Stille her en god stund, og litt stille ellers også, så da kan vi se litt på disse dingsene som enkelte elvepadlere skaffer seg til redningsøvelser, og noen ganger til virkelige redningsoperasjoner. Som oftest er det heldigvis snakk om å få løs båter som har kilt seg fast i elva og ikke så ofte folk. Her er et lite utvalg av hardware (det skal sies at noe av det er arvegods fra klatrevirksomhet hvor det ikke bare brukes til redning. Jeg har også hatt glede av en del slikt utstyr i forbindelse med tre-felling, og ellers er det jo gøy med litt stæsj).
Øverst til venstre ser vi en gullfarget padlekarabin med "wiregate". Denne enkle åpningsmekanismen har blitt populær, og fordelen er at den ikke gror så lett igjen/stivner pga. skitt og saltvann.
Den svarte dingsen til venstre er en gammel "clog" som gjør samme jobben som "Prusik" knuten, men låser bare en vei og sklir den andre veien. Clogen er tung og klumpete: den lille røde "Rope-man" klemmen midt på bildet gjør omtrent samme nytta og fyller ikke stort i bagasjen. Den er også mye billigere. Begge disse to er sikre mot at tauet "faller av" når de sitter på en karabin som vist. Det er viktig at tauet har riktig tykkelse; med tynt tau kan mye rart skje.
Skrukarabinen nederst i bildet er sikret mot å åpne seg i utide; en sikkerhetsfaktor, men også en detalj som kan gro fast og ellers skape trøbbel og fomling når det haster. Passer kanskje best i tørre omgivelser?
Trinser kan være et enkelt plast-hjul som man trer inn på en karabin, eller komplette trinser som de to til høyre. Når de hektes av karabinen, kan de "brettes opp" slik at de kan tres inn på midten av tauet. Du må ikke ha alt dette; 2-3 karabiner, en kasteline og et par Prusik løkker gjør nytta, bare med litt mer friksjon i systemet.
Og som antydet, det er på elva at sjansen for å ha nytte av disse tingene er størst. Og hvis du bruker noe av dette på sjøen, så skyll i ferskvann etter turen! Jeg har et par gamle karabiner som fortsatt funker etter mange tiårs misbruk; og de er ikke så pene i finishen lenger. Til klatring ville jeg absolutt ikke stole på dem........