Utvikling i rask padleteknikk for hav - Oscar

Re: Utvikling i rask padleteknikk for hav - Oscar

Postby swell » 06 Dec 2012, 21:47

My two cents worth: Jeg sjanser på at Oscar ville sagt at dette er en mer typisk flattvannsstil og at det ikke er optimalt at topparmen strekkes ut så tidlig som han gjør i videoen (ofte i forbindelse med og/eller rett etter isettet).
swell

Postby swell » 07 Dec 2012, 10:04

Men hvorfor er det slik at teknikken til flattvannspadlere og surfskipadlere er såpass forskjellig? Er det fordi flattvannspadlere padler kortere distanser på, nettopp, på flattvann og kan bruke en mer balansekrevende teknikk som krever mer kraft pr tak?..... eller er det tradisjon og "vanlig stil+ Jeg synes det er en problemstilling som hadde vært interessant å vite mer om.. Spesielt ettersom Sørafrikanske og australske padlere fra surfski ("around the can" og havracing) og elvepadling (med K1 båter, f eks Dusi og Berg i Sør Afrika) raskt klarer å bytte padlegren og gjøre det veldig bra.

Er det noen som kjenner noen flattvannstrenere som vet mer om dette?
swell

Postby K3- » 07 Dec 2012, 11:45

Synsing: Det er vel i padling som i andre tekniske idretter (f.eks ski) at det er individuelle forskjeller , men noen viktige grunnprinsipper. I padling er det vel god kroppsrotasjon og timing i åreisett-benspark-hofte-rotasjon som er viktig (samt å ikke dra åra/armen for langt bak før taket avsluttes). En viktig forskjell mellom K1 (racer) og surfski er høydeplassering av setet, i ss sitter man lavere og det i seg selv krever kortere åre og derved blir teknikken litt påvirket. I tillegg er det vel slik at i (idretts) miljøer så vil de beste bli kopiert, i flattvannsmilø kopieres Verås Larsen og Holman ( bl.a) og i SS-miljø Oscar og de andre "kanonene".
"Dagens tips" til padlemaskin: padle "normalt" og observer farten på displayet og gå så over til å strekke litt på armene (stive av litt) og farten vil øke automatisk uten økt frekvens (pulsen vil dog øke etterhvert) :)
K3-

Postby PilOgBoge » 09 Dec 2012, 00:43

Det har vært moro å prøve litt forskjellige øvelser på padlemaskinene: Bare padle med armer, bare padle med skuldre og øvre del av rygg, bare padle med ryggrotasjon. Men jeg kan ikke si jeg merker noe forskjell om jeg bøyer armene før isettet ikke, annet enn at det er upraktisk på padlemaskina fordi trådene kan bli slakke. Jeg skal prøve igjen.

Men - på seige tak kontra kraftigst mulig rykk har jeg observert noe: Kraftige rykk produserer mest fart med samme puls - når viftegiret er stilt lavt. Når viftegiret er stilt på maks er jeg ikke sterk nok til det. Å gasse opp fra 9 km/t og seige drag til 11 km/t føles som å kreve relativt lite på lett innstilling, det er bare å rykke hardt og hvile til neste tak.

Om jeg forstår padlemaskina rett, regnes indikert padlefart ut helt uavhengig av hvordan man stiller tyngda på vifta. Indikert fart er bare avhengig av elektronisk innstilt kroppsvekt og hvor mange watt man tilfører vifta. Samme fart indikeres enten man drar vifta sakte på tung innstilling, eller om man drar vifta fort på lett innstilling. Imponerende! På den måten er vifteinnstillinga mer som et gir enn som en bremse. Og lett innstilling tilsvarer kortere åre. Om jeg nå har forstått det rett.

Så om det over skulle være riktig på disse maskinene. Og om man nødvendigvis trenger kortere åre i surfski fordi man sitter nærmere vannet. Så er vel dette et argument for å padle mer med et kraftig rykk i surfski enn i K1 - surfski blir som å stille viftegiret lett. Kan dette ligne på en fysisk forklaring på de forskjellige teknikkene?

En annen forskjell på *min* surfskiteknikk og K1 er beinstillinga. Jeg har etterhvert vent meg til å stille fotstøttene veldig nært i surfskia fordi jeg føler det gir bedre kontakt og dermed bedre balanse i bølger. Og det er litt gitt av vinkelen på fotstøttene og setet i surfski også, at man bøyer knærne mye. Men K1-padlerne som bruker samme padlemaskiner vil ha nesten utstrakte bein. Og sitsen på padlemaskina er helt klart tilpassa nokså utstrakte bein, jeg blir sår bak av å stille fotstøtta nært. Om det er slik, slår kanskje det inn på den optimale bevegelsen også? En fysioterapeut og flattvannspadler fortalte meg at det er umulig å dreie ryggsøyla når den er krum. Er det like mulig med bratte og med flate lår?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 09 Dec 2012, 09:19

PilOgBoge, Noen spørsmål:

1) Bruker du Dansprint, KayakPro Speedsrtoke Gym eller en anne padlemaskin?
2) I tilfelle Dansprint: Har maskina vugge med stillbar (u)stabilitet for simulering av stabiliteten til alt fra K1 elite racer til stabil havkajakk? Jeg vet at Dansprint tilbyr, og at trening med lange harde tak og hvilepause før hvert åreisett skal kunne bidra positivt til ferdighetene til å padle avslappet i ranke farkoster.

Til alle:
3) Til alle: Er det flere her som føler at balansen i surfski bedres ved padling med øøyere knær? Jeg har nemoig (på http://www.surfski.info) lest det motsatte, at balansen blir best med lavere knær, pga lavere tyngdepunkt. Men kontakten - når behov - mellom legger og ski blir kanskje skadelidende ved stor avstand fra sete til sparkebrett. *Jeg* har følt at avstanden ikke kan stilles så stor som ønsket i min Epic V10 Sport, knærne kommer for høyt. Samtidig ser jeg i videosnutter at mange surfskipadlere padler med godt bøyde knær. Det samme ser jeg (med mine teknikkinkompetente øyne) Eirik V.L. gjøre i ¨siste 1000m K1 OL-finale.

Editert inn: Jeg sjekket nevnte OL-finale. Kanskje har ikke Eirik så høye knær som jeg trodde, kanskje husket jeg feil, pga den svært synlige buksa han brukte? Nedenfor er link til snutten, A-finalen begynner etter 10 min 40 sek. Vurder selv:
http://www.youtube.com/watch?v=Lnl0qb9w ... r_embedded
Last edited by EnTil on 09 Dec 2012, 09:55, edited 1 time in total.
EnTil

Postby EnTil » 09 Dec 2012, 09:42

K1-teknikk, vi kan sammenlikne Oscars teknikk med snuttene nedenfor, prøve å se forsjellene. Skulle gjerne hatt tilsvarende analyse av Oscar i surfski.

http://www.youtube.com/watch?v=c1q5NIOv ... =endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=y_0G9GPi ... =endscreen

http://www.youtube.com/watch?v=lL8gRsfnJBw

http://www.youtube.com/watch?v=zs2HQG0HLNo

Inneditert, for å kunne finne igjen, Anders Gustafsson i slow motion: http://www.youtube.com/watch?v=KGATHwnvIFs

OG SÅ, BARE FOR Å NYTE, PGA NATUREN, MUSIKKEN, ELEGANSEN (jeg linker jo til denne stadig vekk, for meg er det mentalterapi å se og høre):

http://www.youtube.com/watch?v=s6EbazS1USs

Hva jeg/vi kan lære av denne siste? Enten det er å forbedre padleteknikk /lære/frbedre rulle, bli bra av en skulderskade eller forberede seg til en eksamen i matematikk, en av stofene i teksten er:

Don't you know the Rome wasn't built in a day

Snuttene jeg linket til, bortsett fra den siste, er rimelig tilfeldig utvalgt, blant mange, trenger IKKE være de beste. Hvis noen har forslag til "de beste" snuttene for illustrasjon av K1-teknikk, vil det være kjekt. Hvis så noen kan bruke slike snutter, angi tidspunkt på snutten og påpeke forskjellen sammenliknet med surfskiteknikk for langdistanse, kunne det være informativt.
Last edited by EnTil on 09 Dec 2012, 15:37, edited 2 times in total.
EnTil

Postby K3- » 09 Dec 2012, 14:55

Her er en annen video med "drilling" av teknikk:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=noQ8_ysowio
Jeg har observert det samme som PilOgBoge mtp innstilling av vifta (Dansprint), det går omtrent like fort (sakte) men melkesyra kommer tidligere på tung innstilling (10). Farten på vannet med turracer/racer er nesten identisk med farten på padlemaskinen (med samme puls) og for meg på 70 kg stemmer følelsen (vann/maskin) når jeg stiller vifta inn mellom 3,5 og 6, på 3,5-4,5 ligner det på racer mens innstilling opp mot 6 stemmer med turracer. Padlemaskinen er et flott treningsredskap men kjedelig som all annen innedørstrening. Jeg har tenkt å mekke til et "balansesits" til maskinen -man blir jo ikke yngre og trenger all den balansetreningen man kan få ;)
K3-

Postby PilOgBoge » 09 Dec 2012, 16:03

Det er vel litt uhøflig av meg å svare før jeg har sett snuttene dere linker til. EnTil: Vi har to Dansprint og en jeg ikke vet. De har ikke balansevugge. Hadde vært moro å prøvd, men på et vis tar det kanskje bort noe av fordelen med padlemaskin: Lære god teknikk uten å måtte bry seg om den fordømt vanskelige balansen samtidig? I havkajakk tar jo balansen så mye fokus at folk venner seg til lav åreføring og håndsykling, og så stanser det ofte der.

Det med å senke knærne og tyngdepunktet gjør det lettere å holde balansen i surfski helt til å begynne med. Jeg skifta jo til høye knær, og så takla jeg plutselig balansen mye bedre. Balansen ville vel bli bedre uansett. Men jeg har en kvasiforklaring også som jeg nettopp testa mot kjøkkenbenken. Den er - nokså kvasi.

Når man trykker med høyre hæl og bøyde knær er det naturlig å få mer vekt på høyre side av setet. Under padling kompenserer man ved å senke venstre skulder og flytte vekt mot venstre. Eller noen bare aksepterer at kajakken ruller ganske mye for hvert tak. Jeg tror at å lære seg surfskibalanse handler om å automatisere det å holde balansen med rumpa med kraft fra føttene. Med nesten strake bein må man stole mer på vektoverføring med overkroppen for å holde balansen.

K3, for min del er padlemaskina uansett mer lett å endre fart på enn en kajakk. Farten på displayet stemmer veldig bra, men farten på vifta fyker mye mer opp og ned gjennom taket enn kajakken gjør gjennom vannet. Det med mest melkesyre på "10" opplever jeg også, lette innstillinger er mer behagelige.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 01 Aug 2014, 17:53

Hei,

Dette innlegget har som eneste formål å gjøre tråden synlig igjen. Det er MYE å hente her, av info som kan tilpasses og dermed er nyttig også ved padling med euroåre og GP. Hvis noen har info som er kommet til etter siste innlegg, er det veldig fint om tråden fortsetter å leve. Jeg liker å gå tilbake til den, tid om annen, uten nødvendigvis å være innlogget på forumet.
EnTil

Postby keo » 04 Aug 2014, 12:44

Har du oversikt over flere sånne gamle tråder så trekk dem fram igjen :) Dette var veldig interessant.
keo

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling