Lanterneføring

Re: Lanterneføring

Postby Kvase » 03 Dec 2009, 17:00

Nå drukner vi i lover verk i alt hva vi skal gjøre og det er jo ikke alltid gitt at alle til en vær tid i diverse handlinger har innsikt eller forstår hva som faktisk står der.
Syns det er greit at det blir en utrykning for meget en ingen i det hele tatt vis det er feil bruk av lys.
Skulle det skje at jeg blir overaska over feil bruk av et signal som tiltrekker seg utrykning så får det bare skje jeg får heller se an situasjonen ved møte med disse folka da.
Møter jeg en harnisk sur mine ja da får man gi tilbake på samme kår da.
Har møtt så altfor mange konger og allvitende att jeg blir litt lei disse
Men her sto det på lys signaler det beste er bare å bli sett konkluderer jeg med å da prøver jeg å bli sett på vannet som en myk vann bruker.
Har også sett dem som er mykere en oss på vannet som svømmer rundt midt i båt leia som de var de eneste som bruker området men dem om det.
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby havhest » 03 Dec 2009, 19:50

Rossa wrote:Uansett; jeg har blinkende rødt lys som varer lenge, strobelys som varer kort, refleks på åren, et par knekklys, hodelykt for ilandstigninger og pyro. Vil så klart revurdere det hvis noen viser til regler som er i strid med det...

Ja, eg har altså berre grønt lys som anten kan vere fast eller blinkande (snu batteriet). Men her trur eg vi er litt ute og køyre... I alle fall viss vi berre har dette lyset på.

Raudt lys på sjøen er babordmerke, grønt er styrbord. Når båttrafikken ser deg på sjøen, vil dei tru at dei ser din babord side. Og ut i frå dette rekne med kva retning du padlar. På same måte blir det med mitt grøne styrbordlys..

Resultatet kan vere at båtar kan krysse rett foran oss og få seg eit skikkeleg sjokk. (I tillegg til oss :( )

Viss vi skal ha alle tre fargane på lanternen (rundlysande) skal det vere slik:

Image

På den måten ser dei andre på sjøen berre eitt av desse lysa (kvitt/raudt/grønt) av gongen og kan difor vite retninga di og om du kjem i mot eller går i frå.

Syns det er litt kunstig at vi padlarar skal ha lanterner med alle tre fargane på, sjølv om vi KAN ha det. Difor er det vel best å satse på det kvite, faste, rundtlysane lyset.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Neptun » 03 Dec 2009, 20:02

NaviLight har vært nevnt. I stedet for å feste den på hodet, kan lykten festes på en egen stang som kan monteres akter på kajakken.
Det ser ut som om foten kan demonteres fra selve masten, slik at man slipper å padle rundt med hele riggen i dagslys.

Se her: http://maritim.no/product.aspx?id=21171&groupkey=006002073
Valley Nordkapp LV - Necky Chatham 16 - Tiderace Xplore - Think Legend surfski
Neptun

Postby Marki » 08 Dec 2009, 17:24

~ erfarte nettopp vi var to padlere som ikke så hverandre. Tror kanskje det var ca 75 meters avstand mellom oss.
Det var nattemørkt, litt vind og regn i lufta, nært et fyrlys, med danskebåten i full lysmundur passerende.
Vi hadde hver vår lanterne (Navilight 360 grader) på hodet...

Så jeg lurer på hva de kan se av kajakk-lanternelys fra broa i de store båtene..
Om det er beregnet noen rekkevidde for kajakk-lanternelys, f eks Navilight 360 grader.

:) M
Last edited by Marki on 10 Dec 2009, 01:12, edited 1 time in total.
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby arne_and » 09 Dec 2009, 08:38

Marki wrote:Så jeg lurer på hva de kan se av kajakk-lanternelys fra broa i de store båtene..
Om det er bergnet noen rekkevidde for kajakk-lanternelys, f eks Navilight 360 grader.

Se Rapport fra Røde Kors om NaviSafe. Bl.a. skriver de:
4-6/4-2008 Test av Navi light 360°.
Testen ble gjennomført i mørke fra klokken 2100 til 0030. Været var pent, men noe disig. Et stk Navi light 360° ble plassert på Ildverket, og det ble gjennomført testing av muligheten til å se kilden fra forskjellig avstander. Testen ble gjennomført opp til en avstand av 2,53 Nm (4685 m) med fri sikt mellom kilden og utkikkstedet. Kilden var lett synlig for hele test laget (tre menn mellom 30 og 55 ar) uavhengig av hvilken funksjon (16 dioder, blink, 4 dioder) som ble benyttet.

(For ordens skyld: jeg har ingen økonomiske interesser i produktet.)
arne_and

Postby Marki » 10 Dec 2009, 00:46

...tror kanskje Navilight-lanternelyset drukner litt, omgitt av kraftige båtlys og andre lyskilder, mens kajakksynligheten fremdeles forsvinner i skyggene mot svart sjø og nattsvart himmel...? :)

Men det er veldig kjekt å vite Navilight-lanterna tester så bra, 1000 takk for linken! :)

:D M
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby fhj » 10 Dec 2009, 01:09

Det er riktig som det sies her, at det er en fast rundtlysende lanterne som er regelen for småbåter av denne størrelsen. Jeg ser forøvrig ingen skade i å ha noe mer effektivt i tilfelle. Blinkende gult lys er vel forbeholdt brøytebiler og ubåt i oppdykket tilstand, så jeg tror ikke man ville bli forvekslet med noen av de.. :)

Jeg fant frem en Jotron AQ-4 strobe jeg har hatt liggende siden jeg drev med dykking. Denne har jeg på armen om noe skulle skje.
Image
The Jotron AQ-4 is a high quality signalling and distress marker strobe with applications in numerous markets. Constructed with a tough ABS casing and lexan lens over a hig pressure xenon strobe outputting 50 flashes per minute @ 36,000 lumens.

The device has a surface range of 10km or 6 miles. With an endurance of 12hrs and depth rated to 500m this strobe is ideal for scuba divers, yachtsmen and many commercial marine environments.

* Length: 160mm
* Diameter: 45mm
* Battery: 1 x C-Cell Alkaline
* Approvals: SOLAS, USCG, MCA
FHJ_____________________________
Nybegynner i Seabird Northsea
fhj

Postby 29er » 12 Dec 2009, 09:17

Dette blir en smule utenfor tema for denne tråden, men jeg har av en eller annen grunn fått PM fra BentS, Vito, Lars og Teleto om denne tråden uten at noen av PM`ene har vært skrevet til meg. Noen forklaring Ringperm? Veldig hyggelig med PM, men denne gangen tror jeg det handler om en teknisk feil mer enn at nevnte forumbrukere vil tipse meg om tråden ;)

Harald
29er

Postby Ringperm » 12 Dec 2009, 18:30

29er wrote:Dette blir en smule utenfor tema for denne tråden, men jeg har av en eller annen grunn fått PM fra BentS, Vito, Lars og Teleto om denne tråden uten at noen av PM`ene har vært skrevet til meg. Noen forklaring Ringperm? Veldig hyggelig med PM, men denne gangen tror jeg det handler om en teknisk feil mer enn at nevnte forumbrukere vil tipse meg om tråden ;)

Harald

Slik jeg ser det, så var det mest sannsynlig brukerfeil. Det lå to mottakere i to feltet, og den ene mottakeren var en gruppe. Alle som var medlem av gruppen, fikk en PM. Det er fort gjort i en port, men kanskje noe som vi kan være litt obs på.
Samme prinsipp som ved epost, egentlig :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Marius Engelsen » 09 Aug 2018, 17:04

Gammel tråd, men jeg plukker denne opp igjen.

Lanterne til kajakken er noe som passer fint under juletreet/til bursdagen (harde pakker!) :)

Noen som har nyere erfaringer med 360 graders navilight som kan monteres på hodet? Er den nå blitt vanntett?

Jeg ser for meg at en slik rundtlysende på hodet, en gul refleksvest ytterst, og en hodelykt som backup i dagluken må gi god synlighet på sjøen?

(Er det ingen som tar på en gul refleksvest når de padler i skumringen/mørket?)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling