Utvikling i rask padleteknikk for hav - Oscar

Re: Utvikling i rask padleteknikk for hav - Oscar

Postby hotshot » 05 Aug 2014, 22:32

Det ligger på nett et sted, og jeg tror jeg har lagt lenke ett eller annet sted:

En effektiv "catch" oppnås ved at åra peker skrått forover ved isett. Dvs. at det oppstår fremdrift hvis man "spidder vannet" ved å kjøre tuppen ned. Ikke så ofte man ser dette tydelig på videoer av topp konkurransepadlere. For å unngå at åra bremser ved isett, begynner de å bevege åra bakover momentant (kanskje før?) den treffer vannet. Men hvis man gjør som det påstås om Oscar, bøyer øvre arm så øvre hånd kommer lengre bak, ja så vil nedre åreblad peke forover og åre vil gi fremdrift når den spidder vannet, selv om den ikke beveges bakover. Dette virker veldig fornuftig i tillegg til at det gir en lengre arbeidsvei for årebladet i første del av taket.

Jeg tror at dette er logisk metodikk uavhengig av hva slags padling man driver med. Min opplevelse er at et padletak hvor man klarer å kombinere mange slike detaljer, blir overraskende effektivt og gir god fart selv om man får følelsen av å ikke ta i så veldig mye.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 14 Sep 2015, 18:14

Henter dette sitatet fra Surfskiinfo.com:

Keep in mind:
Speed increase with a "faster" boat is minimal. It exists, but still minimal.
Speed increase with better technique is much greater - and lasts a lifetime.
veltern

Postby Hallvard » 14 Sep 2015, 21:47

Hm. Men det kan se ut som om Oscar sin teknikk er mer tilpasset nettopp han, enn et generelt paradigmeskifte i surfskiteknikk. Sean Rice har en teknikk som heller mye mer mot flattvannsteknikk enn Oscar, og er både yngre og rask.

https://www.youtube.com/watch?v=SWvVA4lVbRA

(Fordelen med Oscar sin teknikk er at den er mye mer lik den gjennomsnittlige havpadlerens teknikk (for oss havpadlere altså) - noe som får meg til å fundere på om det er andre ting enn akkurat padleteknikken som er Oscars styrke.)
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby hotshot » 15 Sep 2015, 08:27

Interessant med gjensyn av denne tråden *hello2*
Noe har skjedd som gir meg mer "innsikt" enn forrige gang jeg leste den.
Interessant å se likhetene mellom Oscar og Sean: begge varierer teknikken avhengig av hastighet.
(Det går fortest etter at de kommer i gang nedover bølgene...).
Selv Oscar har litt myk teknikk med aktiv albue i lav hastighet (se video i begynnelsen, den med de små bølgene).
Når hastigheten/takten øker, blir padletakene kortere, mer eksplosive og med mer "låst" albue.
Jeg ser likheter med elvepadlere som aksellerer kortvarig og eksplosivt når de skal fange en bølge på elva.
Kroppsrotasjonen erstattes til dels av "crunch", og det meste av bevegelsen skjer i skulderpartiet, men man føler at det skjer mye kraftoverføring fra mage/midje til åra.
Ordet "kompakt" som er brukt tidligere i tråden , sier mye.

Jeg er lurer på om man skal ta en titt på noen av demoene til Maligiaq?
Riktignok har vel han i tillegg et fokus på forover "punch" med øvre arm, men det ser vel også ut til å være den viktigste albue aktiviteten hos Oscar og Sean?

Jeg tror man oppnår mye "body learning" ved å se på disse videoene. Det fikk meg også til å lete litt på nett.
Jeg fant denne, som jeg liker, bemerk at "wildwater" er utfor racing på elv:

http://www.usawildwater.com/training/fwdstroke.html
hotshot

Postby hotshot » 01 Nov 2015, 18:20

Tror dette er en av de trådene hvor dagens Novembertur kan passe:

Utflukten ble viet forskning på "slepemotstand". I god Hotshot ånd arrangerte jeg et eksperiment. heldigvis fant jeg ingen egnet fjærvekt, så jeg tok med en tiliters kanne til Kulpen og rigget følgende:

Vannkanne1331.jpg
Vannkanne1331.jpg (76.49 KiB) Viewed 6024 times

Et tau fra akterenden av dagens kajakk (Eskimo Diablo) via en trinse festet til en overhengende gren og ned til kanna.
Ideen er å padle utover for å se om jeg klarer å løfte kanna med "padlekraft"..
I første forsøk fylte jeg kanna med vann, og "heldigvis" gikk det ikke å sprenge skalaen ved å løfte den.
Dvs. at jeg ikke klarte å utvikle ti kilogram med padlekraft med min Werner Powerhouse åre.
Tømte ut halvparten av vannet, og padlet utover; opplevelsen er å padle rolig til du "møter veggen". Så tar man skikkelig i og ser om det er noen bevegelse i skroget ift. små blader og rusk som flyter i overflaten. Når det virker slik, kaster man et blikk tilbake over skulderen og ser kanna henge i tauet en meter over bakken *hello2*

5 liter gikk så jeg fylte på mer vann, til anslagsvis 7 liter, og jaggu klarte jeg ikke det også *hello2*
Kunne nok kanskje klart 8 ??

Gadd ikke finspikke, men helte ut så det gjensto ca 3-4 liter, og måtte ta i en del for å få løftet det. Mer enn vanlig turpadling, så jeg vil si at til turbruk er det neppe vanlig å produsere mer enn 2-3 kilogram fremdriftskraft. Bedagelig padling er sikkert enda lavere på skalaen. Så da kan man bruke dette som en praktisk referanse i forhold til motstandskurver og sånt.

Jeg leste noe om 7 kilo lenger opp i tråden her et sted, og det stemmer bra med dagens resultat; dette er en kraft jeg ikke hadde produsert særlig lenge. Kanskje lenge nok til å aksellerere en kort kajakk opp til toppfart, men ikke særlig lenger......
hotshot

Postby PilOgBoge » 08 Jan 2016, 21:43

Veldig kul test, Hotshot! Mye mindre enn man skulle tro, sant? Maks kraft i løpet av taket er sikkert noe sånt som det dobbelte?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby hotshot » 22 Jan 2019, 00:05

Leser om padleteknikk mens vi venter på sommeren. Tråden med lav åreføring blir litt feil ift. det som dukker opp f or tiden, så jeg søkte og fant en gammel teknikktråd.
Og så fant jeg et par ting til fra et par gamle kjente helter, Greg og Greg. Litt å tygge på:

http://www.gregstamer.com/2012/02/12/gr ... ing-paddle

Denne er kanskje mer interessant, for her tar man frem et par wingåre ting som vi ikke ser på turårer eller grønlandsårer, først og fremst vridde blader.

http://www.socakajak-klub.si/mma/chapte ... 908015453/

Før man snakker om vridde blader, er det verdt å snakke om ikke bare om bladvinkel, men hvordan bladvinkelen står i forhold til ovalt tverrsnitt på skaftet. Så kommer evt. vridning av bladet, dvs. at bladvinkelen endrer seg fra skaft-enden, "roten" av bladet, til tuppen. I tillegg diskuterer Greg Barton Wingårer med smalere tupp, noe vi nylig har grublet over på Grønlands- og Aleut-årer. . Disse ideene er kjent fra gammelt av innenfor aerodynamikk i flykonstruksjon. Vridning som gir redusert angrepsvinkel i tuppen av en fly-vinge, kalles "washout". Dette skal gi redusert turbulens rundt vingespissene. Det er vel grunn til å tro at en paddelåre som brukes med wing-åreteknikk eller sveipebevegelse kan ha tilsvarende fordeler av en vridning. Men ved sveiping frem og tilbake når man tar støttetak, vil det selvsagt ikke funke........
hotshot

Previous

Return to Hav-/Turpadling