Blir aldri ferdig med å øve på å tenke mer fleksibelt.
Man slutter aldri å kløne, så da fortsetter vi på en gammel tråd.
Lærdom innebærer som oftest også bekjennelser, og jeg er gammel nok til å tåle det........
Overlevering av Britannyen:
før kjøper ankom, tok jeg en liten siste tur med den ut havnebassenget og tilbake. Det gode gamle Prijion spruttrekket viste seg å være for stort for sittebrønen, så jeg skiftet til et Hiko trekk som satt akkurat passe. Alt vel; følelsen av at kajakken er "tippy" forsvant i løpet av denne lille turen på et par hundre meter.......
Så ble det salg, vi rigget opp og pakket. Alt var såre vel, utstyret var gjennomgått og tilpasset på forhånd. Jeg tenkte å følge med ut et lite i stykke i min medbragte Azul Xenon.og se a talt gikk bra.
Azulen viste seg å ha vesentlig større sittebrønn enn Britanny og det var et h##L%%E å få på spruttrekket, men det gikk til slutt. Ble ganske svett av å slåss med dette i solsteiken, men et dypt støttetak med hodet under vann ordnet dette før jeg padlet utover. Men fra land ropte samboeren som hadde blitt med for å ta et bad i sjøen, at det var en veldig viktig telefon til meg. Jeg måtte i land og, og av med spruttrekket. Dvs. at det var på'n igjen, i tillegg til at Azulen hadde drevet et par meter ut i bassenget siden jeg ikke hadde brydd meg med å fortøye den inne i godt beskyttet område. Svømte ut og hentet den, og jeg valgte å gi blaffen i trekket og padlet av sted uten. Jeg køla på, men Britanny's nye eier var for lengst ute av rekkevidde, antagelig ute av syne bak en øy. Hun skulle nå et møte, så hadde ikke tid til å vente på tullet mitt. Returnerte og avsluttet med litt rull & tull etter en ny omgang med strev for å få på trekket, denne gangen uten hastverk.
Dagens økt ble vel på rundt en kilometer. Testresulat? Under de rådende forhold opplevde jeg ikke Azulen som særlig rask, men den er stø, ekstremt sekundærstabil og har mye fribord. Ganske trygg å padle uten trekk. Sittebrønnsargen burde vært dypere, da hadde det vært lett å få på Hikotrekket, selv om det var litt stramt. Og den nye grønlandsåra funker helt fint!
Så hva lærte jeg, hva skulle jeg gjort? Enkelt:
Da jeg likevel var ved bilen for å ta telefonen, kunne jeg enkelt ha byttet tilbake til det større og mer letthåndterlige Prijion trekket. Ja jeg burde ha tenkt på dette allerede da jeg først skulle uti og merket at Hiko trekket var så ugreit å få på. Ikke akseptere å padle med utstyr som ikke oppfører seg noenlunde greit.
Men når man først har fått tunnelsyn og føler at man har dårlig tid, låser tankene seg.
Og jeg angrer på at jeg ikke hamstret flere Prijon trekk den gangen de var lette å skaffe.
Det beste trekket jeg har hatt, en litt enklere utgave av dette:
http://www.en.prijon.com/Pro-Safe-Whitewater.html
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.