Åresnor - ja eller nei?

Re: Åresnor - ja eller nei?

Postby smaavoll » 11 Nov 2009, 18:18

Bruker "kjøpesnor" stort sett alltid på turpadling. Nytten er det så som så med - begynner å bli gammel vane.

Eneste gangene jeg synes det er greit med snor er ved kameratreddning, ifbm øvelser/kurs og de få gangene det har vært reel situasjon.

og kanskje i en situasjon som denne: når jeg tok dette bildet
Image

så la jeg min lette epic wing på dekket, og det kom en vindkule som blåste åren ca 2 meter vekk fra kajakken :shock: . Etter litt padling med hendene fikk jeg tak i åra :D .
Med andre ord er åretau flott når en skal ta bilder.

På elv aldri åretau, ikke på brottpadling og på flattvannskajakk ikke åretau.

Reserveåre er alltid med på lengre turer.
Last edited by smaavoll on 12 Nov 2009, 07:55, edited 1 time in total.
smaavoll

Postby ragnar33 » 12 Nov 2009, 01:37

Har aldri brukt åresnor men jeg har alltid en reserveåre.
Er litt redd for å bli sittende fast i den.
Har ikke opplevd at jeg hadde bruk for den noengang.
ragnar33

Postby Broder » 12 Nov 2009, 12:38

Bruker åresnor - spesielt nå om vinteren.
Greit spesielt nå jeg forograferer og fisker.
I sterk vind bruker jeg det alltid.
Har aldri hatt problemer med snora - men under trening på ruller må jeg innrømme at jeg kutter den ut da.
Hadde tidligere en stor plast "telefonledning" aktig snor som bråket noe forverdelig mot fordekket. Den har jeg kassert.
Min nye snor/strikk er mye nettere utformet, totalt lydløs og tar et min av plass. Den er jeg veldig fornøyd med!
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Postby Ishavspadlern » 12 Nov 2009, 15:49

Ute å padler
Last edited by Ishavspadlern on 05 Jul 2010, 20:21, edited 1 time in total.
Ishavspadlern

Postby Seaking » 12 Nov 2009, 23:02

Har laget en av strikk. Fungerer meget bra. Synes den ikke er i veien. Tar offte bilder. Da er årestrikken fin å ha.
Seaking

Postby Ask? » 12 Nov 2009, 23:58

Åresnor er sikkert vel og bra som en sikkerhetsanretning, men personlig har jeg aldri følt behovet stort nok -og dermed aldri gjort meg vant til å bruke snor på åreskaftet. Når jeg har behov for å ha begge hender fri, smetter jeg det ene årebladet under strikken på fordekket. Et alternativ til åresnora er å lage seg en kort løkke, gjerne elastisk,og feste denne rundt åra fortrinnsvis der fastgrepet er - i mitt tilfelle for venstre hånd. Kanskje ikke like sikkert som åresnora festet til båt/trekk men i alle fall et alternativ.
" en kommer ikke nærmere vannet enn dette før man må svømme...! "

Tahe Wind 585 / Seabird Designs Wing
Ask?

Postby Neptun » 14 Nov 2009, 22:53

franko wrote:Åresnor: Nei
Men har en kort cowtail med to karabiner (med stor åpning) i front av cockpit. Fester åra i en av karabinene ved behov - se f.eks video om cowboy-inngang på qajaq.no

Takker for mange gode innspill.
Jeg har nå kuttet ut min åresnor og konvertert til cowtail med dobbel karabin. Ble overbevist da jeg så nevnte video på qajak.no. Takk for tipset Franko. :D
Cowtailen har også en rekke andre bruksområder som tauing, fortøyning, etc.

Er det andre som har erfaring med bruk av cowtail?
Valley Nordkapp LV - Necky Chatham 16 - Tiderace Xplore - Think Legend surfski
Neptun

Postby hotshot » 02 Jun 2013, 00:29

Leser gjennom mange gamle tråder på forumet, og fant denne som godt kan bumpes.
Åresnor er et evig debatt-tema.
Jeg har aldri brukt det, men bruker cow-tail på vesten (belte med hurtigspenne).
Det er standard utstyr for elvepadlere og er ikke i veien for noen ting, brukes til å taue folk og båter, også når man selv trenger å taues eller hales i land vhja. kasteline (som også er standardutstyr).
Åresnor har vel vært sett ned på som nybegynner utstyr.
Det er sant at det vanligvis ikke er aktuelt på elva, men på "flattvann" ........?

Jeg leste denne artikkelen og begynte å gruble:

http://www.seakayakermag.com/Resources/ ... ethers.pdf

Og det er lov å revurdere: tror jeg kan se behovet for å sikre at padler, båt og åre holdes samlet på langtur hvor det er lang vei til hjelp og assistanse. Har også lagd meg en "leveregel" til elvebruk for lenge siden:

Du kan aldri regne med at noen vil redde deg, bare håpe...........

Det har bakgrunn i egne erfaringer; har fått og gitt hjelp noen ganger, men andre ganger har det ikke vært mulig :?

I ovenstående diskusjon her i forumet har det meste vær sagt,
fasiten er i mine øyne at enkelte forhold gjør det fornuftig å vurdere bruk av snor.
Særlig hvis du er alene........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 02 Jun 2013, 03:36

Har 10 -12 instruksjons-DVDer med padling. Ser at det er veldig forskjellig hva instruktørene foretrekker. Enten er snoren PÅ, uansett, -ellers er den aldri i bruk. Mange av DVDene er rettet mot nybegynnere. De mest pedagogiske instruktørene legger seg ned på et nybegynnernivå og viser hvor greit en redning går når ingen trenger å tenke på hvor årene befinner seg. Dersom den (eller de) har beveget seg under båten, løsnes bare klipsen når man er på plass om bord, og problemet er ute av verden.

Instruktørene som liker å vise at de har kjempeerfaring, nevner hele tiden at man må holde på åren i den ene situasjonen etter den andre. Hva som skjer når nybegynnerne skal begynne å øve på egen hånd, kan vi jo bare tenke oss. Det går faktisk en god stund før majoriteten har lært seg automatikken med å holde på redskapen.

Tror det er sunt at de starter med å bruke åresnor, for de har ikke erfaring nok til å knipe fast runt skaftet i alle tenkelige situasjoner. Vi som har padlet en stund har tydeligvis lært oss slikt. Selv bruker jeg likevel åresnor når jeg er aleine i mye vind og sjø. Fikk engang blåst åren ut av hendene i et stormkast som kom bakfra. Bruk av snor gjorde hendelsen veldig udramatisk.

På den annen side kjøper jeg ikke argumentet med at man kan få snoren rundt halsen og stryke med. -Fikk dette servert for en del år siden under en forelesning som omhandlet sikkerhet. Flere i min gruppe fikk dessverre følelsen av at denne kjente padleprofilen fremstod som en tanke useriøs. Synes folk kan få tenke litt selv. Noen velger å padle uten, og det får være helt greit. -Andre velger å bruke snor, -og det må vel være like greit? Vitsen er vel at man har kontroll?
Seasurfer

Åresnor - ja eller nei?

Postby J.Jensen » 02 Jun 2013, 09:13

Åresnora har flere fordeler i vind.
Ligger du i sjøen på livd-siden så kan båten blåse sabla fort avgårde. Åra derimot, har ikke så stor flate i vinden og er lettere å rekkef for å få holdt igjen båten.

Når vi rulletrente på slutten av fredagsturen så kom en av de jeg padla med ut av båten og glapp åre/båt et sekund. Da var båten tre meter lengre borte og to svømmetak så var ÅRA innen rekkevidde. Han hadde aldri tatt igjen båten om ikke åra hadde vært festa i line på dekk.
Zegul 520LV A-Core - Tahe Greenland Touring - Thygesen GP
Grønlandsruller - GUE Dykker - CrossFit instruktør/fanatiker/atlet?
J.Jensen

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling