Fange bølge i surfski, årelengde

Fange bølge i surfski, årelengde

Postby EnTil » 03 Oct 2014, 12:59

I intervju her http://surfskipaddling.com/2014/09/25/s ... rt-2-of-2/ forteller Sean RIce at han bruker årelengde 212 - 213 når det er "humpete", 215 - 216 når det er flatt. Sean veier ca 92 kg (lest annet sted), høyde ukjent. Båt er såvidt jeg vet Think Uno Max, altså smal. Frekvens 50 - 52 (dobbelt)tak per minutt. Sean Rice tilhører verdenseliten og er nok sterk.

Uten sammenlikning for øvrig, når jeg prøver å fange bølger med Epic Midwing lengde 210 cm, i havkajakk Arrow Empower, føler jeg det blir for tungt, og årebladet kommer i tillegg så langt ut fra kajakksiden at padletaket bidrar til uønsket kursendring. Med Epic midwing innstilt på 208 cm, delvis også 209 cm, går det bedre. Jeg er 193 cm høy, Empower er vel (om jeg husker rett) 53 cm bred.

Med Epic Midwing innstilt på 207 cm lengde og kortere føler jeg at åra blir i korteste laget for godt isett langt framme, jeg begynner å trekke før bladet er brukbart posisjonert i vannet, bladet trekker luft.

Hva så i surfski, som er smalere og mer lettdrevet enn Empower? Hvilken årelengde liker dere best når relativt små bølger skal fanges, i surfski? Har dere trøbbel med at årebladet kommer langt ut til siden og bidrar til kursendring?

Jeg har ikke padlet surfskia min med maks kraft på åra, for å fange bølger, jeg er ikke stabil nok. Derfor er erfaring i surfski ikke meddelt her. Men det er andres erfaringer med årelengde, i surfski, jeg er ute etter.
EnTil

Re: Fange bølge i surfski, årelengde

Postby keo » 03 Oct 2014, 14:54

Var på det kurset med Sean Rice. Han er nok drøyt 180 cm? Testet med litt lenger åre etter kurset, ca 212-215 på flattvann. Har ingen mening om hva som er beste enda for meg på 189 cm.

Har også fotbrettet lenger unna og padding under skinka etter tips (formaning) fra Sean Rice. Trodde egentlig fotbrettet var for langt unna, var behagelig å sette dette enda et hakk lenger fram.
keo

Return to Surfskipadling