Grønlandsåre og farer med linolje

Grønlandsåre og farer med linolje

Postby jim_smyth » 21 Feb 2018, 07:29

Hei.

Jeg jobber med å lage meg en grønlandsåre og vil etterhvert begynne med linolja.
Siden denne er sagt å være veldig brannfarlig etter bruk har jeg noen spørsmål.

Linolje på ei fille kan ta fyr etter et par timer liggende sammenbrettet og knøvlet. I alle tilfeller bør man ta med denne etter avsluttet bruk og brenne den på forsvarlig måte.
Dette stemmer? JA?

Linolje i en åpen beholder, hvor brannfarlig er dette?
Ser flere snakker om å sause inn endene over flere dager ved å la åra stå i en beholder med linolje og trekke. Er dette brannfarlig på noe tidspunkt?
Personlig vil jeg anta at det er fillas enorme overflate (mye fibre) og mangel på gjennomlufting som bidrar til at den tar fyr. En utbrettet fille skal visst være OK så den får tørket helt ut.
Men i en beholder er det bare det du ser av overflate som er i kontakt med luft og følgelig mindre brannfarlig?
Hva er erfaringen rundt dette?

Jeg vil anta at den i normal bruk aldri er brannfarlig siden det er først etter bruk at problemene oppstår.
Men her ønsker jeg å være absolutt sikker, så kom gjerne med gode kilder.

Tanken var at grønlandsåra skal koste opptil 100kr, ikke 4 millioner pga nedbrent hus.

Mvh
Daniel
Mvh Daniel

Seabird Scott MV HDPE
Selvlagd grønlandsåre:)
jim_smyth

Re: Grønlandsåre og farer med linolje

Postby wesselj » 21 Feb 2018, 12:08

Hei, dine antagelser er riktige, linoljen i en beholder er ikke brannfarlig så sant du ikke varmer den opp (f.eks for å koke rå linolje selv). Grunnen til brannfaren er at linolje oksiderer i kontakt med luft og generer litt varme. Hvis det er stor overflate som oksiderer og varmen fanges som i en sammenknøvlet fille kan i optimale forhold dette ende opp med å ta fyr. Og linolje når det først tar fyr brenner bra :)
Har du ikke mulighet til å brenne opp fillen, kan man også legge det i vann for å forhindre brannfaren.

Ellers bruk kokt linolje, rå linolje tar fryktelig lang tid å herde.

mvh,
Jørgen
wesselj

Postby jim_smyth » 21 Feb 2018, 23:07

Ok, det var fint da.

Trekker kokt linolje noe bra? Leser at det bare legger seg på overflaten?
Jeg hadde tenkt å bruke rå linolje, men er det kanskje unødvendig?

Par mnd tørketid har jeg lest ulike steder for rå linolje. Det passer bra for å tørke før sommeren antar jeg?
Mvh Daniel

Seabird Scott MV HDPE
jim_smyth

Postby jim_smyth » 21 Feb 2018, 23:10

Og... brannfaren gjelder både rå og kokt linolje?
Mvh Daniel

Seabird Scott MV HDPE
jim_smyth

Postby wesselj » 22 Feb 2018, 12:20

Ja, brannfaren gjelder både kokt og rå linolje og også andre herdende oljer.
Det er sant at rå linolje trenger bedre inn i treet en kokt (molekylene er mindre), men jeg har aldri hatt tålmodighet til å vente så lenge får å ta i bruk en ny åre...
Vil kanskje anbefale at du tester ut åren litt før du oljer den, spesielt hvis du skal bruke rå linolje. Min erfaring er at jeg alltid ønsker noen små justeringer når jeg har prøvd den og med flere måneders tørketid tror jeg at jeg hadde vegret meg...

mvh,
Jørgen
wesselj

Postby jim_smyth » 22 Feb 2018, 22:04

Smart. Den tåler sikkert endel turer før man må olje antar jeg.

Kanskje jeg bare bruker kokt linolje i denne omgang siden det er første åre, også ser jeg hvordan det fungerer. Kan jo være nok, og den trenger jo ikke vare evig.

Takk for gode tips:)
Mvh Daniel

Seabird Scott MV HDPE
jim_smyth

Postby hotshot » 01 Mar 2018, 22:29

Noen tanker hvis du ikke har prøvepadlet eller oljet allerede:

Jeg har også noen GP prosjekter på beddingen (i en annen tråd) og årets første padletur vil nok inkludere litt testing av "halvfabrikata".
Greit å prøve-padle litt før man legger for mye arbeid i siste finish og endelige mål.

Hvis man bruker ubehandlet åre i saltvann? Vil det da trenge salt inn i treverket og hva betyr det for senere behandling med olje eller lakk?
Årer til robåter lider ofte en slik skjebne...

Har du usett på alternativer? For eksempel
viewtopic.php?f=6&t=6274&hilit=gp+olje

Som det fremgår, anbefaler mange kinesisk treolje / tung-olje.
Et annet alternativ er Owatrol som brukes mye på trebåter.
Jegere og skyttere går ganske grundig til verks med oljing av rifle/haglestokker, Google skjefte-olje.

Her er det en del info: http://www.alanor.no/Produkter.aspx

Jeg selv er fortsatt i tvil, kommer kanskje til å gå for Owatrol.......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Oyst » 09 Mar 2018, 16:16

Jeg har brukt Ovatrol på mine årer. Det har blit 4-5 stykker og synes det fungerer utmerket.
Oyst

Postby hotshot » 10 Mar 2018, 01:03

Hvis man vil prøve, Kinesisk treolje finnes hos flere leverandører:
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=treolje Biltema har gode bruker veiledninger.
http://gjoco.no/no/produkt/eksterir/kinesisktreolje
https://www.byggmax.no/maling/utend%C3% ... lar-p19875
https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment ... eolje-9224
etc. etc.

Men jeg har allerede en boks Owatrol stående i garasjen........

Har for øvrig en stk. "Lars-kniven" som du bla. kan se på denne siden: http://kniver.blogspot.no/2014/08/27.html
http://1.bp.blogspot.com/-9bYLIfvTdAw/U ... G_6952.jpg
Jeg kjøpte kniven direkte av Lars noen år før han døde, og han fortalte at han lot skaftene ligge i bløt i Owatrol et par uker før de ble montert!
Det er over 20 år siden og den er fortsatt like fin. Lars jukset forresten litt: bladene er fra billige Mora-kniver og skaftene lagde han i dreiebenken.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Morild » 12 Mar 2018, 21:53

Tok et vedlikeholdsrafs på min Thygesen Grønlandsåre i sommer. Pusset bort all lakken med våtslipepapir (60-80-120-240-400) og sauset den inn i KOKT linolje i istedenfor. Rå linolje bruker evigheter på å herde, derfor kokt.

Jeg brukte samme fremgangsmetode slik jeg har brukt det på gamle møbler og på stuegulvet (riktiknok ikke linolje, men det har hold seg like bra i snart sju år). Jeg påførte linoljen med pensel på begge sider. Noen steder trekker treverket mer enn andre, så over et par timer jobbet jeg videre vått i vått og påførte stadig mer olje med jevne mellomrom, helt til det så ut til at alt treverk var mettet. Deretter er det frem med filler av gamle bommulds T-skjorter og polere vekk absolutt all overskytende olje. Neste dag er det samme prosedyre en gang til. Jeg hadde ikke tolmodighet til en tredje runde, men det hadde nok gjort seg. Ved å fjerne oversuddsoljen blir finishen silkematt, og man unngår lakk-looken, men det kanhende behovet for vedlikehold blir noe mer- det vet jeg ikke ennå. Tuppen av åra er dyppet ned i hvit epoxy for ekstra beskyttelse på endeveden.

Jeg skjønner ikke helt at jeg i utgangspunktet bestlte lakkert overflate, jeg som er så glad i oljet treverk, men det var nok frykten for at det skulle bli for stor friksjon og medførende vannblemmer i hendene. Når det kommer til vedlikehold er det vesentlig lettere nå når åra er oljet. Ingen pussing i forkant er nødvendig, jeg må bare være flink nok til å olje årlig. Ellers er jeg så heldig å eie en gammel kamin det er ypperlig å brenne oljefillene i- for det må nemlig til. Renovering av åra er jeg selv meget fornøyd med- og det ser foreløpig ikke ut til at den trekker vann.
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Next

Return to Grønlandspadling