Åresnor - ja eller nei?

Re: Åresnor - ja eller nei?

Postby hotshot » 02 Jun 2013, 21:08

Forskjellige grunner under forskjellige forhold.
Surfere brukte ikke leash i gamle dager (før 1970), og jeg har opplevd å "ta i mot" høytflyvende surfebrett med underarmen for å slippe å få dem i hodet. Datidens surfski var heller ikke morsom å ha i luften, så regelen var "hold på farkosten".
En annen "regel" som ble praktisert den gangen og ser ut til å holdes i hevd, er at padlere bruker hjelm og redningsvest når de surfer, men surfere lar være. Surfere er visst veldig tøffe :roll: De unge har nok sett rart på meg når jeg har brukt slikt under brettsurfing på Jæren...........

Jeg husker fortsatt "tvangsforing" med sjøvann en gang jeg lå på magen med armene rundt et surfebrett som gikk rett ned under vann i en altfor stor og bratt bølge. Mener å huske at det var på ferie i Newquay. Klarte ikke å lukke munnen fort nok, men jeg slapp ikke brettet :D :shock:

I dag bruker brettsurfere en ankelstropp festet bak på brettet. Jeg har lagd min egen utgave av dette med strikk inni et strømpetau; lignende det som brukes på "Cow-tail". Mye enklere å holde orden på i bølgene en den lange "slangen" om har vært vanlig. Mulig surferne har funnet på lure ting mens gamlefar har vært borte fra miljøet noen år.
Regner med at surf-ski har såpass nærhet til surfing at det skjer litt utveksling av metoder og praksis.

Har tanker om å forske videre på noe av dette.

På elva er det rutine å taue kajakker med Cow-tail festet til beltet på vesten.
Men elvebåtene har blitt korte og butte............
Et poeng er at de fleste taueoperasjoner på elv er på tvers av strømmen med evt. bølger inn fra siden, eller på rolige steder.
Å taue inn gjennom brott eller i veldig grov sjø er en annen sak.........

Det er et poeng å ikke ha tauefeste i akterenden, for da blir det vanskelig å svinge.
På en av de gamle elvekajakkene som ligger i skogen bak hytta, lagde jeg denne patenten:

Image

En slik tauklemme som seilerne kaller "Clam-cleat" på høyre side av bakdekket like bak cockpiten.
Foranledningen var tauer-"tjeneste" på nybegynner kurs i Trysil:
Et løst tau som er festet bak cockpiten og henger bak kajakken, tres igjennom baugstroppen på "offeret" og festes i tauklemma.
Kjapt å feste og kjapt å løsne.
Evt. svømmere kunne også lett få tak på tauet og trekke seg opp på bakdekket på tauerens kajakk.
Et populært tilbud til svømmerne :mrgreen:

Mange andre syntes dette virket skummelt, men det stressa aldri meg.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 02 Jun 2013, 21:31

for et par-tre år siden fikk jeg en gammel engelsk kajakk: en samtidig av de første anas acutas etc..."lindisfarne voyager " heter den. den har en slik mekanisme på bakdekket. og så hadde den en pumpe rett bak cockpit. med et langt håndtak! :shock:
en liten kajakk. 51 brei og 4 ett eller annet. ganske høyt bakdekk. nvanntette skott med skrulokk. :o
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Åresnor - ja eller nei?

Postby ugla » 03 Jun 2013, 17:19

På mange kajakken er det jo klargjort for dekksmontert taueline.
På Skim kajakken til frua er det nedstøpt stål pinne og clam cleat er også montert originalt. Funker bra med et slikt system.

Å taue på stor surf er potensielt farlig og veldig vanskelig.

Å taue i grov sjø er ikke noe problem.

Å taue vannfylte elvekajakker eller ha en svømmer på slep i elv er hinsides slitsomt. Og verre jo mere fart i elva.
Jeg hadde 29er på halen i Sjoa med høy vannføring og hadde store problemer å komme meg gjennom astrømskillene og inn i bakevja.
Tror vi dreiv 200m ned og da var vi 5m fra land.
Men det var godt med push i elva skal sies.
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Re: Åresnor - avsporing

Postby PilOgBoge » 03 Jun 2013, 19:48

Ai ai, tråden har sklidd ut!

I tilllegg til cowtail bruker vel elvepadlere en slynge rundt livet, hektet sammen med karabin. De er mer praktiske enn cowtail til å slepe fulle båter. For å koble cowtail fra rundt livet er en engangshandling, men en slynge løst festet over skuldra kan lett slippes på et øyeblikk og tres over armen igjen på et øyeblikk. Og man kobler jo av hver gang man kommer til en terskel, stein eller hindring.

Kanskje slike slynger kan brukes for å berge havkajakker som kverner rundt i brottet? Eller er det bedre å bruke cowtailen, men hekte den over albuen eller åra og ikke rundt livet? Det vil jo fjære veldig bra i forhold til et ankerpunkt rundt livet.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby hotshot » 03 Jun 2013, 20:48

Den slynga som mangeelvepadlere har rundt livet pleier vi å kalle "Prussik".
Slynga og navnet har vi arvet fra fjellklatrerne, det er en tauløkke som klatrerne "hekter" innpå selve hovedklatretauet som hjelp ved klatring oppover tau eller som ekstra sikring ved rapellering. Det er den knuten de bruker for å feste løkka som egentlig heter "Prussik", sikkert oppkalt etter en eller annen Østerriker eller noe sånt. I dag finnes masse lure (dyre) dingser som erstatter denne knuten, noen av disse er også fine å ha med på elva. Hovedformålet med alt dette i padlesammenheng er å sette opp "drag" for å trekke/heise opp kajakker og evt. folk som har satt seg fast på umulige steder. På elva blir hovedtauet vanligvis en kasteline. Elevøvelser på sikkerhetskurs, men ting skal være temmelig hårete før man bruker dette i praksis.........

Men en slik "Prussik"-løkke kan selvsagt brukes til alt mulig, og man knyter den akkurat passe lang til at den passer rundt livet med en karabin som beltespenne.

Tauverk til vannbruk kan med fordel flyte, og det betyr vanligvis at det er laget av polypropylen.
I båtbutikkene finnes div. varianter, noen av dem selges under navnet "lettvindsskjøte".
Kasteliner lages av flytende tau: ikke dumt å ha et tau som kan nå 15-20 meter ut i faresonen fra en trygg posisjon.
De selger jo kasteliner til bruk på sjøen for vanlige fritidsbåter også.
hotshot

Postby yr » 05 Oct 2015, 10:10

I filmen "Rough water Handling" blir åresnor brukt av enkelte. Bl.a av Olly Sanders.
Interessant med tanke på de som sier at åresnor kun er en nybegynnergreie. Andre at åresnor er direkte livsfarlig.

Man kan vel ikke akkurat kalle Olly Sanders en nybegynner..?
yr

Postby hotshot » 05 Oct 2015, 12:22

Denne diskusjonen tar vel aldri slutt?

Jeg har begynt å ha med reserveåre og årepose + pumpe på ganske uskyldige turer.
Som på elva er dette delvis en trenings/tilvenningsgreie for å være fortrolig med "pakka" når man kommer i tøffere forhold.

Åresnor? Kanskje, har ikke tatt det i bruk ennå
Vi må tenke scenarier:
, men tenker på for eksempel at å "miste" kajakken er mer alvorlig enn å miste åra.
Svømme uten kajakk er ganske håpløst hvis det er langt til sikkerhet. Åre festet til kajakk med snor, eller reserveåre, blir ett fett.
I egenredningssituasjon "cowboy rescue" kan det være en tanke, eller hvis man rett og slett mister åra.
Ved rulling, og særlig i opprørt vann, blir fordeler/ulemper uklart.
Tror jeg skal lese noen av trådene om dette om igjen.......
hotshot

Postby SamH » 05 Oct 2015, 14:31

Er vel inne på noe der, miste båten er endelig, mister du bare åra har du fremdeles båten å flyte på, og forhåpentligvis reserveåre på dekk..
Jeg vil ha minst mulig løse liner underveis, og den til båten, det er livlina jeg må ha.. Trenger jeg å slenge fra meg åra rent midlertidig gjør cowtailen nytten om dekksstrikken er opptatt. Åra blåser heller ikke avgårde slik som båten gjør.
For lek og herjepadling vil jeg ikke ha noen slakke liner overhodet, konsekvensen av å miste det ene eller andre er liten ift. det som kan skje om en vikler seg inn i noe når båten er i rask relativ bevegelse, som stort sett er tilfelle i elv, brott og surf ..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby veltern » 06 Oct 2015, 14:52

Ved padling i (rank) surfski vil muligheten til å ha med reserveåre begrense seg til å feste den i dekkstrikker bak førerbrønnen, hvis slike strikker finnes på båten. Ofte gjør det ikke det. Reserveåren kan vel nåes der, men...Litt mer ugreit enn i vanlig havkajakk, der reserven kan festes foran brønnen.
Ved (ranke) surfski er også fotline et must.(Noen har begynt å feste denne linen til en stropp rundt livet). To liner, altså, om en havner i vannet. Ser visse betenkeligheter ved det.
veltern

Postby hotshot » 06 Oct 2015, 20:56

Her ser vi nok en gang tradisjonen seire: surfski kommer opprinnelig fra surfemiljøet ii Australia, og ankel-leash har lenge vært vanlig ved brettsurfing. Ikke for å unngå at man mister farkosten, men for å ta ansvar: når du kræsjer og mister et surfebrett, så har det en stygg tendens til å fly i luften, og de er ikke morsomme å få i hodet verken for eieren eller andre surfere. Been there, done that med både ski og brett før de begynte med leash :shock:

Har lagd meg en elastisk fotstropp til bølgesurfing med brett: mye lettere å holde orden på enn de vanlige. Lagd på samme måte som "cow-tail" og enkelte bilslepetau med en strikk inni en flettet strømpe. Strømpa lagde jeg av yttermantelen til et lettvindskjøte (polypropylentau).

Både åresnor og ankelline blir mye ja...........
Reserveåre på surfski?
Noen bruker GP åre av den korte storm typen som reserveåre, men selv det blir jo lengre enn en delbar åre. På elva har jeg av og til tatt med meg Håndpaddel som reserve. Ganske ukjent på sjø og hav, men man kan paddle noenlunde brukbart med "Paddle paws", særlig i små båter. De tar lite plass og det er morsomt:

https://www.youtube.com/watch?v=5almly9f1lE

https://www.youtube.com/watch?v=5PFdHAfVwgY

Sånne videoer får meg til å angre på at jeg har padlet så lite elv i sommer; men må ikke glemme øyeinfeksjonen i våres :-(

Mine første "Paddle Paws" fikk jeg sendt fra USA, men de er lette å lage selv:
https://www.youtube.com/watch?v=S1PgNmZZW_0
hotshot

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling