Nostalgi

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Nostalgi

Postby hotshot » 26 Mar 2018, 16:44

Våren nærmer seg, det ryddes. og ut av mørke kroker dukker det opp ting.

"Dagens objekt" er en gammel paddelåre. Jeg tror den fulgte med da jeg kjøpte en like gammel "Zefyr" kajakk.
Pent arbeid i tre, fagmessige reparasjoner og ganske gammeldags design.
Den er veldig lett og elegant.....
Ser ut som "noen" før meg har delt den på midten uten at det vises spor av skjøtemekanismer.
Vintage er kult; jeg finner vel en måte å skjøte den på, men har ikke noen særlige ambisjoner om å bruke den.

IMG_2038ZefyrPaddelDPP.jpg
IMG_2038ZefyrPaddelDPP.jpg (40.46 KiB) Viewed 739 times

Vurdere å selge hele pakka, men bør vel vente til kajakken evt. er presentert.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Nostalgi

Postby hotshot » 27 Mar 2018, 14:37

Kunne vært under kajakker, men passer så fint her i nostalgitråden; Struer annonse/tegning

https://www.struerkajak.com/products/k1 ... zefyr-1948

I sittebrønnen på min er det brent inn "Zephyr", pluss det som antagelig er navnet på forrige eier.
Jeg har pusset litt på skoiget som er av "bakt" finer, og satt på ny dekksduk av ren bomull.
Nye relingslister er av furu. Noen korte prøveturer viser at den er rimelig stabil.
Men ingen nybegynnerbåt heller. Ganske fin å se på.
Roret ble demontert, sete finnes fortsatt. Siden har den vært lagret innendørs og tørt.

IMG_2045ZephyrTopDPP.jpg
IMG_2045ZephyrTopDPP.jpg (53.12 KiB) Viewed 712 times

IMG_2048ZephyrSideDPPjpg.jpg
IMG_2048ZephyrSideDPPjpg.jpg (70.64 KiB) Viewed 712 times

Vurderes solgt...................
hotshot

Postby hotshot » 16 Apr 2018, 07:24

En av mange gamle padler som fulgte med "på kjøpet":

20180415_141854greyOwl.jpg
20180415_141854greyOwl.jpg (64.37 KiB) Viewed 500 times

"Grey Owl" navnet har alltid dukket opp i annonser osv. i amerikanske padletidsskrifter så lenge jeg kan huske slike ting, dvs. at det er forbundet med nostalgi og troen på at dette er et kvalitetsprodukt siden de alltid har fått gode tester og firmaet fortsatt eksisterer etter 42 år:

https://paddling.com/reviews/product/gr ... -3-paddle/
https://greyowlpaddles.com/

Men som man ser av bildet, betyr ikke dette at paddelårene varer evig, så denne blir et prosjekt. Jeg er litt glad i gamle ting som ikke er helt strøkne. Det gir mindre ansvar for å stelle pent med dem, og evt. modifisering eller provisoriske reparasjoner blir mindre vandalistisk. Dessuten slipper man å betale så mye for dem. Så da gjør vi iet forsøk på tilsvarende vis som da jeg reparerte sprekk i Thygesen GPen. Dvs. å sage opp alle sprekker med bau-fil og fylle dem med tyntflytende epoxy. Baksiden dekkes med sølvtape så epoxyen ikke får rent ut. Fortsettelse følger når jeg fortsetter; hittil har epoxyen herdet pent, men tuppen av bladet er temmelig flisete, så det må felles inn en trebit for å restaurere opprinnelig form.. Dessuten er denne åra 240 cm lang, og moderne teori sier at det er for mye. Den er skjøtt på midten, så utfordringen blir å løsne en eller begge holkene og kappe av litt.

Bemerkning:
disse amerikanerne limer sammen årer av flere forskjellige tresorter, bla. for å spare vekt. De letteste delene minner nesten om balsa, og tåler ikke stort, selv når tuppene er forsterket. I Norge bruker vi gjerne gran i GP prosjekter, og det gir sterke og lette årer selv om dette er det "simpleste" og billigste treslaget som er å oppdrive. Det kan vel bemerkes at lett tilgang på store mengder gran gir gode muligheter for den som leter etter gode kvistfrie emner som reduserer behovet for å laminere.
hotshot

Postby hotshot » 18 Apr 2018, 07:47

Med risiko for litt sirkelreferanser for evt. ivrige føgere, reparasjonen av Thygesen åra ligger her:
viewtopic.php?f=23&t=5158&p=47495&hilit=sprekk#p46933

Videre arbeid med Grey Owl. Saget opp sprekkene og fylte med epoxy, deretter innfelling av et par trebiter etter å ha renskåret hakk i tuppen:

20180417_130212greyOwl.jpg
20180417_130212greyOwl.jpg (113.71 KiB) Viewed 472 times

Da gjenstår å sage bort rufsete flater så jeg kan lime på en ny tupp. Fristende å legge på litt glassfiber i begge ender siden denne åra ikke er strøken lenger uansett.
hotshot

Return to Annet Utstyr