Fikse Delphin min

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Fikse Delphin min

Postby ugla » 05 Nov 2012, 22:17

Når det sprekker skikkelig slik som det der Harald så er det vel ikke noe å sveise på.... :-)
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby AndersRS » 06 Nov 2012, 11:23

Jeg gjorde et elendig hastverksforsøk kvelden før bølgefestivalen og det sprakk selvfølgelig opp igjen med en gang. Eller, dvs etter endel knusende møter mellom baug og skjær med 100kg mann og masse brytende bølge oppå og en tur gjennom her (grønn pil) der en kjempebølge bakfra plasserte meg sideveis og balanserende på baugen. Eller sagt på en annen måte: Jeg ble ikke overrasket over at det sprakk opp igjen. Bra helg: Fikk til min første veldig vellykkede endo. Slått noen timer senere av Tronds popout. Hele kajakken loddrett i lufta over vannflata. Veldig moro å se på, men dessverre ikke festet på film.

Nå kommer jeg nok ikke til å bruke Delphinen før til våren igjen, så en vinterdag jeg har god tid og masse tålmodighet skal jeg gjøre et bedre forsøk. Jeg lover å rapportere resultat.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby LeneG » 06 Nov 2012, 22:15

Jf skade på kajakk i Novemberturtråden. Eigaren/surfaren er rimeleg handy og har no fiksa skaden.

Image

Eg har ikkje peiling på eksakt framgangsmåte og materialbruk, men det går sikkert an å finne ut om nokon er interessert. Var ganske identiske skadar då.
LeneG

Postby andersjolstad » 26 Nov 2012, 17:25

Anders - jeg tror kanskje Gunnar Westbye hos oss i Grenland har fått seg litt kompetanse på fiksing av plastkajakk. Han har hatt flere skader, seinest et flott grisetryne på Aquanauten etter bølgefestivalen. Det skjedde for øvrig i samme kanalen som du lenka til ... på vei utafra og innover ... Jeg kan fikse kontaktinfo om det er behov for det.
~ a
Valley Etain 17.7 British racing green dekk og sort skrog med hvit søm og kjølstripe
Valley Club PE
Havnomaden GP 225
Werner Cyprus BS 205
GP stormåre og Aleutisk turåre
andersjolstad

Postby AndersRS » 07 Oct 2013, 09:27

Det ble aldri noen bilder av prosessen, men jeg fikk det sammen og det har holdt bra hittil. Varmepistol, loddebolt og plastremser tilsendt fra P&H fungerte bra.

Igår ble det ny skade i baugen. Har egentlig hverken lyst eller tid til å fikse det nå. Enten blir det liggende som prosjekt til utpå våren, eller kanskje jeg like godt skal selge den til noen som er nevenyttige. Det passet utrolig dårlig uka før bølgefestivalen hvertfall.

-Anders
Attachments
IMAG0215_small.jpg
IMAG0215_small.jpg (54.82 KiB) Viewed 6205 times
IMAG0213_small.jpg
IMAG0213_small.jpg (98.18 KiB) Viewed 6205 times
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby hotshot » 18 Feb 2014, 12:47

Åssen har det gått med prosjekt Delphin? Vi har ikke hørt noe på lenge.

Jeg har selvsagt to baktanker med spørsmålet:

1)
Jeg driver og "forsker" på neste leke/tur kajakk (se egen lang tråd), og nå for tiden er de fleste "kandidater" lagd av 3-lags PE plast. Ser ikke ut til å være det optimale materialet mht. surf/brott/hard behandling, så erfaringer med slikt inngår i vurderingene. Bør jeg være skeptisk til 3 lags skrog? Jeg veier 95 kg og er vel litt uvøren....

2)
Delphin er en mulig "kandidat": kan være av interesse å forsøke seg på en "gjenoppliving" hvis du går lei og vil kvitte deg med farkosten.
Ser jo at du har med en Gemini RM i dine innlegg: en arvtaker?
Jeg har sveiset en god del på elvekajakker opp gjennom åra, men aldri prøvd meg på 3-lags......
Kanskje et alternativ til å kjøpe noe med mindre kkjente surfeegenskaper? De får jo skader til slutt uansett!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 21 Feb 2014, 11:44

Hmm, sveising er jo vanligst med mykplast, men kanskje noen tips her?

http://www.youtube.com/watch?v=7-Gc_XQiWf0

Dvs. kommentarene etter videoen, med denne lenken:
http://ca.binnacle.com/Maintenance-West ... _info.html

Nå er vi jo så heldige at Westsystem finnes i Norge.....

Sven; kjøpte ikke du noen slike greier hos Westsystem? Åssen gikk det?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby AndersRS » 02 Mar 2014, 14:00

Delpin min blir reparert etterhvert, men ikke av meg. Den er av "corelite", og ikke 3-lags plast. Jeg kjøpte Gemini som erstatter bare noen dager etter jeg kræsja Delphinen siden jeg ikke ville være uten fungerende lekebåt. Det har derfor heller ikke vært noe hast med reparasjonen. Jeg kommer enten til å selge Delphin etter den er profesjonelt reparert, eller hvis jeg ikke får stort for den beholde den til utlån.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS