Neoprene eller latexmansjett i hals?

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Neoprene eller latexmansjett i hals?

Postby Mareng » 08 Oct 2018, 21:24

Kjøp talkum på apoteket og ta på mansjetten når den er tørket hvis du går for latex. Da blir levetiden mye lengre, det har enormt mye å si. Har hatt min latex halstetting på dykkerdrakten i 6 år nå :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 09 Oct 2018, 14:12

Halsen på Palm Sidewinder, neopren med Glideskin kant innvendig
Klikk på bildene hvis du ikke ser hele høyden.

Hals20181009_134700_resized.jpg
Hals20181009_134700_resized.jpg (124.72 KiB) Viewed 750 times

Halsen på Typhoon tørrdrakt, neopren med glattsiden inn:

Typhoon20181009_135256_resized.jpg
Typhoon20181009_135256_resized.jpg (120.77 KiB) Viewed 750 times

Ligner på den vi var skeptiske til nylig. Skarpe øyne vil se at jeg har klippet litt for å tilpasse størrelsen.
Har brukt denne drakten uten å tenke på halsen som noe problem.......

Mht. trådstart spørsmål: jeg ville vurdert å trimme slitne kanter på latexen og lime inn en innvendig foring av neopren.
Og det er et poeng å skaffe skikkelig lim (betyr vanligvis å gå til en velutstyrt dykkerbutikk).
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 09 Oct 2018, 17:34

Sånne neoprenhalser er jeg ikke vant med, men det er kanskje vanlig på padlebekledning?

Slik ser neoprenhalsen på Nemo Force drakten ut. Stor glatt innside (stor tetteflate), og ikke så skarp avslutning (mer flaskehalsformet). Jeg synes kanskje denne løsningen «ser» ut til å være tettere uten å trenge å være like stram (større tetteflate og mer flaskehalsform?), sammenlignet med typhoon drakten. Men det kan jo være helt omvendt, siden jeg ikke har prøvd den type hals som hotshot har avbildet.

(Klikk på bildene for stor visning):
Attachments
5DCDA00B-18B4-4791-8116-D4ECFEF439ED.jpeg
5DCDA00B-18B4-4791-8116-D4ECFEF439ED.jpeg (519.48 KiB) Viewed 740 times
583B17C9-C09D-4146-B023-3C89FA0DB5F0.jpeg
583B17C9-C09D-4146-B023-3C89FA0DB5F0.jpeg (536.12 KiB) Viewed 740 times
Mareng

Postby hotshot » 11 Oct 2018, 10:35

Mjaa, jeg klippet av en slik i gamle dager før jeg skjønte hvordan de skulle brukes :shock: :oops:

Etter litt grubling tror jeg å ha svaret; poenget er vel at selv om både dykke og padle draktene skal holde eieren tørr, så har de også motsatte oppgaver. Dykkerdrakten skal j o holde på luft når trykket stiger, og kan brukes til oppdrift-kontroll. Den skal altså hindre luften fra å slippe ut. Padledrakten skal primært hindre vann fra å trenge inn. I begge tilfeller virker kragen til en viss grad som enveisventil. Det går bra med dykkerdrakten fordi den har overtrykk inni. Padledrakten er trykknøytral, så her skjer det ikke noe før den kommer under vann og utsettes for vanntrykket utenfra. Derfor er de lagd motsatt.
hotshot

Postby Morild » 03 Nov 2018, 23:06

Da har jeg vært i dykkerbutikken i by`n. Bestemte meg for neoprenehals, men det hadde de ikke inne. Og fikk beskjed om at det er myyyyyye vanskeligere å lime på neoprene enn latex. Neoprenen må visstnok rubbes ned og det er viktig med rett lim må vite. Så da kapitulerte jeg likegodt og spurte pent om hjelp. Og det skal jeg få.....

To be continued......
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby hotshot » 04 Nov 2018, 22:11

Kan være lurt å overlate jobben til noen som har gjort det før, og da overlater man jo ansvaret til dem for at jobben blir gjort bra. Dessuten er prisen for slikt vanligvis ganske overkommelig. Det er nok noen faktorer å ta hensyn til her, du nevner jo valg av lim. Får håpe de ikke bruker Aquasure; det er lett å jobbe med fordi det tørker langsomt, men det finnes andre limtyper som gir bedre resultat. Som gir en sterkere lim-fuge og ikke blir stivt når det blir gammelt. Dykkerbutikker har vanligvis tilgang på slikt.

Undrer meg litt over at neopren skal være så vanskelig å lime. Det eneste måtte være hvis man bruker kontakt-lim type som "hugger" ved sammenføyning; da må delene monteres riktig med en gang, og det krever at man har kontroll ved montering. Men det finnes noen enkle triks for å håndtere dette. Er også litt forundret over at m\det nesten alltid handler om latex når man høre om slike jobber, mens det er vanlig at nyere dykkertørrdrakter har neoprenhals hvis de ikke har fast hette.

Håper uansett at resultatet blir bra og venter spent på rapport. Kan jo også være noe å lære her for oss som evt. vil prøve å gjøre slikt selv. Tror for øvrig at neopren av god kvalitet har mye lengre levetid enn latex; jeg har liggende biter med gammel neopren fra før 1970 som fortsatt er helt fine, dvs. at de er bokstavelig talt 50 år gamle! Men dette gjelder som sagt bare hvis kvaliteten er god.
hotshot

Postby Mareng » 05 Nov 2018, 13:04

Neopren limes vel kant i kant, og så med kantbånd over på en eller to sider? Ser for meg at det kan være mye knot om formen ikke er riktig.

Nepotenmansjetter kan man skifte med å sette en flaske inni ermet, lime på ermet, legge på bakepapir, lime på mansjetten, tre den utenpå, og trekke vekk bakepapiret når alt ligger riktig. I teorien høres det greit ut, men i praksis kanskje noe helt annet :)

Nå blir det ihvertfall bra og holdbart på halstettingen! Viktig at du kan stole på drakten, og at du blir fornøyd! :)
Mareng

Postby hotshot » 05 Nov 2018, 20:56

Ja, det er mest "korrekt" å skjøte neopren butt-i-butt, og med tynt materiale (3mm eller mindre) kan det være tuklete å treffe riktig. Da blir det også behov for å sy eller å lime gummi-tape over skjøten. Kan være grunnen til at butikken syns dette er verre enn å lime latex med overlapp. Med tykkere neopren materiale går det mye greiere å buttskjøte og en god lim-fuge vil holde bra i seg selv. Svakheten ligger gjerne i at foret ikke er limt sammen i skjøten. Jeg pleier derfor å sy en liten forsterkning i endene av lim-fugen, der det blir størst påkjenning. Når jeg syr neopren bruker jeg vevd tråd som ikke tvinner seg, for eksempel. moderne fiskesnøre.

Jeg viste nylig en eksperimentell neoprenhals lagd av restemateriale:
viewtopic.php?f=23&t=6519#p53956

Her har jeg limt med overlapp, og det går spesielt bta der hvor mansjetten er festet i jakka fordi det ikke er stramt og ikke kommer i kontakt med huden. Da får jeg en bred og sterk limfuge uten å sy eller tape. Men dette ble ikke så veldig vakkert, så butikken kan nok ikke tillate seg den slags :mrgreen:
hotshot

Previous

Return to Gjør det selv