Kajakk til bølgepadling/Surf???

Re: Kajakk til bølgepadling/Surf???

Postby titerjesen » 12 May 2015, 21:20

Etter en prat med en av de lokale padlebutikk ene falt valget på en Zegul Arrow Play MV Pe som jeg fikk til en hyggelig pris.
Blir en test tur i morgen.
Tiderace Xtreme, Tiderace Xcite, Tiderace Xplore, P&H Delphin, Tahe Greenlander, Dagger Mamba
Avannaq + en haug med Werner årer
titerjesen

Postby domino » 26 May 2015, 08:22

Gratulerer! Har ikke prøvd Play, men ser veldig bra ut. Fint om du kan dele dine erfaringer med oss andre.

Interessant lenke som gjerne bør videreføres. Min erfaring er at det er vanskelig å kunne definere en type/merke som den ideelle surf/bølgelekkajakk. For det første er det stor forskjell på egenskapene en ønsker på en kajakk til rock hopping/bølgelek og til surf. Når det gjelder surf, er det også stor forskjell på ønskede egenskaper ifht for eksempel bølgehøyde, kraften i bølgene osv.

Selv foretrekker jeg forskjellige kajakker avhengig av forholdene, selv om jeg i utgangspunktet er tilhenger av å bruke en kajakk til alt for å kjenne denne best mulig. Ut fra mine erfaringer benytter jeg disse kajakkene :

Wilderness zephyr 155 Pro : Min favoritt på all normal surf. Meget rask akselerasjon, retningsstabil og manøvrerbarhet. Går raskt, har god løft i baugen som gir få ufrivillige looper. Har forsterket den noe med ekstra lag glassfiber i sidebunn for bedre å tåle sidesurf mot stein.

Tiderace Xplore M: I utgangspunktet en tur/ allround kajakk, men foretrekkes i større forhold med mye kraft i bølgene, en tyngre båt med høy primærstabilitet som gir en ekstra trygghetsfølelse i slike forhold. Svinger bra om du holder den relativt høyt på bølgen. Meget solid bygget.

Valley aquanaut LV : For treg og lite retningsstabil for surf, og gir for mange ufrivillige loop. En fantastisk kajakk til rock hopping og bølgelek. Meget forutsigbar,manøvrerbar og tåler " alt " Dette er en kajakk du kan stole 100% på og er nok den som blir valgt når værforholdene er som værst :-)

Fint om flere kan dele sine erfaringer med kajakker til surf og bølgelek.
Tiderace Xplore M
Valley Aquanaut LV PE
Wilderness Zephyr 155 Pro
Werner Shuna 215
Kokatat Expedition
domino

Postby hotshot » 09 Dec 2015, 13:20

Tenker av og til på hvordan behovene utvikler seg etter hvert som folk padler.
Han fyren som er på surfe-videoene i begynnelsen av denne tråden for eksempel:
Først padlet han RTM YSAK, en rimelig fransk kajakk som d pleide å selge hos Padlebutikken i Drøbak.
Så gikk han over til Delphin og etter hvert til Grønlandsåre.
Det er en slags logikk i det; han ble flinkere og fikk seg en mer surfespesifikk kajakk.
Og hva ble så det neste?
I en nettutgave fra Rapid Media står det plutselig:

Spanish kayaker Marc Adroher waltzes with massive Mediterranean waves in his P&H Scorpio LV at La Fosca Beach on the Costa Brava. Filmed near the town of Palamós this March, watch this extreme surf action.

Det ligger ute på YouTube også, så amerikanske padleblader har ikke enerett på dette:
https://www.youtube.com/watch?v=Ej4uMv7lo2k#t=11

Nei, dette var kanskje tilfeldig, for nå ganske nylig viser det seg at han fortsatt har Delphinen sin:
https://www.youtube.com/watch?v=dDVgD-d9WCw

Og her byttes det kajakker og det går hodestups og baklengs, og Tahe Marine Greenlander får vasket seg......
Vi ser også en Valley kajakk som ser ut til å bli liggende sidelengs. en god del av tiden.

Foreløpig dom: det kan være en fordel med kort kajakk i bratte bølger.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 10 Dec 2015, 09:31

Jeg har nevnt det før, og jeg vet det ødelegger "statusen" for dedikerte ekstremkajakker og kanskje ditto utøvere.
Det er jo å banne i kjerka::

Mange "rekreasjonskajakker" har egenskaper som gjør dem interessante for wannabe surfere og brottpadlere.
Dagger Alchemy har for eksempel klassikerstatus her, og WS Tsunami 145 "playboat mod" finnes som video på nett, men hva med "røverkjøpene"?

Seabird har "lagertømming/juletilbud":

http://www.kajakk.net/nor/shop/kajakk/r ... ion-afjord
Selvsagt ikke lett å finne videoer og tester som sier noe om hvordan dette funker.
Den finnes i clubversjon også, enda billigere, med dårligere lårstøtter så vidt jeg kan se av bildene, uten ror og med venteliste på levering.
Et spørsmål er selvsagt om ror er "tillatt" til surfebruk.......

Jeg selv?
Tror jeg har de variantene jeg trenger nå,
Gjenstår å få dem med ut og teste i "seriøse forhold" for å rangere egnethet/bruksområde ikke bare på flattvann.
hotshot

Postby Havfrue » 30 Dec 2015, 17:05

Hva med Baffin P2? Gubben har den til både lek og dagsturer. Han er 186 høy og nesten 100kg. Han er stor fornøyd med sin Baffin! Ligger også en tråd her inne om den. http://www.kajakk-fritid.no/havkajakk/boreal-designs/prodid/226/boreal-designs-baffin-.aspx

Sorry! Oppdaget nå at dette var en gammel tråd :oops:
Kreativ DYI Jente som liker en god deal, padler rundt med en Avannaq åre i en NDK Romany Classic .
http://kamillaogtyven.blogspot.no/
Havfrue

Postby hotshot » 30 Dec 2015, 18:16

Baffin anses som et bra valg til variert padling, har ikke prøvd den selv, men "alle" ser ut til å like den.
hotshot

Postby Miamaria » 30 Dec 2015, 18:39

Jeg prøvde Baffin P1 til surfing på Delp, funka fint. Den var morsom den. *thumright*
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Previous

Return to Kajakker