by hotshot » 16 Jun 2018, 12:38
Hmm; skulderen min blir aldri bra, den bare er mindre vond når den får være i fred, over 30 års historikk på dette, sikkert mange som har det sånn.
Men noen tilleggsmomenter vedr. årer, vond skulder gir økt kompetanse på slikt:
En kar som jobbet hos Eian i gamle dager lærte meg at når det skal gå fort, kan man "gire opp" ved å ta smalere grep.
Vi snakket her om rodeo padling i elv hvor det er et poeng å padle fortere enn strømmen i korte øyeblikk.
Det motsatte er ikke tilfelle; veldig bredt grep blir helt feil bortsett fra forskjøvet grep ved rulle med GP teknikk.
"Ving åre" teknikk hvor man sveiper for å gi løft ala propell/flyvinge, gir mer effekt med kort åre, For meg betyr "kort" mindre enn 210cm.
På elva og ved lek i surf og brott, er 190-200cm fint, men jeg merker ved GPS måling at så korte årer reduserer max-hastigheten min på flata.uansett padleteknikk
GPen som jeg nettopp har spikket, er 225cm; Thygesen åra som jeg har fra før på 215cm, ble litt for snill, men på vanlige brede Euro årer syns jeg 215cm er OK.
På årer med kompakte glassfiberblader kan du godt sage for å gjøre bladene smalere og snillere og passe bedre til lav åreføring. Bemerk spesielt at nederste del av tuppen på bladet gir vri-krefter som gjør det tungt å padle og belaster håndleddene. Sneier du av litt av hjørnet, vil åra føles kortere og snillere. En ekstra bonus er at den vil funke bedre på grunt vann; du får mer av bladet nedi vannet uten å treffe bånn. Derfor var ikke jeg redd for å velge Corryvrecken sist jeg kjøpte Werner på billigsalg; blir den for tøff, tar jeg baufila og justerer litt. . Det skader ikke strukturen på åra, og litt slitasje skaper samme type situasjon uansett. Årer med skumkjerne osv. er en annen sak.
Min første elve-åre var forresten en diger 210cm "Schlegel Alpin" med aluskaft og tunge monsterblader. Lett å rulle med, men jeg fikk beskjed av de andre om at dette var helt feil. Jeg Innså dette til slutt, og det er vel snart 40 år siden jeg brukte den sist. Den ligger på hylla i garasjen som et minne om en svunnen tid!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.