Egenskaper til padlejakke?

Egenskaper til padlejakke?

Postby Mareng » 01 Jul 2018, 19:04

Hei.

Jeg skal kjøpe min første padlejakke til bruk for turpadling og treningspadling i havkajakk. Jeg har lest masse om bekledning, jeg begynner med å kjøpe en padlejakke.

Hva bør jeg se etter i en god padlejakke til vår/sommer/høstbruk? Jeg hadde sett for meg en jakke med glidelås i halsen, latexmansjetter eller helt tette neoprenmansjetter hundt håndleddene, og den må være laget i membranstoff som puster til en viss grad.

- Bør jakken ha hette? Jeg ser ihvertfall for meg at hetten er fin å ha hvis det kommer regnvær, eller er det en neoprenhette som gjelder da? Er hetten i veien til vanlig padling, eller er den en ulempe bare når man skal rulle?
- Finnes det jakker med avtagbar hette?
- Hva slags halstettinger er tilgjengelig når man har lufteglidelås i halsen? Er det neopren med borrelås som er løsningen da?
- Har dere konkrete eksempler på gode padlejakker med luftemulighet?

Takker for alle råd :)
Mareng

Re: Egenskaper til padlejakke?

Postby hotshot » 01 Jul 2018, 21:54

Du har vel ramset opp det meste i introen?

Ser at din lokale leverandør Aktiv har en jakke til ca. 2000 som jeg antar at blir referansen din. Og hvis du kjøper båt av dem, kan du vel håpe på en gunstig pakkeløsning? Og du sparer frakt. Du trenger vel åre, spruttrekk og div. tilbehør? Ser ut som de har normale priser på det meste. Nokomis årene har stort bladareal! Da bør du i hvert fall unngå for stor lengde. Jeg ville foreslå max 215 cm,

Mht. jakker, West har en ryddig presentasjon her:
https://www.westsystem.no/m/523/padlejakker

Jeg har Hiko Rogue som jeg bruker mye, billig og grei. For meg er det et krav å kunne gå rundt uten lekkasje. Derfor liker jeg halsløsningen på denne jakka: neopren med justerbar snorstramming. Hvis det er tett i halsen, bryr jeg meg ikke så mye om jeg skulle bli våt i håret. En "scull-cap" av neopren er et alternativ hvis hel neoprenhette blir for klaustrofobt. Hvis du ikke har tenkt å gå rundt, kan en god gammeldags sydvest være fint. Men hvis du skal rulle, brottpadle eller surfe i kaldt vann, er neoprenhette det beste.

Dobbelt skjørt er en god ide, sammen med et neoprentrekk kan det bli nesten helt vanntett. Vanlig å kombinere med longjohn i neopren. Sammen med tørrbukse sm man ofte får for en tusenkapp, blir dette nesten som en helt tørrdrakt

Glidelås er ikke vanlig på padlejakker, men brukes nesten alltid på hele tørrdrakter. Det selges en del billige (ca 500-1000 spenn?) jakker med borrelås lukking i hals og håndledd. De er greie for godværspadlere, og gir en viss beskyttelse selv om man ikke er tørr etter en svømmetur.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Bekledning