Re: Surfski, en nisjeaktivitet med fremtid?
by Seasurfer » 12 Nov 2014, 11:11
Man må gjerne snakke om surfskiens forterffelige egenskaper på flattvann. Men, er ikke litt av vitsen med disse konstruksjonene at de samtidig fungerer glimrende i litt større bølger? Det er vel ikke helt tilfeldig at de kalles for SURFSKI? Hva med sikkerheten i dårlig vær? Er det mindre risikabelt å kantre med en havkajakk enn med en surfski? Eller hvordan er det egentlig på flattvann? De fleste surfskis har svært effektive ror, så dette med retningsstabilitet synes jeg etterhvert at vi kan la ligge. Dere som tydeligvis har stor erfaring, kan heller la oss andre få innsyn i den interessante sammenligningen med å re-entre en surfski kontra en turrace i 51-klassen. -Hva må til for å komme om bord? Hva med tidsaspektet på de respektive båttypene? I en havkajakk kan rullen svikte. Hva skjer da i dårlig vær? -Kjør debatt.
Prøver å gi mine erfaringer/meninger på Seasurfer sine spørsmål, samt svarer litt til enkelte andre innlegg også i samme sleng.
Først vil jeg gjerne nevne:
en turracer i 51-klassen (eller andre bredder) er konstruert for flattvann, og er nokså dårlige i større sjø. De har ikke noe særlig sekundærstabilitet, de kaster veldig på seg i medsjø, de er utstyrt med styrepinne – noe som gjør at du sliter med manøvrering under alt annet enn flattvann, samt et lite ror som står feil plassert i forhold til bruk i røff sjø.
Derfor blir det ikke helt riktig å sammenligne/diskutere sikkerhet mellom turracer og surfski.
Men nå er der jo solgt nokså mange turracere i skandinavia opp gjennom årene, så hvorfor ikke få frem forskjellen. (er jo mange som har fått med seg etter hvert at en surfski er raskere, sikrere, fungerer bedre ved litt sjøgang – antall surfski som deltar i turløp i norge vokser for hvert år, og jeg er temmelig sikker på at mange bytter ut sin turracer til fordel for surfskien).
Min erfaring og mening er at en surfski er nokså mye sikrere hvis en er uheldig og velter.
En turracer har i de aller fleste tilfeller en stor cockpit, noe som gjør en rulle vanskelig, samtidig som de fleste ikke har vegg/vanntett skott og dermed blir fyllt opp med vann. Da må du først bruke tid/energi på å tømme den for vann før du klatrer oppi. Vil tippe ca 1,5-2 min før du er klar.
Har du øvd litt på reentry i surfski, så er du tilbake og i fart igjen ila 5-10 sekunder.
Havkajakk/surfski i dårlig vær:
sier litt som Swell: her kommer det an på ens ferdigheter eller hvor smal/rank surfski eller havkajakk du padler. Feiler en for mange ganger med reentry så blir en sliten etter hvert i begge farkoster.
Jeg trener en del, og siden fjordene i Stavanger ikke fryser til, så padler jeg ca 3-4 ganger i uken gjennom hele vinteren, og da kun i surfski.
Grunnen er at jeg er mye sikrere (pga tingene nevnt tidligere) når jeg padler alene enn hva jeg er i min slanke/raske havracer eller multisportkajakk. Jeg padler stort sett før jobb i mørket, og da slapper jeg mye mer av i min surfski. De siste 9-10 årene har jeg kun brukt surfski. 3-4 år før det så vekslet jeg mellom surfski og havracer/multisportkajakk. Men etter hvert som jeg padlet mer og mer surfski så fant jeg ut at dette var tryggere og den fungerte bedre på alle andre områder også.
Stabilitet: de fleste surfski har setet lavere plassert enn hva en kajakk har, dermed blir du stødigere og kan velge en litt slankere utgave for å få en raskere modell. Vil du sitte høyere så limer/taper du inn sitteplate og fjerner heller denne ved behov for mer stabilitet.
Her er en liten videosnutt vi har laget ang fordeler med surfski: ( laget for å fremme surfski samt Ut i Naturen AS):
http://www.youtube.com/watch?v=GU-_ognOrhA
Til dere som bruker SOT-benevnelsen i dette forum:
SOT er en Sit-On-Top kajakk, ikke en surfski.
En kajakk som har fått skåret bort cockpit og plassert inn åpen sittebrønn blir ikke automatisk en surfski.
Hallvard:
Swell beskrev en kajakk fylt med vann etter en velt og klatret oppi igjen, ikke under surf.
Ang fart:
For de fleste av oss vil nok en elitesurfski være raskere på en 10km enn hva en K1 racer flattvannskajakk vil være, selv på stille vann.
Sean Rice bodde hos meg en stund nå nettopp, og han bekrefter at han padler sin Think Uno Max raskere på en 10km løype under rolige forhold enn hva han gjør med sin K1 sprintkajakk.
Det er det ikke sikkert alle sprintpadlerne her hjemme som er enige i, men jeg tenker nok at da har de ikke testet en av de raske surfskiene på en slik distanse.
De fleste sprintkajakker leveres FORELØPIG bare med styrepinne. Pedaler er ikke flattvannspadlerne her hjemme vant til, og da er der en tilvenningsperiode, og mange sprintpadlere her hjemme har ikke padlet surfski mer enn en gang og to.
Under en marathondistanse så vil faktisk surfskipedaler være bedre også på en K1 racer pga at en har bedre/kjappere styring og dermed kan lettere/raskere justere når en feks ligger i diamant og skal henge på bølga. Ved littegranne sjøgang så har en også bedre kontroll (en må ikke slippe presset på sparkebrettet for å kunne flytte føttene for å styre) og styring med pedaler.
De siste årene har for eksempel Hank McGregor brukt pedaler i sin K1-racer til å vinne VM marathon, og ikke styrepinne som de fleste gjør fordi alle K1 leveres med styrepinne som std.
Jeg skriver her av egne erfaringer/meninger, men jeg jobber hos utinaturen.no / surfskinorge.no
så jeg håper ingen arresterer meg for dette. Selv om jeg selger kajakker/surfski, så prøver jeg bare å dele mine erfaringer/meninger ang kajakk vs surfski.
Ut i Naturen AS har de siste 3 årene prøvd å selge ut de havracerene og multisportkajakkene vi har igjen på lager siden salget nesten har stoppet opp til fordel for surfski.
Vi må nok påta oss stor skyld i dette, da vi helst liker å selge surfski til folk som skal bruke kajakken til treningsturer/turløp eller korte dagsturer. Dette gjør vi pga at vi brenner utrolig for surfski, og har selv sett og opplevd alle fordelene med surfski.
Eneste ulempen av og til kan være at du sitter litt våtere.
Skal en på overnattingstur med baggasje så er en havkajakk valget. Men i dag får du surfski som "ALLE" kan bruke og som "ALLE" kan løfte av og på biltaket alene. Og selv den tregeste surfskien er raskere enn den raskeste havkajakken, og sikrere for de som ikke behersker rullen, så er du på jakt etter din første eller din neste kajakk, ta en surfski med i testingen ihvertfall.
Arnt