Trening, driver noen med det?

Re: Trening, driver noen med det?

Postby Hallvard » 03 Apr 2016, 00:07

Ah... grønn på trening... så du driver bare med padling!

Ja ja, 4x4 refererer til en mye brukt (og velkjent) metode funnet opp av noen professorer i Trondheim om jeg ikke husker feil. Skal gi den beste treningen for hjertet på kortest mulig tid - stimulerer hjertet til å bli sterkere og større.

Slik gjør du:
Varmer opp i ca 10 min. Begynn rolig og avslutt med ca 75% av det du klarer.
Så begynner du: 4 minutt med 87-92% av makspuls om du har pulsmåler - ellers ca 90% av det du klarer.
Så "pause" på 2-3 min på ca 70% av makspuls. Gjenta 4 ganger og så 10 min nedkjøring etterpå.

Etterhvert kan du gjerne øke til 4 min x 5 for enda bedre effekt.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard
 
Posts: 310
Joined: 10 Oct 2009, 10:10

Re: Trening, driver noen med det?

Postby AndersRS » 03 Apr 2016, 18:42

Hallvard wrote:Ah... grønn på trening... så du driver bare med padling!

Ja, jeg har aldri trenet i kajakk. Takk for utdyping. Jeg får prøve dette imorra. Meldt laber nordavind, så da blir det uansett ikke noe bølger her

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
User avatar
AndersRS
 
Posts: 440
Joined: 03 Aug 2011, 11:19
Location: Sandefjord

Re: Trening, driver noen med det?

Postby AndersK » 05 Apr 2016, 21:14

I tillegg til det som allerede er nevnt har jeg lyst til å legge til to tips

Det første er å prøve å legge inn en økt med kortintervaller i uka. Det kan f eks være 4x5(40/20) med to minutters pause der du altså padler 40 sek og hviler i 20 sek fem ganger, dvs i fem minutter før du hviler i to minutter. Dette gjentar du fire ganger (eller fler eller færre ettersom) Andre varianter du kan prøve er 3x10(80/40) med et par minutters pause mellom seriene. Jeg prøver å finne en modell der jeg kan få ganske mange minutter totalt i høyest mulig puls og hastighet. Ikke varièr alt for mye men prøv å finne et par varianter du liker og blir kjent med. Prøv å finne økter som går opp i hele minutter slik at du ikke trenger å tenke så mye:-)
Denne type trening er lite tidkrevende men gir veldig bra utbytte i kombinasjon med roligere økter av lengre varighet. Jeg tror det viktigste med disse intervallene er at du venner deg til å padle i høyere hastighet enn du klarer på annen type trening. Det kommer ekstra godt med i løp siden du kommer til å padle over komfortsonen din- særlig i starten.

Det andre tipset mitt er å strukturere langturene litt. Jeg legger gjerne opp til 13 min padling og to minutters pause eller kanskje 8/2. Jeg tror ikke det er så viktig om man gjør det akkurat sånn eller slik. Poenget er at jeg greier å padle mer konsentrert på den måten enn hvis jeg bare skal padle jevnt i en time eller to. Ofte prøver jeg å finne en løype der jeg kan padle slike langintervaller mot vinden mest mulig skjermet før jeg får et downwindstrekk på vei hjemover.

Og bli for all del med på treningsrace i Tønsberg. Vi starter opp i løpet av en uke eller to nå tenker jeg.
AndersK
 
Posts: 11
Joined: 14 May 2010, 21:53

Re: Trening, driver noen med det?

Postby K3- » 12 Apr 2016, 19:40

Her er en video med gode teknikk tips:https://vimeo.com/161988842
Det er like viktig å tenke teknikk som å kjøre på med masse trening (det beste er å kombinere de to tingene) :)
K3-
 
Posts: 602
Joined: 10 Oct 2009, 11:31
Location: Buskerud

Previous

Return to Surfskipadling

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests