Design og modifikasjoner

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Design og modifikasjoner

Postby hotshot » 29 Jan 2014, 15:53

Tror vi mangler denne tråden: det lages så mye som ikke er perfekt og som trenger modding.

Og jeg ser at menneskeheten er delt i to leire:
De som tror det beste som finnes kan kjøpes for penger.
og
De som vet at alt man kan kjøpe har mangler og kan forbedres.

Og ettersom tiden går, oppdager man at det beste som fantes for et par år siden, er gammeldags.
Og om et år er i år i fjor........
Noen snakker om tidløs design, og de tror alt som er gammelt er tidløst.

Folkeskolelæreren min fikk oss til å tro at gamle økseskaft var tidløst perfekte.
På landet vet de at hver eneste bonde formet sitt eget økseskaft.
Økseskaft som har gått i arv og står i vedskjulet på slektsgården er gode og gamle, men ingen er like.
De kan ikke være perfekte alle sammen.

Og det finnes hundrevis av forskjellige padler og kajakker, minst.......
Last edited by hotshot on 27 Jun 2014, 10:34, edited 1 time in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Design og modifikasjoner

Postby hotshot » 30 Jan 2014, 11:48

OK, hvor skal vi med dette?

Jeg har lyst til å begynne med paddelårer, og ble trigget av byggeprosjekt / bilde på denne siden:
viewtopic.php?f=23&t=5039&start=20
Bla deg litt nedover for å se bildet som sammenligner diverse årer...........

"Dobbel kanoåre" arbeidet er i gang, men går sakte.
Skråskjøt er skåret og foreløpig tapet sammen; har gått og stirret lenge på denne åra som står lent opp mot stueveggen.
Den er ikke vakker: den ser altfor lang ut, 223 cm blir feil med disse bladene.
Ganske merkelig, for "vanlige" flattvannsårer med rørskaft og påsatte blader ser greie ut.
Det er noe med formen som får meg til å ønske at denne åra skulle være kortere.

Mer avrunding / spissing i tuppene vil antagelig hjelpe på inntrykket og også gjøre den bedre ved lav åreføring.
Men jeg tror kanskje bladene burde være litt smalere: man føler at disse bladene er laget for loddrett åreføring i kano.
Første skritt blir nok å merke tenkt ny fasong med tusjpenn.....

Jeg har nok tilpasset meg to ganske spesielle estetiske normer: smal Grønlandsåre og korte Elveårer.
Før i tiden var det nok annerledes: VKV og Hertinge med 225 cm lengde var vakkert.
De er forsåvidt fortsatt fine, fordi jeg har opplevd dem over en årrekke

Men poenget er vel at estetikk er en vanesak, en motesak? Så når man skal "skape" noe nytt........

Stygt og pent er ikke tidløst, og i reklamen snakkes det om "tidsriktig", "retro", "lifestyle" og andre nye ord for "moderne" *laughing4.*

Det er slikt som lurer under overflaten i mange debatter hvor folk forsvarer sin store kjærlighet som det beste i verden.
Og det er slikt som åpner lommeboka når du er i padlebutikken.
Men så skal man altså selv være designer, og står fritt til selv å forme det som kan bety at man har dårlig smak.

Og hvor langt er "akkurat passe"?
hotshot

Postby hotshot » 30 Jan 2014, 22:48

Man skriver vel delvis for å aktivisere seg selv, så et par bilder i dag av paddel-åre visjoner.
Tusjet opp et par forslag til hva jeg skal spikke bort av bladene på det nye prosjektet.
Først et moderat forslag:

C1splitCropA781.jpg
C1splitCropA781.jpg (62.78 KiB) Viewed 3919 times

Ikke mye gods som skal vekk før man får et helt nytt inntrykk.
Liker det bedre estetisk, smalere tupp vil redusere belastning på håndledd, mindre gods lenger inn vil redusere vekt uten å minske areal der gjør mest nytte.

Litt mer radikalt, men fortsatt neppe stor reduksjon i fremdriften:

C1SplitCropB782.jpg
C1SplitCropB782.jpg (73.37 KiB) Viewed 3919 times

Tror nesten jeg er fristet til å gå rett på den siste, men det er jo enkelt å ta litt av gangen.
I tillegg skal lengden reduseres: rett ned fra 223 til 215 cm?? Eller skal jeg skynde meg langsomt?
Åra har for mye svingvekt; får kjenne litt på dette underveis i prosessen.....

Kalkulatoren sier at blir en volumreduksjon på over 60 kubikkcentimeter. Det er fint!

Når man ser på dette, så er bladene like brede som på Euroårer og en del lengre enn det som er vanlig.
Tror jeg må sjekke arealet litt; tror dette blir en rå rulleåre, og kanskje det er grunnen til at den er litt tung?
hotshot

Postby hotshot » 31 Jan 2014, 09:05

Tilbake til grublefasen: bilde nr. 2 ser forsåvidt greit ut.
Men når man har "utkastet" stående lent opp mot stueveggen og stirrer på "the real thing", og ikke bildet, fremstår de grønne langsgående linjene som altfor rette. Vi vet alle hvordan ting kan være forskjellige på et bilde og i virkeligheten. Og det betyr at jeg har tenkt å glo litt til på denne saken før jeg setter kniven i den. Eller kanskje starte med den mest moderate utgaven og ta det langsomt videre derfra?

Jeg undrer meg over (og beundrer?) folk som konstruerer og bygger prototyper rett fra tegnebrettet og blir fornøyd med det samme.
Og når det har gått en stund, ser man på ting med andre øyne: noe blir bedre med åra, kanskje man venner seg til det, eller man begynner å gjennomskue svakheter og lyter. Slik er det vel med folk man blir kjent med også; noen gir et dårlig førsteinntrykk før man oppdager mindre åpenlyse verdier.

Tror dette er en nyttig øvelse:
Formgivning med utgangspunkt i en litt umulig ramme før jeg lager Grønlandsåre med frihet til å lage de formene jeg vil fra materialer jeg kan velge fritt.

Og en annen tanke: disse små "nyansene" i form og uttrykk har kanskje liten teknisk betydning i bruk, men hvis jeg har følelsen av at noe er galt, så vil jeg kanskje oppleve at åra er "uharmonisk" å padle med også? Selv om slikt kan være ren innbilning.

Hvis noen av dere har meninger om det de har sett hittil, så ikke vær redd for å komme med innspill; dette er et ganske "åpent" prosjekt :roll:

Det vil selvsagt være på samme måten med kajakker også; det er en fordel hvis man "tror" på den båten man sitter i.
Men før våren kommer, skal jeg kanskje gjøre noen justeringer på telemarkutstyret: jeg har noen kortere og bredere ski som har stått uten bindinger noen år.
Jeg liker de gamle godt, men alle andre har kortere ski.....
hotshot

Postby hotshot » 01 Feb 2014, 22:15

Å se på tusjlinjer tegnet på en åre som skal m oddes, er ikke det samme som virkelige konturer.
Så da ble det en runde med den nye SPANTKNIVEN, litt høvel og rasp stort sett langs de "moderate" linjene jeg hadde tegnet.
Den litt mer radikale varianten er på baksiden av bladet og står igjen.
Her er resultatet hittil, sammen med et par ferdig-årer:

C1SplitCropTestA784.jpg
C1SplitCropTestA784.jpg (53.07 KiB) Viewed 3869 times

Jobben gikk kjapt og greit, detaljer rundt arbeidsprosessen og verktøyet blir en annen gang, i Lage Grønlandspaddel tråden.....
Det "slitsomste" for sånne som meg, er å passe på å ikke ta for mye. Og det er utrolig kilent å få slike ting symmetrisk.
Jeg skal nok ta litt til etter hvert, og når omrisset er riktig", skal kantene rundes og tynnes ned litt.
Og da skal formene finjusteres for at det ikke skal se skjevt ut, og jeg skal prøve å få bladet i den andre enden helt likt :?
På bildet ser den skjevere ut enn i virkeligheten; bildet er nok tatt litt på skrå.

De to andre årene på bildet? De føles litt for lange; kanskje pga. min egen utvikling....?

Å korte ned Voyageur åra med karbon-holker er ikke fristende, den får være "samlerobjekt" enn så lenge. Den veier ca 100 gram mindre enn "prosjektet".
Formen var nok elegant en gang; i dag syns jeg den ser litt klønete ut: jeg ville ikke kjøpt den. Fulgte med en brukt kajakk....

Kober Vagabond åra har karbonskaft som jeg allerede har kappet for å kunne vri blad vinkelen, og den blir nok kortere snart.
Skaftet og et smekkert laminatblad gjør at denne veier enda ca 100 gram mindre enn Voyageuren. En hyggelig åre.
Denne har stått i butikken i maaaange år pga altfor høy pris før de solgte den billig til meg!
På tross av alderen føles den "riktig"; jeg tror det er et ganske "tidløst" design, men det er ingen "rock-basher".
Den blir nok øremerket til "snille" turer på fjorden.
Tuppforsterkningen med alu og glassfiber er litt "brutal"; uten hadde den vært mer vakker, men det er kanskje lurt å ha den.
Fristende å male over med en farge, men tror ikke jeg vil besudle den for mye.

Man skal se litt nøye på ting som er fine etter at de har blitt gamle. Jeg vil gjerne at den nye åra skal bli slik....
hotshot

Postby hotshot » 02 Feb 2014, 18:42

Nå nærmer det seg, har justert fasongen på dette bladet til det er omtrent som jeg har tenkt at det skal bli. Så her er bilde sammen med den andre enden, "før og etter":

C1SplitCropTestAB788.jpg
C1SplitCropTestAB788.jpg (40.67 KiB) Viewed 3838 times

Denne gangen brukte jeg båndsliper for å teste dette: det gikk fint og fort, men kunne like gjerne vært gjort med spantkniven.
En katt kan flås på mange måter.....

Ja, begge blader i samme bilde betyr at jeg tok av tapen og bearbeidet skjøten litt med det samme. Formål: bedre tilpasning, riktig bladvinkel, kortere åre.
Det gikk greit nok, men er mye mer arbeidskrevende å få bra enn å fjerne litt gods fra et åreblad. Bladvinkelen ble fin. Og siden jeg gjorde dette på øyemål, så ble det litt skummelt: åra ble kortere enn ventet. Jeg gjorde grovarbeidet med vanlig tømmermannsag. Skar av en "skive" på en snau cm fra hver av flatene. Det er jo ikke mye, selv om det måtte spikkes og pusses litt for å få tilpasset sammenføyningen og vridd bladene.

La oss regne litt på dette: skråskjøten midt på skaftet er ca 20 cm lang. Skaftet er ca 3 cm tykt. Jeg fjernet ca 1,5 cm med gods (snau cm på hver halvdel).
Hva betyr dette for lengden? Svaret blir: 1,5 x 20 / 3 cm = drøyt 10 cm!
Og det stemte ikke så verst: åra på 223 cm var nå blitt ca 213 cm lang.........
Jeg kan leve med det, selv om jeg egentlig hadde tenkt å nøye meg med å gå ned til ca 220 cm, litt lengre enn Thygesen åra mi på 215 cm.
Men jeg kan leve med dette siden bladarealet er ganske stort.

Tror jeg bomma litt da jeg veide åra første gang; har flere vekter!
Men nå veier i hvert fall den reduserte variant halvdelen ca 560 gram og det antyder ca 1120 gram før jeg runder av og tynner ned kantene.
Denne halvparten er ørlite lengre enn den andre (det ble ikke helt symmetrisk). Så man kan håpe på rundt 1100 blank til slutt.
Lettere enn de to andre årene jeg nettopp har vist bilde av :P

Gjenstår ikke så mye nå egentlig: skjære ned det andre bladet, jenke litt på fasongen (tror årene originalt er litt små-skjeve fra fabrikken, får bare sørge for at det ser OK ut for meg....). Så må skjøten limes med epoksy, kanskje på sikt forsterkes med glassfiber eller noe sånt. Lakkere og se om det blir padlevær.

Grei oppvarming til Grønlandsårebygge. Jeg visste jo at det ikke var så store jobben. Men det er jo en artig test av et konsept som sikkert flere har tenkt på.
Og hvis man har tid og plass til å herje uhemmet, så er nok en Grønlandsåre i løpet av en lang sommerkveld på hytta realistisk.
Med sag og spantkniv kommer man langt uten strømdrevet redskap.

Jeg tapet sammen halvpartene for å kjenne på resultatet: den begynner å kjennes riktig. Kan bli en trivelig åre. Tror ikke jeg ville hatt den noe lengre enn dette. Og med ene hånda i extended grip opp til det ene bladet, havner den andre hånda omtrent midt på skaftet: det bør gi plenty med "kraft ganger arm" for vriene ruller. Men antagelig er den helt grei å rulle med normalt grep.
hotshot

Postby hotshot » 12 Feb 2014, 22:40

Nesten ferdig, åren er limt sammen. Her er skjøten:

C1SplitSkjøt799.jpg
C1SplitSkjøt799.jpg (38.7 KiB) Viewed 3798 times

Vi ser hullet etter skruen som holdt det hele sammen mens jeg limte med Biltemas Lamineringsepoxy.
Sammenføyningen ble ikke helt perfekt, så jeg helte et "strøk nr. to" i sprekken for å fylle opp.
Denne epoxyen er svært lettflytende og det ser ut til at resultatet blir sterkt og bra.
For sikkerhets skyld har jeg tenkt å legge en glassfiber surring rundt midtpartiet.
Vil helst ikke at åra skal brekke på midten hvis jeg begynner med "avanserte teknikker".

Her er hele åra sammen med AT Oracle og Thygesen Grønlandspaddel.
En hybrid som kjennes bra, det blir spennende å teste dette på vannet:

C1SplitHalvferdig797.jpg
C1SplitHalvferdig797.jpg (42.21 KiB) Viewed 3798 times

Åra veier nå ca 1150 gram, det gjenstår avfasing av kantene og midtforsterkning pluss litt lakk før den blir testet.
hotshot

Postby hotshot » 16 Feb 2014, 12:46

Ting skjer, og man lærer stadig:

Jeg vet det fra før: epoxy renner lett. Denne lamineringsepoxyen er så lettflytende at det er greiest å påføre med pensel. Men moderne maling og lakk er "tixotrop", dvs. at den er tilsatt stoffer som hindrer den i å renne. Bildet av bladet viser at epoxy fra skjøten på midten har rent helt ut på årebladet og lagd en synlig stripe. Jeg endevendte åra underveis i herdeprosessen. Det hjalp nok litt, men her må det nok pusses litt. Skyggen på tuppen av årebladet er: en skygge...... :

C1plitEpoxyrun801.jpg
C1plitEpoxyrun801.jpg (38.34 KiB) Viewed 3745 times

Midtskjøten ble surret i glassfiber, tynn åpen vevtape som ble surret i spiral så det ble 3 lag. Det ble litt ruglete, omtrent som strietapet:

C1SpliGlassfiberB803.jpg
C1SpliGlassfiberB803.jpg (50.77 KiB) Viewed 3745 times

Underveis la jeg på litt sølvtape for å holde surringen på plass. Dette området ble blankt og fint, så da jeg etter herding og pussing la på et strøk til med epoxy, surret jeg hele greia stramt i tape for å få overflaten jevnere og unngå at det rant sin vei. Det fungerte som planlagt:

C1SplitTape800.jpg
C1SplitTape800.jpg (34.54 KiB) Viewed 3745 times
Last edited by hotshot on 16 Feb 2014, 13:00, edited 2 times in total.
hotshot

Postby hotshot » 16 Feb 2014, 12:58

Så tok jeg bort tapen og vi har:

C1SplitEpoxy802.jpg
C1SplitEpoxy802.jpg (32.93 KiB) Viewed 3744 times

I prinsippet ferdig, skal ha litt epoxy noen steder for å mette litt glassfiber"bust". Mangler mer pussing og et par strøk lakk. Åra virker stiv og solid når jeg lener meg på den og sammenligner med andre årer; hvis det blir nødvendig, kan det bli snakk om tuppforsterkning. Ikke noe pynt foreløpig: litt misfarging som er innbakt i midtsurringen kunne tenkes gjemt med noe farge osv, men det har ingen hast. Tusjpennmerkene får vi vel også fjerne for skams skyld. Men dette er en prototyp og blir forhåpentligvis en OK bruksgjenstand.
hotshot

Postby hotshot » 23 Feb 2014, 13:47

Nå nærmer det seg. Siste detaljer og funderinger.
Gidder ikke dille mer med epoxy nå, men har skrådd kantene litt; de originale C-1 årene var litt tykke og klumpete langs kantene selv om de ellers var ganske smekre. Så da har jeg slipt bort et felt ca 2 cm bredt langs kantene til kant-tykkelsen er ca halvert fra 8 til ca 4 mm og litt avrundet. Dette reduserte vekten av åra med ca 20 gram: den totale lengden av dette området langs de parallelle bladsidene er ca 8 x 30 cm = 240 cm. Tverrsnittet på godset som er fjernet er ca 2 x 20mm (trekantet) = 0,2 kvadratcentimeter.
Det blir teoretisk 48 kubikkcentimeter; dette er gjort på øyemål og det "kan tenke" at de skrådde flatene er litt runde. Egenvekten på tre (furu?) er godt under 1 gram/kubikkcentimeter, så teori og praksis avviker ikke så mye her....
Epoxyen økte vekten til ca 1200 gram, sa da er vi nede i ca 1180 gram. Så har jeg påført første strøk med lakk: det "bygger" sikkert litt, men tipper vi holder oss under 1200 gram til slutt.

Vektreduksjonen er langs bladene, så det vil redusere svingmassen litt; det er fint og vil merkes gunstig ved bruk.

Grønlandsårer er lettere enn dette, antagelig fordi de har smalere blader...... mine "hybrid" blader er ca 15 cm, GP er sjelden bredere enn 9 cm og avsmalnende. Hvis jeg får lyst på å modde, vil det bety minst 6 centimeter redusert bredde.
Etter beregning vil dette bli ca 2 x 6 x 0,8 x 35 = 336 kubikkcentimeter. En evt. ekstra avsmalning vil ta enda mer.
Vi kommer fort under 1 kg....... og det fine er at jeg har vært forberedt på at noe slikt kan bli aktuelt, helt fra starten.

De står og tørker; bør vel ha litt puss og et strøk lakk til (vanlig gulvlakk), så er det klart for test.

Redigert:
Ett strøk med gulvlakk fra en gammel boks: tørker innmari sakte; har satt den i et varmt fyrrom. Får se i kveld om det hjelper.
hotshot

Next

Return to Gjør det selv