"Kulingen", en kajakk jeg fantaserer om

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

"Kulingen", en kajakk jeg fantaserer om

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 07:43

Jeg har jevnlig plaget forumsleserne med beskrivelser av tryggheten jeg opplever i bølger i Prijon Yukon Expedition. Nå vil nok nyervervede Zephyr 155 overta bruksområdet. Z155 surfer bedre, stamper ikke, spruter ikke vann i ansiktet mitt i motgående krapp sjø, dykker ikke med snuten i medsjø, blir ikke uhåndterlig om rorline ryker, for den har ikke ror.

Men hva da med min kjære Gule Banan? (som etter fasongen å dømme burde hett "Gule Melon")? Skal den pensjoneres? Forsøkes solgt? Jeg fantaserer om noe annet, vil nok fantasere lenge før jeg gjør noe. Men her er ideene, kanakje totalt ugjennomførbare:

1) Bygge opp framdekket med slags byggeskum eller noe slikt, så det blir mer volum i fordekket, slipe og forme, idé kan hentes fra Taran 16, selv om det visuelt ikke vil kunne likne på en kort bred kajakk. Belegge med sølvtape for å sikre en viss holdbarhet i utprøvingsfase i påtenkte forhold, noe over liten kuling. Dersom en fungerende form finnes, kan alt fjernes, bygges opp og formes på nytt, belegges med komposittduk/epoksy. Randa mot plasten kan limes med Gorillatape som skiftes med jevne mellomrom. Er denne tenkingen ren idioti? Synsing fra en teoretiker uten praktisk innsikt?

2) Yukon Expedition stamper fælt i motsjø. Jeg kunne prøve, ved metoden beskrevet over, å rette ut springet framme, framskaffe kvassere V-skrog, framskaffe nær vertikal baug, som Taran 16. I så fall kunne oppbyggingen oppe og påbyggingen under støpes sammen til en "skum-komposittnese som innhyller framenden av skroget, det ville nok blitt sterkere enn bare å bygge ut overdelene. Burde jeg fantasere om å gjøre begge deler i samme operasjon?

3) Yukon Exp er totalt roravhengig for å kunne holde retning. Med økt kjøleffekt/bedre grep i vannet framme og løs akterende vil den nok bli enda mer umulig uten ror. Men jeg har lyst at den skal bløi en enkel sak fullstendig fri for detaljer som kan slutte å fungere under røffe forhold. Dermed fantaserer jeg om å bygge på fastkjøl bakover, og om å prøve ut dybde/lengde med målsetning å få farkosten tilnærmet like vindnøytral som Zephyr155 uten senkekjølen nede. Avhengig av hvor vellykket dette måtte bli kunne roret enten demonteres, eller ligge hevet, parat og ubrukt på akterdekket "just in case", i tilfelle jeg skulle få lyst å senke det under helt spesielle surfeforhold.

Et problem er vel at byggeskum neppe binder til plast, et annet at byggeskum kanskje suger vann, et tredje og fjerde har jeg sikkert ikke tenkt på.

Men nå inviterer jeg andre til å fantasere sammen med meg, i kanskje ett, kanskje to års tid, fram ti jeg får så mye pensjonisttid at prosjekter som dette kan bli mer enn fantasi.

For jeg har for noen år siden lekt med tanken om kajakken som ikke eksisterer: Kajakken "Traust", eller hva den nå skulle hete. Uværskajakken som ikke bygges for surf og planing, men for ett formål, å hjelpe padleren til å klare seg under forhold der samme padler ville slite mer i andre kajakker, Zephyr 155 (og 160) inkludert.

Nå, med Zephyr 155 i stallen, trenger jeg ikke lenger Gule Banan parat for padling. Nå kan den "ofres" til eksperimentering for påtenkte prosjekt.

I de værforhold jeg tenker på blir årevalg en "sak". Vinden vil være så kraftig at jeg tror alt annet enn grønnlandsåre blir vanskelig.

Prijon Yukon Expedition er 440 cm lang, enkelte steder leser ejg 60, andre steder 62 cm bred. Den er visst ikke lenger i produksjon. Synd. For jeg har bare en. For noen år siden var en til salgs på Finn.no. Jeg anbefalte til en kompis, han kjøpte, han er svært tilfreds. Skulle han slutte å padle, bør jeg kjøpe den også.

Fantastisk ville det vært om en annen forumsdeltaker skaffet seg en og begynte på tilsvarende prosjekt som jeg drømmer om, gjerne i forkant av meg.

Den resulterende kajakkmodellen burde settes i produksjon og gjøres tilgjengelig fra en eller annen produsent. Bunnskroget kunne jo ev. endres såpass slik at en ikke brøt med Prijons copyrightregler. Hva det skulle bli?

Rett og slett en "No Nonsens", en "IkkeNoTull" basi kajakk. Uten ror, uten senkekjøl, helst uten fotstøtter men med et solid framskott som kunne fylles ut bakover med skumblokk til det passet brukerens benlengde.

Kanskje kunne den hete "Kulingen", både med tanke på vær og med tanke på at enkelte (kanskje bare jeg) ville finne den "kul"? Men "Kulingen" ville kanskje ligge for nært det sikkert kopibeskyttede "Kolingen"?

Tipper ingen andre synes dette innlegget er noe annet enn tull. Synd. For dette er de mest konstruktive tankene jeg har mht padling. En slik kajakk burde eksistere. den skulle produseres og være billig, koste antydningsvis 5000 eller 6000 kr i salg over disk, hvis mulig.

Og ideen kan hvem som helst snappe. Jeg har ikke forretningsambisjoner.

Len?
EnTil

Re: "Kulingen", en kajakk jeg fantaserer om

Postby perduc » 20 Jul 2013, 08:13

Tror det er vanskelig å unngå at en så kort båt stamper i motsjø. Blir litt liten momentarm til å løfte baugen. Se på surfski som løfter fint, både p.g.a. lengden og volum langt framme. Men hvorfor ikke bygge en ny båt i stripplanking eller finer (stitch and glue)? Mye enklere enn man skulle tro, og da kan du gjøre akkurat det du tenker på. Gjerne ta panteprofilene fra midtseksjonen i Yukon og endre begge endene dit du vil?
perduc

Postby Sven K » 20 Jul 2013, 08:29

enig. og så kan du legge inn 50-100 kg bly i bunnen så den blir selvrettende/selvrullende. resten fyller du med skum. jeg har lekt med tanken på å lage en kajakk av closed cell skum som dekkes med composite. slipe/frese ut åpning til padler. På grønland hadde de en myteomspunnet "StormKajak" den hadde ekstremt skarp og dyp Vform. den lå nok trygt og lavt i vannet, på bekostning av manuvrerbarhet. Min ivalu er så å si imun mot vind, men det går igjen på bekostning av manuvrerbarheten.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 11:46

Jeg tenker vel "quick and dirty" her, å kunne putte på, bygge ut, slipe ned, fjerne, prøve, forandre, veldig grove utkast, mer for å få erfaring og studerer hva som fungerer enn for å få noe optimalt i første forsøøk. Først skal jeg leke med tanken et par år, ha glede av det, deretter blir det neppe noe av.

Behovet mitt er jo egentlig dekket nå, ved Zephyr 155, som attpåtil leker. Nårjeg ikke kan gå ut med den, har jeg vel egentlig, strengt tatt, ikke noe på sjøen å gjøre. Men jeg sitter litt fast i tenkingen rundt hva som kunne, ev. ikke kunne være mulig ved modifikasjon av det enormt sjødyktige skroget til Yukon Exp. Å gjørte den myktgående inngår ikke i planene, men den kunne nok - tror jeg - bli (ubetydelig) mindre hard i motsjø. Store forbedringen skulle ikke gjøres her, da ville ønskede kvaliteter på andre områder forringes.

Skulle jeg en gang, men det tror jeg ikke, prøve å designe og bygge i strip, da ville nok utgangspunktet snarere være å prøve å kombinere noe a la Taran 16 med Zephyr 155, med lang sittebrønn, akterhengende ror og målsetting rask surf på bratte vindbølger i åpen sjø langt fra land. Men stripbygging har jeg ingen planer om (skjønt vakkert), og stitch and glue liker jeg ikke.

Jeg har kjøpt tegninger av noen kajakker fra Björn Thomasson, bare for å nyte tegningene, ikke for å bygge. Ikke umulig jeg kjøper flere, liker å studere skrogplaner.
EnTil

Return to Gjør det selv