Apr 2010, 13:58

simbad wrote:Ja, bra tips for å få ut luft fra drakta det, men problemet er vel når du padler i vind og bølger og er konsentrert og varm og svett (og med overtrykk i drakta), og blir slengt rundt av en brytende bølge eller noe, da spørs det om en rekker å tømme drakta for luft etter et eventuelt allerede mislykka støttetak :lol:

Derfor er det lurt å øve seg på å posisjonere kropp og åre under vann med litt ugunstige arbeidsbetingelser. Ditto for åreposisjon, jeg for min del har sluttet å trene rulle med typisk oppsett: åra langs med kajakken. Man går jo ikke ufrivillig rundt i den posisjonen.

Men så klart, hvis målet er å trene/leke grønlandsruller for rullingen sin skyld, blir det jo kanskje anderledes.

Er enig i at ein bør øve på rulla under ugunstige forhold, som i vind og bølger og med luft i drakta. Poenget mitt er at ein kanskje må lære å før ein kan springe, og då er det det greitt å begynne under meir gunstige forhold. For oss som nettopp har tatt steget frå bassengrulling til sjørulling, burde det ikkje følast som juks å tømme drakta for luft først. Heller ikkje å rulle rundt med åra i posisjon. Når det ikkje lenger føles som ei utfordring, er det på tide å legge til nye moment.
Tahe Marin Greenland LC
Valley Nordkapp PE
Valley Avocet
Nissen grønlandsåre
Werner Shuna Bendt Shaft

http://www.lillesorte.net
Mille

Postby ugla » 06 Apr 2010, 14:08

Jeg har blitt fortalt av en forhandler at klor er drepen for neoprene og sømmer...
Hvordan latex'en liker det vet jeg ikke...
Om du skulle ta den med så sørg for å skyll den SKIKKELIG etter bruk ivertfall..

Men hvorfor ikke bare vente til det blir "litt" varmere i vannet... :) *hello2*
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Bulle » 06 Apr 2010, 14:43

Jeg bruker en O,Neil våttdrakt ved bassengtreninger gjennom vinterhalvåret. Er der stort sett hver 14 dag. Har ikke opplevd noen ødelagte sømmer gjennom 2 års bruk.
Tor O.
Hav: Atlantis Titan og P&H Delphin 155 Surf singelskin
Årer: Werner Shuna 215 BS / Werner Camano 220 BS / Werner Skagit 220
http://www.fredrikstadkajakk.no/
H 186 cm / V 85 kg
Man kan ikke snakke om havet med en frosk som sitter i en brønn.......
Bulle

Postby simbad » 06 Apr 2010, 17:18

Mille: absolutt enig i det du skriver, ikke meningen å være framfus eller nesevis :P
simbad

Next

Return to Bekledning