Jeg har padlet endel i forskjellige båttyper de siste åra og jeg har logget noe med Garmin/Endomondo fordi grafer er gøy, men jeg har aldri trent i kajakk. Jeg har tenkt å fortsette som før med å padle for moro, men vurderer å legge til en dag eller to i uka der målet er trening. Og målet med treningen er å bli raskere / få god tid under NM i surfski. Det jeg ikke har helt klart for meg er hva treningsinnholdet kan/bør være. Og er det egentlig så annerledes enn det jeg allerede driver med?
Jeg vet jeg har mye å hente på teknikk (hvem har ikke det?), men det er vanskelig å vite på egen hånd hvilke endringer jeg bør gjøre. Antagelig må jeg få en trener til å hjelpe meg med det.
Punkt 2 er styrke/utholdenhet. I tillegg til timer i båten bør jeg kanskje gjøre ukentlige intervall drag. Naturlige intervaller blir det på hver eneste padletur så fort det er en bølge i nærheten, men jeg innbiller meg at noen kjedelige drag på flattvann (alt på flatt vann er igrunn ganske kjedelig synes jeg) også kan ha noe for seg. Om ikke annet som et mål på padleformen.
Jeg skal være med på så mange samlinger/race som mulig i år. Det er ikke noe som er så lærerikt som å henge på noen som er bedre.
Så til spørsmålet mitt (grunnen til innlegget): Finnes det padlespesifikk treningslektyre på nett noen kan anbefale? Forbundet har visstnok trenerutdanning, men jeg finner ikke noe mer info der. Driver noen av dere med trening og har en treningsplan dere har lyst til å dele?
-Anders