Småplukk fra Finn-annonser

For de diskusjoner som ikke omhandler padling

Re: Diverse fra Finn-annonser

Postby Bungalow Bill » 24 Oct 2015, 22:04

veltern wrote:

Han skriver i annonsen også:

"Selger min kajakk da jeg ikke har tis til å bruke den.
1 år gammel. Brukt kun et par ganger."

Om man må ha stor tiss for å padle kajakk er jeg mer usikker på, men det kan hende det ikke er en direkte ulempe.

Du må være en svært heldig/dyktig mann "veltern" som aldri har klart å få til en skrivefeil, for egen del skjer det ofte at finger'n treffer feil tast, det er jo så fort gjort.

Fortell oss heller litt om de fine turene du har hatt i kajakk gjerne med litt bilder, at det ligger mye "dritt" på Finn er jo noe vi alle vet.
Bruk heller kreftene dine på noe positivt padlerelatert stoff, det ser jo ut som din aktivitet på forumet stort sett er å rakke ned på andre.

B.Bill
All we have is the past.
Bungalow Bill

Postby veltern » 26 Oct 2015, 13:38

veltern wrote: i annonsen også:
"Selger min kajakk da jeg ikke har tis til å bruke den.
1 år gammel. Brukt kun et par ganger.".

Cockpit får jo da en litt annen assosiasjon.
veltern

Postby hotshot » 26 Oct 2015, 15:49

Ja, jeg vet det er fristende å slenge ut alle assosiasjoner som dukker opp.
Så far kanskje hver enkelt kjenne på om det er skittpreik eller brainstorming.......
Noe godt kommer det vel ut av det hvis man ser gjennom fingrene!

Jeg syns det er interessant å følge med på (brukt)markedet, og jeg prater litt med folk bak disken i padlebutikker.
Ja, det er mange som prøver å selge brukte kajakker til over nypris.
Men vi bør ikke beskylde dem for å drive svindel; kanskje de ikke vet hvor billig det har blitt?
Gutta i butikken ser det samme fra motsatt kant: hvor lavt må man gå i pris for å selge en kajakk?
Er det snart ikke mulig å leve av dette?

Som potensiell bruktselger har jeg lenge hatt det slik i elvepadlemarkedet:
Tok en titt bak huset i helgen: En kajakk som jeg kjøpte for 1500 spenn med padleåre har fotstøtter som ville kostet meg halvparten av dette hvis jeg hadde trengt dem som reservedel. Er det noen vits i å selge i det hele tatt? Kanskje det kan være fint å ha en leke/surfekajakk på hytta? Det koster jo ingenting.

Så er det da rart at jeg lurer på om folk har for mye penger når de vurderer å kjøpe en kajakk til 40.000?
Samtidig registrerer jeg at enkelte nye kajakker i enkelte butikker har hatt en topp i priskurven i sommer på ca. 75% av "veiledende pris".
Etter ferien har de ligget på ca 65% og ved sesongslutt blitt solgt for halv pris. Dvs. de er fortsatt ikke utsolgt, og jeg har ikke spurt om dagens pris.....

Det er akkurat som bøker og Mammutsalg. Samtidig er bankrenten nesten nede på null og det er programmer om kapitalisme og økonomi på TV.
Godt da å vite at akkurat nå har jeg antagelig de kajakkene jeg "trenger" og råd til å betale kost & losji.

På tide å få seg et liv!
Når jeg ikke har padlet i godværet sist helg, er det fordi jeg har skiftet bildekk og gjort hagearbeid, slike ting som gir god samvittighet.
Når jeg blir for gammel til å padle, kan jeg angre på at jeg ikke kom meg mer ut............
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 27 Oct 2015, 15:00

hotshot wrote:Jeg syns det er interessant å følge med på (brukt)markedet...
Ja, det er mange som prøver å selge brukte kajakker til over nypris.
Men vi bør ikke beskylde dem for å drive svindel; kanskje de ikke vet hvor billig det har blitt?
Gutta i butikken ser det samme fra motsatt kant: hvor lavt må man gå i pris for å selge en kajakk?
Er det snart ikke mulig å leve av dette?

Du har nok i mange tilfeller rett i det, "Hotshot". Har hatt kontakt med et par selgere av båter på Finn, som er blitt overrasket over å høre at at forhandler utover høsten har senket prisen betraktelig etter at brukt-selgeren har kjøpt sin båt (han har ofte kjøpt tidlig på sommeren da prisen vanligvis er høyeest). I noen tilfeller har forhandler senere tilbudt fristende pakkeløsninger med samme båt under "høstkampanjer" etc.

hotshot wrote:Samtidig registrerer jeg at enkelte nye kajakker i enkelte butikker har hatt en topp i priskurven i sommer på ca. 75% av "veiledende pris".
Etter ferien har de ligget på ca 65% og ved sesongslutt blitt solgt for halv pris. Dvs. de er fortsatt ikke utsolgt, og jeg har ikke spurt om dagens pris.....

Veltern har i de siste ukene reist rundt i landet og kjøpt inn noen bruktbåter, fra privatpersoner, og fra firmaer som ville fornye stallen av utleiebåter. Noen utleiere vil ha nær opp til nypris for sterkt brukspregede og "oil-drummede" billig-plastbåter. En ville ha en pris kun 990 kroner mindre enn nypris for for samme båt fra en større forhandler, og det for båter med noen års fartstid i utleie, sterkt oppskrapt, med slitte seter og "oil-drummede" skrogbunner. Nei takk...
Andre utleiebåt-selgere la derimot frem uimotståelige tilbud. Kommer muligens tilbake i fremtiden med bruksomtale av noen slike kajakker, av mindre kjent merke.
Høsttid er kjøpetid for bruktbåter. Kjøpers marked da.
veltern

Postby veltern » 28 Oct 2015, 13:01

Takker for et par oppmuntrende PM, med oppfordring om fortsatt plukking av godbiter og finurligheter på Finn.no:

Her er en snurrig sak, en "hot kajakk", for virkelige feinsmeckere (eller "rette kunde", slik selger formulerer det): http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true
Et høyst uvanlig objekt, i øvre prisklasse.
Flammelakkert, direkte lekker visuelt. Legg merke til setet, med nedfellbar rygg, i tre. Antagelig her det i annonsen omtalte sedertre er å finne.
Kajakken er kun 390 cm lang, mens bredden kan se ut til å være omkring 60 cm, uten at det målet er oppgitt.
Veltern kunne tenke seg en prøvetur, ikke minst for å prøve setet.

Edit: rettet trykkleif
Last edited by veltern on 29 Oct 2015, 14:52, edited 1 time in total.
veltern

Postby hotshot » 29 Oct 2015, 08:22

Jeg blir litt trist av slikt; du har antagelig sett at samme adresse tilbyr flere objekter.
De har til felles en tilsynelatende mangel på kunnskap om kajakkbyggetradisjon, kombinert med håndverk av ypperste klasse. Annonsene ar stått lenge; bruksområde kan kanskje være romantisk godværspadling på stille tjern og sakteflytende åer?

Men nå har vel Veltern sin drøm om nyanskaffelse gått i oppfyllelse og vi venter på spennende tur-rapporter.
Jeg er for øvrig nysgjerrig på hvor mange av Finn-objektene du har hamstret i mellomtiden?

Mitt dilemma er vel mer at enkelte ting burde vært stasjonert som "beredskapsressurs" på aktuelle reisemål rundt i landet. Så slipper man å medbringe kajakk(er) på utflukter (unngå at reise for å padle = reise med bil). Men er for kjip til å parkere kajakker som jeg liker å padle på utilgjengelige steder hvor det kan gå flere år før jeg ser dem igjen. Og hvis reisemålene bare kan by på kajakker som ikke er så attraktive, blir det til at man tar med en OK kajakk på biltaket likevel! Hmmm; kanskje jeg må ha flere like kajakker for å løse dette? Har ikke tenkt på det før, det å skrive litt får tankene på glid......
hotshot

Postby veltern » 29 Oct 2015, 15:10

hotshot wrote:De har til felles en tilsynelatende mangel på kunnskap om kajakkbyggetradisjon, kombinert med håndverk av ypperste klasse.

Ja, lakkeringen er utradisjonell, og lekker. Setet i kajakken fortoner seg litt malplassert for meg, men hvis det er behagelig på stille vann, i gangfart, kan man jo bygge og bruke bruke sin kajakk som man vil (Kardemommeby-loven).
hotshot wrote:Men nå har vel Veltern sin drøm om nyanskaffelse gått i oppfyllelse og vi venter på spennende tur-rapporter.
Ja, og enda verre: bestilte den nye Think Nitro hardplast-surfskien nylig, får kloa i den til våren, er jeg blitt lovet: http://www.surfski.info/forum/2-announc ... nitro.html

Bruksrapporter om kajakker kan det bli flere av, men turrapporter er jeg nok mer tilbakeholden med. Har så vidt omtalt en tur på Mjøsa i forbindelse med bruksrapport om SeaBird 6.1 surfski, men.
I mine øyne er beskrivelser av turer med familiemedlemmer eller padlevenner litt mer "privat" , og er ikke helt overbevist om at "outing" av personlige turer bør videreformidles på et åpent forum som dette. (Skriver litt om våre turer på et lukket klubb-medlemsforum.) Ser det vel dessverre slik at det finnes individer her på forumet med en lav terskel for personangrep, og vil derfor holde private opplevelser privat. Mest komfortabel slik.
hotshot wrote:Jeg er for øvrig nysgjerrig på hvor mange av Finn-objektene du har hamstret i mellomtiden?
Umphhh...litt for mange, vil gjerne ha litt for mange av de gode objektene på Finn.no. "Storfamilien" min teller jo nokså mange, og padleinteressen deles av flere der, så jeg kjøper inn for at ikke bare jeg, men også barn og barnebarn skal ha noe å padle i når de kommer på besøk. Har bare kjøpt ett objekt på Finn jeg ikke er helt fornøyd med, hittil. Mye bra på Finn.

hotshot wrote:Mitt dilemma er vel mer at enkelte ting burde vært stasjonert som "beredskapsressurs" på aktuelle reisemål rundt i landet. Så slipper man å medbringe kajakk(er) på utflukter ..

Har et par brukt-kajakker i moderat prisklasse, liggende langt fra allfarvei. Og flere vil det bli;- har nylig kjøpt inn en tralle med større hjul (http://www.westsystem.no/p/12240/risoer---kajakktralle , til en hyggelig pris på Finn.no, selvfølgelig) for å trille båter kilometervis innover på bomstengte veier.
veltern

Postby hotshot » 02 Nov 2015, 08:50

Ja, jeg har også personvern litt i tankene ifbm. turrapporter og sånt. Prøver å unngå at de som er med kan identifiseres, og begrense flause-beskrivelsene til mine egne sådanne........

Men padling er ikke bare kajakk, og her er en finn annonse for de som vil oppleve noe skikkelig eksotisk og har sansen for langsompadling:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... Query=kano
hotshot

Postby veltern » 02 Nov 2015, 18:54

Kunne tenkt meg denne 4x6 m flåten ankret opp ute i f.eks. Vannsjø ved Moss, for så å ligge og chille neste sommer med småturer i den grønne medfølgende kanoen. Ulempen er å få flåten hit, trolig ikke billig frakt .. Schenker... :-)
veltern

Postby Kvase » 02 Nov 2015, 19:00

veltern wrote:Kunne tenkt meg denne 4x6 m flåten ankret opp ute i f.eks. Vannsjø ved Moss, for så å ligge og chille neste sommer med småturer i den grønne medfølgende kanoen. Ulempen er å få flåten hit, trolig ikke billig frakt .. Schenker... :-)

Oppmed Burum øya -Gres øya -Dyr holmene
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

PreviousNext

Return to Off Topic