Var innom Bull i Sandvika i dag og så på årets nyheter:
De har NRS Hydroskin i størrelse 2XL, men også den var for liten
De sa den kanskje skulle komme i enda større utgave.......
Enn så lenge er det penger spart, men det virker som det kunne vært et hyggelig padleplagg når det blir litt varmere.
Neopren med ganske pusete og lunt for
Jeg Legger inn et addendum her fremfor å produsere nye overskrifter: Er fortsatt småsyk og snørrete, på bedringens vei med et knallrødt irritert øye osv. men har egentlig lyst til å padle
Så da blir det noen oppsummeringer av forrige helg og oppfølging av diskusjon i en annen tråd.
Thermocline og 3 millimeter neopren ble for lite undertøy med sterk vind og tørrtopp med våt overflate. Tror kombinasjonen våt overfalte og vind er undervurdert som kjølefaktor. Vanlig simpel litt tykk arbeidsfleece eller en tykk ullgenser kan fortsatt hevde seg bra mot disse dyre superundertøy produktene. Jeg lar meg fortsatt friste av reklamen
Så var det dette med hva man anbefaler til nybegynnere. Et premiss er at de skal uti og trene redningsmanøvre i kaldt vann.....
Først og fremst: denne tråden har blitt mer våtdrakt orientert enn planlagt; så vi får bare konstatere at det ikke er noe galt med tørrdrakt og ikke ment som et angrep mot dette. Særlig "undertøy" delen av diskusjonen er like gyldig for alle drakttyper.
En tørrdrakt er ganske dyr, så våtdrakt + tørrtopp blir et fristende alternativ for den som har tenkt å begynne med padling.
Motargumentet er at det funker best hvis man ikke går ut av båten, og østlandspadlere som begynner sommerstid lurer jo på om de trenger noen drakt i det hele tatt. Mange padlejakker er jo heller ikke tette i halsen, så de har begrenset verdi hvis man ramler uti.
Mange selger padlevåtdrakter i longjohn design uten armer ("snekkerbukse") i altfor tynt materiale.
Neopren har ingen særlig isolasjonsverdi før vi kommer oppi minst 4-5 millimeter, og i kaldt vann enda mer.
Et alternativ som selges av mange, men sjelden nevnes, er padlebukse, altså tørrbukse med mansjetter i liv og ankler.
Ikke uvanlig å få en slik for rundt tusenlappen. Sammen med neoprenspruttrekk og en tørrtopp, gjerne med dobbelt skjørt, kan man lage en "labyrint" som gjør "pakka" nesten helt vanntett. Dette er nærmest å betrakte som en "todelt tørrdrakt", og jeg har egentlig bare gode erfaringer med dette som alternativ til vinterbruk.
En faktor som jeg og kanskje andre sliter med, er forholdet mellom bein og overkropp: Hvis jeg skal ha en tørrdrakt som blir lang nok i ryggen, blir den altfor lang i beina. Og skostørrelsen følger også med på kjøpet! Jeg krøller sammen beina og er ikke så nøye, men vi har hatt diskusjoner hvor jenter som vil ta seg ut på stranda, anser snittet i tørrdrakta som en viktig faktor. Med en drakt som er satt sammen av flere deler, kan man "komponere" sitt eget antrekk. I tillegg slipper man å styre med disse klumpete glidelåsene....
Nå trengs det mer input for å samle erfaringer, mer padling før det blir for varmt i vannet.
Aldri for sent å lære noe nytt.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.