Har grublet litt over dette med lysstyrke osv. og gjort en liten test.
Jeg la fra meg den "rundstrålende prototypen" i grøftekanten og tok et bilde med mobilen på ca 30 meters avstand.
Den lille lyse prikken i bildet var ikke lett å se. Lærdommen er at en liten lyskilde må være svært kraftig for å kunne sees under vanskelige forhold og på stor avstand.
Lyset fra et vindu på et hus som kom med på samme bilde var selvsagt lett å se i forhold til lykten, selv om det var mindre intenst.
Så et konsentrert lys kan være fint for å belyse ting og se, men man ser lettere en stor lysende flate enn en liten lyskilde. Forbehold om at det kan hjelpe med reflekser fra vannflaten og belysning av padler, kajakk og åre.
Da er det tid for noen forsøk.
Jeg sprayet bunnen av en smoothie-flaske med sølvfarget lakk for å lage en reflektor, pusset overflaten matt med stålull og monterte en lommelykt i flaskehalsen.
Beklager et elendig bilde som mobiltelefonen krympet brutalt, men man ser at jeg har fått "fylt" nesten hele flasken med lys.

- thumbnail_Resized_20180921_010501.jpg (16.07 KiB) Viewed 2362 times
Ser ut som et interessant utgangspunkt for å lage en effektiv og billig løsning. I mellomtiden funderer jeg på dette med lanternemast som ikke er farlig å ha på bakdekket. Tror det nærmer seg en litt uventet løsning.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.