Egentrening

Egentrening

Postby Ringperm » 19 Sep 2018, 07:59

God morgen.
Jeg har forstått det slik at det jobbes ofte med rulla. Men hvor ofte trener dere på andre redningsteknikker?

Jeg har litt "dårlig samvittighet" på dette og har knapt gjort noe forsøk på egentrening siden teknikkurset for 10 år siden. Litt rulletrening har det vært, men ikke noe annet.

Gjør dere sånt alene, sammen med andre eller ja takk begge deler :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Re: Egentrening

Postby hotshot » 19 Sep 2018, 15:54

Har gjort slikt, men ikke i år. Inngår gjerne i "pappa leker med kajakk mens de andre bader og soler seg". Ikke så mange som syns dette er så veldig moro. Største utfordringen er å få mor til å øve på slikt, siden hun ikke liker å velte i kajakk :shock:

Jeg har derimot trent litt squirt utenfor hytta i sommer; det er en god "Confidence Builder" å padle 3-dimensjonalt i en kajakk som nesten synker.

viewtopic.php?f=4&t=6571&p=54074&hilit=enigma#p54074
Slik ser det ut i en original Enigma med noen som er flinkere enn meg
https://www.youtube.com/watch?v=v6LiUPAeqYk
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 19 Sep 2018, 20:11

Ruller noen ganger etter hver padletur på begge sider med alle rullene jeg vil kunne.

Og runder jeg ett nes med spesielt store bølger ruller jeg litt der også.

Alene, eller sammen med andre.

Når det gjelder egenredning, så er det helst reentry and roll jeg bruker nå.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Morild » 05 Oct 2018, 13:32

Svaret er alt for sjelden. Sjeldnere enn å øve på rulla jaffal. Og slikt straffer seg. Prøvde på egenredning for første gang på aldri så lenge for en tid tilbake- og fikk det f.... med ikke til :o Etter det har jeg skjerpet meg, og har etterhvert klart å karre meg opp i kajakken igjen. På flatt hav. Så det står dårlig til. Men jeg vet hva jeg skal prioritere fremover.....Problemet er jo at jo dårligere jeg er (jeg vet jo innerst inne når jeg får til og ikke får til), jo lengre sitter det inne å øve på egenhånd. På turpadling i lag med andre er det sjelden/aldri lagt inn ei redningsøkt, så det er på en måte greiest å holde på sjøl. Dersom man hadde hatt mer fritid. Så det blir en nedadgående spiral. I lag med andre blir det mest turpadling uten innlagt øving, som i sin tur fører til at jeg vet jeg blir dårligere på egenredning og utsetter og utsetter det å øve på egenhånd. Som på ingen måte hjelper. Til det altså står så dårlig til at jeg faktisk lever litt farlig i kajakken til tider. Og så påvirker det rulla også, for den kan jeg ikke helt stole på. Og når jeg vet at jeg ikke har en bombesikker egenredning på lur, da utgår rulling også. Nei- det må nok bli litt skjerpings på denne fronten ja......
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Miamaria » 05 Oct 2018, 14:17

Heelhookmetoden funker nå på ganske samme vis med kameratredning og som åreposevariant, så jeg øver i grunnen ganske ofte. Hver gang jeg viser heelhookmetoden til noen som kameratredning øver jeg i praksis også på sistnevnte. Jeg viser jo den også frem en del, for det er jo sykt enkel metode egentlig. Men bør nok øve enda mer i bølger, for da er det litt plunder å få åra på plass.

Men jeg vil nok også prøve reentry først. Den øver jeg på hver gang jeg mislykkes med rulla, forhåpentligvis stadig sjeldnere med andre ord.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Ringperm » 05 Oct 2018, 14:49

Selv om jeg har ambisjoner om mer padling, er det likevel så sjelden at når jeg først kommer meg utpå gidder jeg ikke å trene egenredning. Jeg padler også alene 90% av tiden og da gidder jeg ihvertfall ikke. Men det er ikke godt nok, og jeg bør skjerpe meg. Kanskje neste år? :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby hotshot » 05 Oct 2018, 17:32

Nevnt det før: dette er pappas badeleker når de andre soler seg og tar korte dukkerter på stranda.
Trening trenger ikke skje med livet som innsats, og man trenger ikke dra på langtur for å ta med seg en kajakk.

Men familien har av og til blitt gretne fordi jeg fyller stranda med alskens ræl som de ikke skjønner seg på.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Hav-/Turpadling