Fra en annen tråd igjen:
hotshot wrote:... er til en side som handler om SOT (Sit On Top) kajakker, og jeg tror mange av oss kan ha nytte av å studere dette nettstedet. Vi som sitter inni kajakkene våre har godt av å lære litt mer om disse "leketøyene" som det visstnok selges så mye av for tiden.
Men det er sjelden jeg ser dem på vannet: betyr dette at de brukes andre steder enn vi vanligvis ferdes?
I år har jeg heller ikke sett andre surfski på vannet enn mine egne. I flere innsjøer på Østlandet godt egnet for padling. Derimot en fyr som ror singlesculler, av alle ting! Har ikke sett andre kajakktyper på vannet heller, men diverse havkajakker liggende på land, ved hytter nær vannet. Landligget kan vel delvis skyldes den dårlige sommeren (eller er det en grønn vinter?)
Hvor surfskiene brukes? De smalere brukes vel til konkurransepadling, og trening til slikt. Hvor vet ikke jeg, noen på Årungen, kanskje? Og noen brukes til surfing langs kysten, antar jeg?
Mange surfski selges i butikkene for tiden, og surfski selges på Finn.no også. De med bredde i rekreasjonsegmentet går raskt unna, mens de smaleste blir liggende lengere.
Ser at de smaleste surfskiene på Finn.no ofte har tekst med "nesten ubrukt", kjøpt for kort tid tilbake, og lignende.
Hvis vi et kort øyeblikk tenker bil, så vil en doning med sterkere motor bety raskre aksellerasjon (og høyere maksfart) Alle kan tråkke på en gasspedal.
For surfski er det ikke nødvendigvis slik. Kan noen av de smaleste og lite brukte surfskiene til salgs på nettet være et resultat av overvurdering av egen mestringsgrad? Vanskeligere å padle fort med en surfski på 42.5 - 45 cm (for ikke å si unngå å velte), enn å kjøre raskt med en sportsbil med 300 hk.
Når det gjelder annonsering av "ubrukthet" av surski til salgs, er det vel ikke mye som slår denne:
http://www.padlesiden.no/surfski-kajakk/"Kun vært på vannet i 15 minutter" kan det leses i annonsen. Dette var imidlertid en Honcho Guru (SørAfrikansk) med bredde 50 cm. Ikke av de verste, det.
Den var dessverre solgt, viste det seg...
P:S: Når det gjelder salg av "nesten ubrukte" objekter, ta en titt Finn.no - avdelingen for "skøytesport". Her annonseres nesten ubrukte in-line rulleskøyter i stort antall. Ikke sjelden i øvre prisleie, i damestørrelser(!). Fant denne nydelige formuleringen i en annonse for rulleskøyter i dag:
"Grunnet flytting selger jeg disse rulleskøytene som bare har ligget ubrukte i boden. Svært lite brukt. Lukter som nytt inni skoene." Hva med å legge inn "lukter nytt av båten" i annonser for lite brukte kajakker?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true(Rulleskøyter fungerer dårlig på ru asfalt. Like dårlig som en smal racing-surfski fungerer for en uerfaren padler.)