Ønsker tips om lim

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Ønsker tips om lim

Postby raster » 02 Oct 2013, 22:13

Plastringen til dekkslukene detter av. Dette har vært limt til glassfiberskroget, og jeg lurer på om noen vet hvilket lim som er best til formålet?
Tiderace Xplore S,WS Tempest 165, Perception Vista (til salgs)

What is there that confers the noblest delight? What is that which swells a man's breast with pride above that which any other experience can bring to him? Discovery! -- Mark Twain
raster

Re: Ønsker tips om lim

Postby Seasurfer » 05 Oct 2013, 14:24

Jeg ville ha prøvd med monteringslimet Tec7. Gjør rent med aceton og rubb med grovt sandpapir før du limer. NB:-Epoxy er ikke kompatibelt med plasten som brukes i slike lukeringer.
Seasurfer

Postby AndersRS » 07 Oct 2013, 09:10

Tec7 har mange forskjellige produkter. Regner med at det er den som er saltvannsbestandig (båtbutikker pleier å ha den inne) du anbefaler Seasurfer? Den har fungert bra som tetting til skroggjennomføringer på seilbåt for meg før, men husker ikke om den også limer godt.

Hvis du får avfettet flatene godt (blårens eller aceton kanskje? ) kan du prøve denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikali ... ng-362444/ Det har funket som fyll i knukket bauggjennomføringsrør på Delphin min hvertfall (bilde før fiks).
Image

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Seasurfer » 12 Oct 2013, 11:34

Det finnes flere gode monteringslim på markedet. De må være såkalt sjøvannsbestandig og tåle kjemikalier om de skal brukes maritimt. Mange tror at epoxy er selve løsningen på maksimal affinitet(vedheft), men det kommer helt an på hva som skal limes. Epoxy, vinylester og (særlig)polyester har stort sett dårlig(les:elendig) vedheft til de fleste petrokjemiske materialer som polyetylen, pvc og abs-plast. Flere produsenter monterer lukechassisene til dekket med fugemasse. Da må chassisene i tillegg festes med gjennomgående skruer som har nedsenkede skruehoder, samt skiver på undersiden. Anleggsflaten mot skruehodene må også borres kone før montering.
Seasurfer

Postby Sven K » 12 Oct 2013, 13:12

west systems har utviklet en epoxytype som skal feste til polyethylen, Gflex, men det forutsetter flammebehandling først. hvor bra det funker vet jeg ikke enda.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 18 Mar 2014, 15:26

Har en kamerat som har testet Gflex på elvekajakk:
Kort fortalt så holder det dessverre ikke til slik bruk.
Mulig det kan funke til mer "moderate" ting, men foreløpig er det visst bare sveising som holder.

En annen sak er andre plasttyper, ABS og div. thermoformings typer.
Der er det kanskje mulig med spesiallim?
ABS kan også sveises, men blir lett svidd og stygt......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv